Saab 900 turbo -80

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 turbo -80

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900 turbo -80

  • Författare
    Inlägg
    • juli 10, 2010 at 14:17 #22481

      Hej

      Jag lägger upp en tråd på denna bil också, ingen storrenovering nu, men lite småfix då och då.

      En blå Saab 900 turbo från 1980, 4 växlad och utan taklucka (lite ovanligt). Bilen hade gått 14 500 mil då jag köpte den, och den är renoverad någon gång i början på 90 – talet.

      Bilen köptes i Västerås förra sommaren, den såg då ut så här, fast den saknade emblemen.

      Inredningen var i mycket bra skick.


      Efter hand så fick jag tag på emblem, lister och en uppsättning inca, fälgarna var lite sådär i skicket men fick duga så länge.

      Även lite service med filter och stift gjordes.

      Detta var alltså förra året.

      Mvh Daniel

        juli 10, 2010 at 14:30 #160193

        Hej

        Nu är det 2010 och vår, den tidigare ägaren skickar mig en mycket efterlängtad present.

        Nackskydden bak!

        För övrigt så körs bilen med stor glädje, och besökte även Saabträffen i Karlkrona.

        Veckan som gått har ägnats åt att budgetrenovera fyra inca, vill ha bilen lite extra fin när den ska på festival i slutet på veckan.

        Nylackade fälgar med fina däck!

        Så nu återstår lite puts inför Trollhättan, vi ses där!

        Vidare kommer den ytrost som finns på vissa ställen att fixas, ska bara beställa färg.

        Ha det bra!

        Mvh Daniel

          juli 10, 2010 at 15:02 #160195

          Trevlig bil.
          Har ingen B-Turbo kvar nu 🙁

            juli 11, 2010 at 17:14 #160226

            Hej

            Lite småfix i värmen, provade att måla fönsterlisterna för hand, blev helt ok!

            Här syns skillnaden när färgen kommer på…

            Här det färdiga resultatet, nyansskillnaden beror på att färgen inte torkat helt på alla ställen.

            Ha det bra!

              juli 12, 2010 at 17:46 #160258

              Hej

              Resultatet av målningen blev lite sådär, man får nog spraya dem senare, nu är det svart iallafall.

              Mvh Daniel

                juli 12, 2010 at 22:31 #160273

                tyckte den såg riktigt fin ut när jag var och tittare på den gröne! hur går det med 99an? (den röde cc:n!) har provkört min idag med 2,5″ rakt system fram till bakre dämparn, går nästan lite väl tyst!

                  juli 12, 2010 at 22:38 #160274
                  SAAB95RACING wrote:
                  tyckte den såg riktigt fin ut när jag var och tittare på den gröne! hur går det med 99an? (den röde cc:n!) har provkört min idag med 2,5″ rakt system fram till bakre dämparn, går nästan lite väl tyst!

                  Den röde cc:n väntar på gas och svalare väder, sedan ska det svetsas igen.

                  Mvh Daniel

                    juli 27, 2010 at 19:34 #160730

                    Hej

                    Saabfestivalen i Trollhättan satte sina spår, grenröret sprack efter frukost på vägen dit.

                    Hade ett annat liggandes hemma, såg helt ut men var pluggat vid återcirkulationen samt vid röret till wastegaten. Jag skruvade dock bort pluggen vid återcirkulationen samt brickan över hålet där wastegateröret ska vara och monterade.

                    Problem uppstod dock när röret för återcirkulation skulle monteras, hålet är uppborrat och omgängat, så nu passar inte den gängade delen som röret sitter i…..

                    Denna ska skruvas i hålet..

                    men detta hål är för stort…

                    Någon som har en bra lösning på detta?

                    Mvh Daniel

                      juli 27, 2010 at 21:02 #160736

                      mm, helicoil, eller en adapter.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.