SÅLD! Saab 900 GL -84

Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / SÅLD! Saab 900 GL -84

Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / SÅLD! Saab 900 GL -84

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • juni 29, 2022 at 22:05 #495335

      Nu är “Börje” till salu: En cirrusvit Saab 900 GL från 1984 med fem dörrar och fem växlar. Namnet fick den av mig då förre ägaren hette just Börje. Saaben Börje är född i Nystad men bor nu i Uppsala medan sommaren tillbringas på landet i Sörmland.

      Ägaren Börje köpte tillsammans med sin kompanjon den här Saaben och en likadan ny till deras byggkonsultfirma i Örebro. Kompanjonen hade den först men 1991 tog Börje över den. Senare blev den sommarbil vid sommarhuset i Dalarna och det blev inte många mil per år. När den till slut blivit stående ett tag fick Börje hjälp av en granne att annonsera Saaben på Marketplace förra året. Då köpte jag den och blev ägare nummer fyra såg antar att det var registrerad på kompanjonen, firman och Börje innan.

      Under mitt år som ägare har den börjat få liv igen. Båda bromsoken fram är bytta till nya (utbytes) och de bakre har smorts upp. Huvudbromscylindern och bromsvätskan byttes efter vinterförvaringen. Bakre ljuddämparen, främre motorfäste, gasdämpare till bakluckan och underrede till förarstolen är bytta. Lite service med nya tändstift och tänddelar, drivremmar och luftfilter har gjorts.

      Lacken har polerats och helt nya lister har monterats på de fina skärmkanterna. En strålkastarinsats samt en blinkers har bytts till lite bättre. Originalfälgarna är lite rostiga och med gamla torra däck så jag har bytt till US Turbo-fälgar med bra däck som jag hade. Originalfälgar med navkapslar finns dock kvar.

      Bilderna ljuger inte – den ser nu riktigt fin ut och många som ser den tycker också det! Rost finns dock på de typiska ställena: Dörrarna har rost på insidan med mindre hål och lite på undersidan utan hål. Rost och rosthål finns också i bakre hjulhus. Länkarmsinfästningarna fram ser ok ut från hjulhuset sett men jag är ingen expert på att avgöra. Bilen är godkänd vid besiktning förra sommaren. Den har gått orent men efter en liten justering av tändningen blev det bättre. Den bluddrar dock på tomgång fortfarande. Inredningen har jag inte gjort så mycket åt men den ser bra ut. Innertaket hänger inte men har släppt på några ställen. Klädseln på C-stolparna är dock dålig.

      Alla besiktningsprotokoll finns kvar liksom många kvitton på service och reparationer. Den verkar ha varit välservad. Nyligen passerade mätaren 17000 mil. Nästa besiktning är den 30 juni 2023 så det är bara att köra!

      Bilen kommer att finnas i Uppsala eller vid sommarstugan utanför Eskilstuna. Byte mot besiktigad och och skattebefriad bil kan vara av intresse. Priset är 17000 kr men om det ska diskuteras gör vi det plats!

      99 1969
      9-5 Vector 2.0t Biopower Sportcombi 2005
      Tidigare: 900 T16 LUX 1984

      • Detta ämne redigerades för 1 år, 8 månader sedan av bilspanaren.
        juli 9, 2022 at 15:32 #495600

        Riktigt trevlig Saab 900 i underbart skick!

      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.