Saab 900 Classic. Drivknutar för ABS

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900 Classic. Drivknutar för ABS

• Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2008-05-16 05:56 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Martin
    Deltagare

Det är dags att byta en av de yttre drivknutarna på denna vehikel

Jag har en ny drivknut liggande, men ej för ABS. Såvitt jag vet skiljer de sig endast åt genom att drvknut avsedd för ABS har en tandning runt drivknutens omkrets för att ABS-sensorn skall kunna detektera om hjulen snurrar eller ej.

TILL FRÅGORNA
    1/ Stämmer det att det är det enda som skiljer?
    2/ On det är så, är ”tandringen” krympt på knuten eller är det en bearbetning av godset? Om ringen är krympt på godset tänkte jag helt enkelt värma loss ringen och sedan krympa på den på den nya knuten.

stefan
    Deltagare

detta är mycket olika och det kan skilja från tillverkare till tillverkare. En originalknut behöver inte alls ha samma diameter under kransen som en annan knut och till och med Saab kan ha flera olika lev av knutar.
    Oftast så är den bara ditpressad med milt tryck men jag har försökt att flytta över kransar och på en brast kransen vid demontage. Den är ibland sintrad och väldigt skör. Ibland är den i ett med knuten så det enda man kan göra är nog att jämföra och mäta innnan man gör nåt större ingrepp.

Martin
    Deltagare

Hej Stefan

Tack för svar. Tanken var att få lite tips innan jag började åla under bilen med luppen och skjutmåttet. 😉 Jag skall kolla nästa helg hur det ser ut.

alexander
    Deltagare

Jag gjorde en snikrenovering av en 900 med ABS för ett tag sen. Biltemas billiga knut utan ABS-ring fick ärva den gamla ringen från originalknuten. Inga problem att lossa: Lite värme från gasollampa, överflyttning, montering med Loctite aneroblim och ett par körnslag för att fixera ringen mot knuten. Piece of cake. 🙂

/Alexander

Martin
    Deltagare

Tack Alexander. Jag har en originalknut liggande så det vore fint om jag kunde använda den. 🙂

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng