Saab 900 T8 Special (Sommarbilen)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900 T8 Special (Sommarbilen)

• Detta ämne har 14 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-22 19:54 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    stenling
    Deltagare

Har köpt mig en av mina drömsaabar!

Bakgrund:

För några år sedan fick jag höra att en släkting skulle skicka sin 900 Turbo på skroten och givetvis ringde jag upp honom för att förmå honom komma på bättra tankar. Det gick lysande och det slutade med att han gav mig bilen! Bilen kördes av mig och min sambo hela sommaren 2005 och jag blev helt såld på dessa underbara vagnar. Tyvärr slutade denna historia med en blåst toppackning påväg till fjällstugan (den hade nog vart påväg hela sommaren) och när varken tid eller pengar fanns såldes bilen. Detta har jag aldrig kunnat släppa och ända sedan dess har jag jagat efter en efterträdare. Allteftersom jag letade mig djupare i just 900 träsket föll jag allt mer för de lite ovanligare turbomodellerna. Var givetvis först inne på en äldre eller nyare Aero men kände ändå att det var något mycket trevligt med just en T8 Special från 89:e. En form av underdog till Aeron men som ändå inte tillät sig stå och skämmas i dess skugga. Sagt och gjort, sökandet började på allvar.

Så när jag en natt körde tidningen här uppe i Umeå såg jag denna skönhet stå parkerad längs distriktet. Givetvis slängdes ett sms iväg till vägverket och ägaren började terroriseras 🙂 Några månader senare när pengar hade tjänats in så inhandlades bilen och den dåvarande ägaren tyckte jag var rätt mystiskt när jag sa att bilen skulle ställas i garage och enbart köras på sommaren! Han hade för övrigt väldigt svårt att förstå hur det runt om i landet fanns fler galningar av min kaliber som dessutom hade ett gömställe på nätet SAMT ordnade träffar runt om på sommaren där man beundrade varandras gammelsaabar 🙂

Nog om detta. . .dags för lite bilder!

Saker som ska fixas till:

Först och främst har jag bestämt mig för att detta projekt inte ska bli någon ”pallbockshistoria” då jag redan har ett sådant projekt. Har insett att renovera bilar tar en väldans massa tid (torde inte vara ensam om detta 😉 ) och då måste man ha någon bil som man bara kan njuta av.

Det blir därför lite småfix på denna kärra förutom då det här som är en sorglig historia. Förra ägaren blev påkörd och försäkringsbolaget anlitade någon som inte riktigt fick till det med grundarbetet. Detta måste således svetsas till med hjälp av mina mediokra kunskaper inom ämnet samt en svets från Jula 🙂

Vidare ska bilen givetvis genomgå en stor service med allt vad det innebär i oljor, vätskor osv. . .
    Dessutom ska några Aero fälgar inhandlas då dessa hamnat på villovägar. Det blir antingen orginal här, fast jag vill gärna ha att par 16″ Aero med polerad kant alt SuperAero fälgar. Givetvis blir det polering som en galning samt rostlagning av bakluckan (surprise) 🙂

Givetvis ska det berömda oxblodet få sig en omgång med diverse medel och smörjor avsedda för detta!

Annars ska bilen mest njutas av till absolut fullo!

2takt_nicke
    Deltagare

Verkar väldigt fin & fräsch

Jag är med på jakt efter en 900, helst en Aero. 900 är så himla fina!

stenling
    Deltagare

Tackar!

Blir mest att hålla efter denna skönhet och njuta av de få sommardagar och höstdagar vi får i detta avlånga land! Kommer bli småfix som kan klaras av under någon dag/helg så körtiden maximeras.

Hade faktiskt riktigt tur med den här bilen när det gäller historien. Förra ägaren har haft den sedan 92 och har vårdat den väl. Som exempel kan nämnas att han alltid låtit turbon ”vila” i runt halvminuten efter varje tur. Givetvis ska jag fortsätta i samma stil. Bilen ska aldrig trimmas på något sätt utan ska fortsätta leva vidare på det sätt Saab ansåg bäst 🙂

Håller med om att 900:orna är härliga bilar. En skön mix mellan kult/veteranbil samt en rejäl dos körbarhet.

Karl Ask
    Moderator

Det är en riktigt fin bil du har. Lite att göra men inte så värst mycket. Bilarna skall köras men gärna sparsamt.

Hur går det med din ems då?

stenling
    Deltagare

Tack Karl! Jo nog finns det att göra alltid, man blir ju som aldrig klar när det gäller den här hobbyn. Fast det är väl inte meningen heller.

Ems:en är just en ”pallbockshistoria” och jag drömmer väl om att bli klar med den under vintern. Det beror mest på ekonomin faktiskt då det är lackeringen som återstår. Brottas med lite tankar om kulör samt hur, vart, av vem den ska lackas. . . .huvva, blir snurrig bara jag tänker på det. Lackering måste vara det mest ångestfyllda när det gäller bilhobbyn. I alla fall för oss vanliga dödliga som endast hanterat en sprayburk.

Får se om jag slänger upp en tråd om den bilen också 😉

//Johannes

Lustgasen
    Moderator

Fin 900 du har där, BORT med extralysena ,fixa lilla rosten och på med 16″ så blire en drömbil!! 🙂 Du är skyldig mig nån resa i den i sommar när den är ”klar” (klar bliren väl aldrig”

Upp med EMS:en också, inte varje dag folk på Saabklubben får skåda en KOPPARRÖD EMS 72 mina herrar!!

Nu kan vi tuta 900 till sommarn så det stänker av det 😀 och 99or (förhoppningsvis) också för den delen..

Huj!

Saab 99 Van -77

Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

saabturbo
    Deltagare

Hej!

Kul att se en ”special” kommit i rätta händer.
    Kör min fortfarande även om den borde få slippa salt-eländet-
    men ”nya” bruksturbon blir inte klar förrän årsskiftet…

T8 aeron har en väghållning som går utanpå det mesta
    och med rätt service och normal landsvägsfart kan man hålla
    förbrukningen runt 0,75L/milen.

Lycka till med underbarnet!

jorn
    Deltagare

Fin bil! Ta godt vare på den!

stenling
    Deltagare

Trevligt med alla kommentarer! Klart ditt fullblod ska få vila från vintervägarna Jonas, blir nya bruksturbon av lite nyare modell då eller? Ta och lägg upp lite bilder på din special förresten, det vore kanontrevligt med en kompis här 🙂

Intressant att du säger att den går att få ner så pass i förbrukning, själv är jag van att ligga runt litern på bruks 900:an som är en insprutare. Det är ju dock blandad körning. Väghållningen ska bli mycket kul att få testa då jag inte har fått äran att ratta just specialen någon längre sträcka, hann bara som hastigast prova den runt om i Umeå innan den ställdes av :/

Det blir nog en del uppgraderingar på det området också i form av stötdämpare och fjädrar, då dessa nog är rätt slitna.

Simon
    Deltagare

Kul med en Special i projekttråden! Väl värd att ta hand om och bevara för eftervärlden. Min 900 S ligger runt litern blandat, har kommit ner till 0,85 på E6:an mellan Åstorp,(Helsingborg), och Varberg.
    900:an är helt klart en trevlig bil att köra, blev ännu trevligare när man fått på nya dämpare och Kilens sänkfjädrar! Var hög tid eftersom 28 000 mil tagit ut sin rätt på grejorna som monterats på fabriken i Finland för 16 år sen… :whistle:
    Med tanke på T8 och T16, någon som vet vad det är för skillnad i vikt mellan en 8-ventilare jämfört med en 16-ventilare? Någon nämnvärd skillnad?

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

stenling
    Deltagare

28 000 mil tar helt klart ut sin rätt på diverse grejer, men det är som sagt trevligt när det blir så pass kännbar skillnad.

Skillnaderna mellan spisarna är vad jag vet att T8:an har mekaniskt sprut medan T16 har elektroniskt. Vidare har T16 hydrauliska ventillyftare samt att T8:an har kortare kedja, annan kedjespännare osv. Är absolut ingen expert på detta, kanske någon annan har lite vishet att fylla på med?

De hydrauliska ventillyftarna har jag iaf hört mår bra av att få ”vila” innan motorn stängs av så dom återfår korrekt tryck, kanske en skröna dock.

Simon
    Deltagare
    Stenling wrote:
    28 000 mil tar helt klart ut sin rätt på diverse grejer, men det är som sagt trevligt när det blir så pass kännbar skillnad.

Skillnaderna mellan spisarna är vad jag vet att T8:an har mekaniskt sprut medan T16 har elektroniskt. Vidare har T16 hydrauliska ventillyftare samt att T8:an har kortare kedja, annan kedjespännare osv. Är absolut ingen expert på detta, kanske någon annan har lite vishet att fylla på med?

De hydrauliska ventillyftarna har jag iaf hört mår bra av att få ”vila” innan motorn stängs av så dom återfår korrekt tryck, kanske en skröna dock.

Jo, det blev en helt annan känsla i bilen efter fjäder och stötdämparbyte. Svor dock mer än en gång på de fastrostade bultarna i spindellederna… 😡

Skillnader i insprut, lyftare och annan typ av kamkedja visste jag redan, tänkte mer på om en T8 är märkbart lättare i nosen jämfört med en T16. Jämför en 96:a TT med en 96:a V4, där är väl skillnaden i motorvikt rätt stor och påverkar väghållnigen lite negativt.

Låta lyftarna vila innan man stänger motorn har jag inte hört innan, bara att man ska låta turbon få kyla när man belastat motorn hårt.

Saab 96 -62
    Saab 96 V4 -75
    Saab 9000 Kombi -91
    Saab 900 T16 -92
    Saab 9-5 Aero SC -05

Lustgasen
    Moderator

Låter du inte motorn stå ca 2-5 minuter efter körning så kommer turbon coxa igen, det är därför många bilar skrotades förr i tiden, stängde av bilen direkt och låter turbon inte kyla sig…

Och det är nog en vikt skillnad på t8 och t16, gamla t8 hade ju inte IC, vilket nya har och massa tryckrör och jox.. Sedan äre ju fysiskt mkt större t16 blocket jämfört med t8, så det vore ju skumt ifall det vore lika lätt som t8 toppen :S

Bara mina tankar :duck:

Saab 99 Van -77

Lustgasen
    Moderator

Hur gåre med bilen då Johannes, du verka ba ligga på latsia´ tror jag 😉
    Ryck upp dig för tusan! Har ju banne mig dragit ut en motor innan du ens monterat bort extralysena!

Skämmes :duck:

Saab 99 Van -77

stenling
    Deltagare

Ja harrejösses här får man verkligen skämmas för sitt beteende! Inga uppdateringar alls och en gammal tråd dessutom :sad2:

Men nu när man äntligen fått nytt arbete och ny bostadsort så börjar det sannerligen bli dags att ta sig ann alla Saabprojekt som man rent bokstavligt talat har stående :jobbar:

Har hänt en del grejer med bilen och då främst ”svetsmässigt” och bilder kommer på detta efter att jag fått chans att tvätta av skrället.

Tills dess får ni hålla tillgodo med lite bilder på min insats för att rädda ”skinnet”!

Hade länge funderat över bästa angreppssätt för att renovera upp oxblodet i bilen och det var först när jag läste om Walles härliga og900 Aero som jag fick upp ögonen för kombinationen lädertvål och läderbalsam, tack för tipset Walle!

[size:11pt]Dåså, dags för bilder![/size]

Vart först rätt orolig över hur bleka stolarna blev men det ordnade snabbt upp sig som ni kan se på bilderna nedan. Är riktigt nöjd över hur fint tvålen fungerade.

Och så några efterbilder såklart :thumbup:

Är mycket nöjd med resultatet och har i skrivande stund vart ute och lagt ett till lager som ska få dra under natten. Känns betydligt bättre att sätta sig i bilen nu och veta att oxblodet har fått lite kärlek!

// Johannes

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.