Saab 9000 ( #242# Ruby red )
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 ( #242# Ruby red )
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 ( #242# Ruby red )
- Detta ämne har 58 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2016-07-11 22:50 av Anonym.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymmaj 17, 2015 at 14:07 #337319
Tillbehör.
Dom e väl oftast trevliga 🙂Trillade över detta lastskyddsgaller –
eller “Skyddsnät” som det fint heter i tillbehörskatalogen for 1993.Har det redan i min OG 900 –
så det kändes ganska naturligt att ha ett i denna bil med.Enligt katalogen:
Part nr: 116 271 107 “skyddsnät”
samt Part nr: 116 271 115 Monteringssats.Kostnad den gången, anno 1993 var Kr: 917:-
I dagsläget är det återvinning för 200:- 😉Bara till och rensa ur här –
monterar diverse skruvar/beslag etc etc.
Slutligen dags för slut justeringen:Fästöglorna som sitter kvar när “nätet” är ute ur bilen:
Voilá
Med den formsydda skyddsmattan i skuffen –
så kan man nu ha hundarna med sig ut på äventyr 😉Anonymmaj 18, 2015 at 15:24 #370018Min allra första sådan 😀
En bil som haft endast 5 ägare –
började sitt liv i lund som tjänstebil och i dagsläget hunnit med 30.900 Mil
Eller man kanske skulle säga –
en A50 där 75% finns kvar.Fronten “saknas” efter att bilen ett tag har agerat som övningskörning
Så allt som kvarstår där, är en vanlig CSe front:
Och syftet med denna bil då …………….. 😉
Anonymmaj 18, 2015 at 16:02 #371169A50’n fick helt enkelt ses som en donator bil.
Den var visserligen bessad t o m 15.10.men fick så pass många bra att veta på senaste besiktning –
att det inte skulle vara lönt efter dess.
Men det fanns en inredning i den som var ut över det vanliga,
detta för en bil med nästan 31K mil.Så, för första gången i mitt liv –
så testar jag nu att byta en hel inredningen på en 9K 🙂Här har vi rensat baksäte samt dörrsidor bak:
Under passagerarstolen fram hittar man denna förstärkare:
I mittkonsolen fanns detta tillbehör för muggar :
Sådär, alla dörrsidor samt säten ur bilen:
Anonymmaj 18, 2015 at 16:18 #371480Under demonteringen hittar man jo ett av dessa klassiska fel
Här var det strippat för radio/knappar/fack etc etc
Av med locket var det:
För en som mest har haft OG 900 i sitt liv –
så var detta lite av en utmaning, men en skoj sådan 😀Träpanelen samt handskfacket borta –
det tar sig 😀Anonymmaj 19, 2015 at 07:06 #373551Då var det endast en A50 ratt samt 8 skruvar kvar:
Till detta:
Sista kvar nu –
dom 2 mattorna fram, så var det färdigrensatDetta var den första bilen –
återstår då bara att göra om samma sak på Ruby också…. 🙂Anonymmaj 19, 2015 at 17:37 #374032Då så……
Dra vi igång operation G24 turns into L37 😀
Lite samma sak i repris dock i en annan kulör:
Detta underbara 9K soundsystem i alla ära –
men bra mycket sladdar att hålla reda på 😉Återigen “endast” dessa 8 skruvarna kvar 😀
Och där åkte brädan ut 🙂
Anonymmaj 19, 2015 at 17:59 #374038Och här anar man sig vad som är på G 🙂
“Återuppbyggnad” pågår 😀
Panelen har hittat tillbaka.
Här ser det vakna ögat kanske, att jag valde och göra ett mellanrum –
på radio/CD spelaren.Detta mest p g a vad jag tycker är en liten miss i designen.
Har man typ parkerat bilen vid Ica/Willy’s etc etc,
lagt i P stängt av motor, och då skall man jo ha “myntet” till kundvagnen….Detta ligger jo då typisk askfatet (ickerökarbil)
då har man pr automatik Vxl.väljaren i vägen …………….Så nu testar vi detta läget ett tag och ser hur det fungerar.
Handskfacket har hittat hem igen:
Man ser så smått hur det tar sig 😉
maj 19, 2015 at 19:17 #374048Hu, vad mycket sladdar och plastbitar! Det där hade jag aldrig vågat mig på!
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Anonymmaj 20, 2015 at 14:49 #374089Hu, vad mycket sladdar och plastbitar! Det där hade jag aldrig vågat mig på!
Jo, det är ingen V4 direkt 😉
Men det ser faktisk värre ut än vad det egentligen är 🙂
För att vara min 1’a gång med en 9K –
så är jag inte alls avskräckt, det kommer nog att bli fler efter denna 😉Anonymmaj 20, 2015 at 19:23 #374101Nästa omgång i denna operationen, var att få in mattorna igen.
Här ser vi då mattorna/klädslen på B stolparna, samt golvlisterna på sin plats:
Mittkonsolen/slutsteget och så denna lilla korg har hittat sin plats:
“Locket” är lagt “på” –
instrumentbrädan är återigen komplett 😀
Det tar sig, man ser snart en “ny” bil ur det hela 😉
maj 20, 2015 at 23:29 #374153Ser nu att jag missuppfattat färgen på interiören som satt från början. Trodde det va samma som sätts i nu… Kan faktiskt inre säga att jag ens känner igen den…vet att det fanns en knepig orangebeige 92…typ…
Anonymmaj 21, 2015 at 12:39 #374185Ser nu att jag missuppfattat färgen på interiören som satt från början. Trodde det va samma som sätts i nu…
Kan faktiskt inre säga att jag ens känner igen den…vet att det fanns en knepig orangebeige 92…typ…Kan nog ha varit denna G24 som var med t o m MY93.
Ser den inte så ofta på bilarna ens med färgkoden 242 –
utan där är det mest grå/svart…..Anonymmaj 21, 2015 at 13:21 #374187Då så Äntligen detta efterlängtade jobbet kan nu påbörjas 😀
Har nu suttit tvättat/gnuggat och hatt mig med stolarna –
sjukt till torrt skinn alltså………Börjar inne/bakifrån –
och här ser man direkt att man kommer få belöning värt mödan 😀Men vi hoppar över alla dessa tråkiga bilder på nakna dörrsidor etc etc ………..
Välkommen in i myshörnan:
Denna A50 inredningen verkar som gjord för en äldre tös med färgkod 242 –
som årsmodell 1993:En annan liten “upgrade” vi gjorde här, det var denna:
Upptäckte att det var exakt samma anslutning på denna manöverpanel till försterhissarna –
så vi testade, och det funkar klockrent 😀Anonymmaj 21, 2015 at 13:38 #374194Så här tar det sig ut i totalbild:
En sak som länge har stört mig, är dessa “kjolar” på CSe bilarna:
Inte bara är dom fula samt även opraktiska vid tvätt av bilen –
men av någon orsak, så blir dom missfärgade/grå’a vart enda år 🙁Lustigt nog, så är det endast “bitarna” mellan kofångarna –
som drabbas …..Så, jag passade på att plocka sidokjolarna från min donator 🙂
Så här jobbar vi vidare med projektet:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.