Saab 900 felkoder

Forums Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Saab 900 felkoder

This topic contains 6 replies, has 3 voices, and was last updated by 2018-10-05 14:05.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #448975

    Krille
    Deltagare

    Hej!
    Är ny här på forumet och kanske blivande Saabägare för första gången, har alltid kört Volvo, men har möjlighet att få köpa en Saab 900 2,0 ganska förmånligt.
    Bilen är svenskreggad, men ägaren har sommarställe i granngården här i Finland var jag bor så jag får bilen hemlevererad, bara pappersarbetet blir kvar åt mig.
    Årsmodellen är 1996, bilen är medkörd 112000 km (11200 mil), lacken är ganska matt och några mindre skavanker men annars så gott som rostfri.
    Största felen till besiktningen är motorns felkoder och högra framlampans elektriska justering. Andra mindre viktiga men aningen irriterande fel är att lufkonditioneringen är död och fläkten blåser inte mot ansiktet inne i kupén, strömlåset och dörrarna har olika nycklar pga ett misslyckat stöldförsök. Stölden misslyckades pga att damen som ägde bilen alltid tog in batteriet till vintern då hon inte använde bilen, måste ha varit snopet för tjuvarna!
    Nu till stora(?) problemet, felkoderna:
    P1172 Joutokäynnin ohjaus, korkea tyhjäkäynti (fri översättning: Tomgångens justering, hög tomgång)
    P0171 Ilma-polttoaineseoksen adaptointi, liian laiha seos. (Fri översättning: Luft-bränsleblandningens inställning, för klen blandning)

    Kan ni hjälpa mig med tips och råd, var börja söka felen och hur dyra kan dessa fel vara att rätta till? Bilen verkar gå snyggt på tomgång.
    Tips om luftkonditioneringen (manuell), mottages också med stor tacksamhet!
    Vilka är bilen svagheter och styrkor?

    Tack för ett fint forum!
    Mvh. Christian, Borgå, Finland.

    #448977

    Janne Hagnell
    Moderator

    När det gäller att du inte kan rikta om luften så är det troligen vredets arm som hoppat loss eller infästningen som gått av. Märks på att vredet går misstänkt lätt. Länkaget sitter bakom mittkonsollen, på vänster sida om fläktpaketet.
    AC:n får du antingen provtrycka eller så kan du köpa en gör-det-själv påfyllningssats och chansa på att systemet är hyfsat tätt.
    Lycka till!

    #449336

    flaset
    Deltagare

    felkoderna: P1172 Joutokäynnin ohjaus, korkea tyhjäkäynti (fri översättning: Tomgångens justering, hög tomgång) P0171 Ilma-polttoaineseoksen adaptointi, liian laiha seos. (Fri översättning: Luft-bränsleblandningens inställning, för klen blandning)
    Tack för ett fint forum! Mvh. Christian, Borgå, Finland.

    Hej och välkommen!

    Felkoderna, pekar med allra största sannolikhet på luftläckage någonstans i insugssystemet, alternativt felaktig lambdasond/läckage mellan motor och lambdasond.

    Mvh

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

    #449590

    Krille
    Deltagare

    Tack för era svar! Lite som jag själv misstänkte med felkoderna, att det kan va nåt läckage. En montör pratade om ilmamassamittari, luftmängdsmätare/ -sensorn (rätt ord på svenska?). Kan det möjligen vara den också som har problem?
    Det blev problem på vägen då ägaren till bilen tyckte det blir för mycket jobb för henne att avregga bilen för export till Finland, så hon bestämde sig för att ta hem bilen till Sverige, men jag pratade idag med henne och lyckades få henne övertalad att lämna kvar den i Finland.
    Jag har ännu inte lyckats komma åt bilen ännu då ägaren själv är hemma i Sverige för tillfället, men hon kommer över i början av oktober så skall vi sköta pappersarbetet och sen får felsökningen börja!

    #449599

    Janne Hagnell
    Moderator

    Luftmassemängdmätare (tom längre än på finska!), stämmer bra. Känns som ett klassisk felkälla, ihop med tex tändkassett och vevaxelgivare.

    #449984

    flaset
    Deltagare

    Luftmassemängdmätare (tom längre än på finska!), stämmer bra. Känns som ett klassisk felkälla, ihop med tex tändkassett och vevaxelgivare.

    Ja.
    Förrutom att på en Saab 900 förekommer aldrig LMM och tändkassett samtidigt.

    LMM = Motronic = Konv. tändning.
    Tändkassett = Trionic 5 = ingen LMM

    Mvh
    Andreas

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

    #450076

    Krille
    Deltagare

    Tack för alla svar, nu har skönheten(?!) kommit hem till vänner av svenska bilar! Börjar med att kolla upp ev luftläckage och fortsätter med lmm:n, lambdan och tändningen.
    Har uppkommit lite till frågor, vill byta växellådsoljan, finns det urtappningspropp i bottnet eller måste oljan sugas ut? Gör det någon nytta att “spola” lådan, dvs köra brännolja/diesel igenom lådan innan man fyller på ny? Läste någonstans att man ska använda mineralmotorolja, annanstans atf olja, vad har ni för åsikter? Det är en 5v manual, motor 2,0.
    Kommer säkert flera idiotiska frågor, men är som sagt ny på saabfronten, så hoppas ni har tålamod!
    Tack! 🙂

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You must be logged in to reply to this topic.