Saab 900 T16 Lux 4d 1984

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 T16 Lux 4d 1984

Detta ämne innehåller 6 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-10-19 18:56.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

niclas
    Deltagare

Tänkte förära Amaranth-luxen med en tråd.

Efter en fin -84 T16 som stals 2009

och en hygglig cab -87 som jag ägde över vintern/sommaren 2010

var jag Saablös igen. Under hösten och vintern började suget efter en fin trubbis åter göra sig påminnt. Höll utkik, ringde på någon, var inte snabb nog mm men till sist kom det ut en annons här på klubben och jag tog kontakt med ägaren.

Utifrån denna bilden och ett positivt utlåtande från Viggenuffe som sett den live o köpte jag bilen i vintras

Så här såg den ut i lördags när den, som varje god Saab borde få, fick sin pilgrimsresa till födelseorten.

Därimellan har det svetsats, bytts plåt, lackats, fixats inredning, bytts lite delar och putsats.
    Återkommer m mer berättelse och bilder.

Tack Uffe för att du såg potentialen i bilen och allt jobb du lagt ned!

/Niclas

Karl Ask
    Moderator

Vill Se mer bilder.
    Ser riktigt bra ut. 😀 Grattis!

cabmange
    Deltagare

Du den ljusblå är inte dum. Den står tryggt idag någonstans i mälardalen, så nu skall ingen kunna sno den igen. :CH

//MH

turbolamko
    Deltagare

Kollade på den att antal ggr på en annons när den var till salu men fick aldrig tummen ur att köpa den. Ta hand om den nu!! :AP

Sidoblinkers fanns väl inte på en 84a??

Bilar:
    3x og900: 2x 900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 45000 mil(sommarbil), 1x LYX sedan(under renovering), 1x 900s 1990(vinter/pendlar/bruksbil)
    1x 9-3 Aero 2014 under 1000 mil(sommar/finbil/lätt bruksbil)

turbocab
    Deltagare

Ah, det var ju vi som snackade innertak i Lördags, men jag fattade inte att det var denna du hade! Skulle kikat lite mer på den när jag körde ut från ANA men jag kopplade nog inte riktigt att var denna bilen. Då finns det två enfärgade T16 LUX Sedan på forumet i alla fall, det är ball! (våran överlever i vår ägo till våren i alla fall, sen får vi se)

Har du några funderingar på innertaket? Det ser grymt snyggt ut när man fått in det nya. Ring Ana beg-delar. 😉

niclas
    Deltagare

Vad tråkigt att fotona försvinner. Ska se om jag kan lägga in dem igen.

@cabmange wrote:

Du den ljusblå är inte dum. Den står tryggt idag någonstans i mälardalen, så nu skall ingen kunna sno den igen. :CH

//MH

Ja, den köptes loss från försäkringsbolaget av en verklig entusiast. Kul att den räddades från inlösen.

@dansaab wrote:

Kollade på den att antal ggr på en annons när den var till salu men fick aldrig tummen ur att köpa den. Ta hand om den nu!! :AP

Sidoblinkers fanns väl inte på en 84a??

Den här bilen var menad att gå till USA från början. Jag vet inte om sidoblinkers var standard där 1984 eller om skärmarna är bytta. Någon kanske vet?
    Vad som inte är standard, ännu, är iaf färgen på sidoblinkersen. Ska bytas.

@turbocab wrote:

Ah, det var ju vi som snackade innertak i Lördags, men jag fattade inte att det var denna du hade! Skulle kikat lite mer på den när jag körde ut från ANA men jag kopplade nog inte riktigt att var denna bilen. Då finns det två enfärgade T16 LUX Sedan på forumet i alla fall, det är ball! (våran överlever i vår ägo till våren i alla fall, sen får vi se)

Har du några funderingar på innertaket? Det ser grymt snyggt ut när man fått in det nya. Ring Ana beg-delar. 😉

Då är vi två som inte fattar så bra 🙂 Jag kopplade inte att du äger Luxen. Visst är det något speciellt med Lux, speciellt sedaner 🙂
    Bilen skulle bli ännu trevligare med nytt innertak så visst… Får se vad som händer.

STORT tack till din kompis, Tom? , som sålde vidare bakspoilern t mig. Verkligt hyggligt gjort.

/Niclas

viggenuffe
    Deltagare

Äntligen så fick du upp en tråd på pärlan! :CH

Tack själv. Va kul o va med att förvandla den från mindre bra till en kanon bil!! 😀

Inredningen va pricken över iet.

P.S? Fick du Cd skivan av mej med bilderna på renoveringen både på ut o insida??

Mvh uffe

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng