Saab 9000 2.3 turbo -94 dör vid gas pådrag!

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Saab 9000 2.3 turbo -94 dör vid gas pådrag!

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Saab 9000 2.3 turbo -94 dör vid gas pådrag!

  • Författare
    Inlägg
    • juni 3, 2013 at 18:25 #7624

      Hej har en 9000 turbo som jag precis inhandlat, den gick kanon i början! :race
      men när jag kom hem efter första turen och den hade svalnat till så börja de den krångla när jag skulle iväg!
      när varvet gick upp till 2500rp/m och laddtrycket kom så dog den , släpper man gasen lite så går den riktigt!
      man kan smyga upp den till varvstoppet men inte gasa som normalt!

      Snälla hjälp! behöver bilen fungerande fort… :bh

        juni 3, 2013 at 18:30 #56288

        Svårt att gissa.. Tändkassetten brukar gå sönder. Försök låna en röd av nån bekant och prova för att utesluta den. Annars kolla om nån vakumslang flugit loss? Vakumslangen till map sensorn lossnade på min förra veckan & då gick den inge vidare… Har även varit med om att nåt tändstift suttit löst och gett märkliga symtom. Men som sagt är ju bara gissningar..

          juni 3, 2013 at 18:35 #56289

          funkar det med en tändkassett ifrån en 900 ng 2.3 sug -94? har nämligen en stående…

          det är som om den stänger av när det kommer laddtryck…

            juni 3, 2013 at 19:31 #56290

            hmm. har verkligen ng900 2,3i tändkassett? Är den röd så kan du testa den iaf. Är inte så att laddtrycket skenar så det är nån spärr som bryter då?

              juni 3, 2013 at 19:50 #56291

              fasen! den hade fördelare… ne det sitter ladd trycksmätare i och den laddar 0.2 sen bryter det! den laddade 1.0 när jag hämtade den och då susade den på fint! :race

                juni 4, 2013 at 15:00 #56315

                nu ifrån ingen stans så gick den redigt! iblan funkar det och ibland inte! kan det vara tryckvakten som spökar?
                att den tror att det är högre ladd ibland än vad det egentligen är? 😕

                  juni 4, 2013 at 18:31 #54195

                  Lådan rasade nu efter 42k tappra mil! har luckor i ämnet om 9000 v-lådor som någon kanske kan fylla i lite!? :ID

                  beteckningen på lådan är
                  11941 J53234
                  FM57 101

                  Min far har en 9000 ifrån -92 som bara har gått 12500mil! är det samma låda i dessa??

                  beteckningen på den lådan är
                  GM 65103
                  D22842

                  Tack på förhand! :DR

                    juni 4, 2013 at 19:17 #56320

                    Det är inte samma låda.

                    Du måste ha en låda årsm 94-98

                      juni 4, 2013 at 20:45 #56321

                      tack för svar! någon som har några ideer om varför den inte går som den ska ibland?

                        juni 5, 2013 at 05:10 #56328

                        Min gissning är att du har flera fel.
                        Tolkar beskrivningen som att det är tryckvakten som går in och bryter pga för högt laddtryck och att din tryckmätare visar fel.
                        Är rycken typ “misständningar/bludder” => felsök bränsle och tändsystem
                        Är rycken typ “slå näsan i ratten” => felsök laddtrycksstyrningen
                        Laddar den bara 0,2bar är prestandan ungefär som en vanlig 150hk insprutare, kanske lite bättre vrid.

                        Tryckmätaren
                        Troligen ett läckage i slangarna alt trasig bypassventil (om dom sitter på samma slang).
                        Lika bra att kolla båda sakerna, både slangar och ventil brukar vara dåliga på gamla turbobilar

                        Laddtrycket
                        Gissar att du har problem med magnetventilen alt slangarna.
                        Kontrollera att slangarna till MV är hela och inte igensatta med oljeklegg. Kolla särskilt slangen från kompressorhuset inkl anslutningen i kompressorhuset
                        Prova en fungerande MV från valfri turboSaab med röd tändkassett
                        Kontrollera och justera grundladdtryck till 0,4bar

                          juni 5, 2013 at 21:13 #56344

                          SaabAero: tack för mycket bra svar! ska genomsöka detta imorgon! :CH
                          det är nästan slå näsan i ratten ! den är som en vanlig insprutare i draget…

                            juni 7, 2013 at 18:43 #56405

                            pratade med en saab kunnig idag när jag var på roadtrip i uddevallshyltan… (någon som vet om han är med på detta emenenta forum?)
                            han trodde att det kunde vara vevhusventen som var täppt! någon som tror det kan vara de?

                            märkte även att om man låter bilen stå på tomgång så går den riktigt efter en stund! 😕

                              juni 11, 2013 at 21:09 #56542

                              felet hittat och åtgärdat! kommer förklaring framöver! :CH

                                juni 13, 2013 at 16:56 #56607

                                felet hittat och åtgärdat! slangen till mappsensorn var kass! bytte slang och nu funkar allt klockernt! :race

                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.