Saab 9000 ( #242# Ruby red )

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 9000 ( #242# Ruby red )

  • Detta ämne har 58 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2016-07-11 22:50 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 59 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #337319
    Regin
    Deltagare

    Tillbehör.
    Dom e väl oftast trevliga 🙂

    Trillade över detta lastskyddsgaller –
    eller ”Skyddsnät” som det fint heter i tillbehörskatalogen for 1993.

    Har det redan i min OG 900 –
    så det kändes ganska naturligt att ha ett i denna bil med.

    Enligt katalogen:
    Part nr: 116 271 107 ”skyddsnät”
    samt Part nr: 116 271 115 Monteringssats.

    na1

    Kostnad den gången, anno 1993 var Kr: 917:-
    I dagsläget är det återvinning för 200:- 😉

    Bara till och rensa ur här –
    monterar diverse skruvar/beslag etc etc.
    Slutligen dags för slut justeringen:

    na7

    Fästöglorna som sitter kvar när ”nätet” är ute ur bilen:

    na8

    Voilá

    na10

    Med den formsydda skyddsmattan i skuffen –
    så kan man nu ha hundarna med sig ut på äventyr 😉

    Bilagor:
    #368580
    Regin
    Deltagare

    Mer tillbehör införskaffad:

    SAdB1

    Stänkskydd framtill 🙂

    SAdB2

    Bilagor:
    #370018
    Regin
    Deltagare

    Senaste inköp 1 st a50 MY 98:
    Donator1

    Min allra första sådan 😀
    En bil som haft endast 5 ägare –
    började sitt liv i lund som tjänstebil och i dagsläget hunnit med 30.900 Mil
    Donator2

    Eller man kanske skulle säga –
    en A50 där 75% finns kvar.

    Fronten ”saknas” efter att bilen ett tag har agerat som övningskörning
    Så allt som kvarstår där, är en vanlig CSe front:
    Donator3

    Och syftet med denna bil då …………….. 😉

    • Det här svaret redigerades för 4 månader, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 månader, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #371169
    Regin
    Deltagare

    A50’n fick helt enkelt ses som en donator bil.

    Den var visserligen bessad t o m 15.10.men fick så pass många bra att veta på senaste besiktning –
    att det inte skulle vara lönt efter dess.
    Men det fanns en inredning i den som var ut över det vanliga,
    detta för en bil med nästan 31K mil.

    Så, för första gången i mitt liv –
    så testar jag nu att byta en hel inredningen på en 9K 🙂

    Här har vi rensat baksäte samt dörrsidor bak:
    Donatorbil

    Under passagerarstolen fram hittar man denna förstärkare:
    Donator2

    I mittkonsolen fanns detta tillbehör för muggar :
    DSCN2067

    Sådär, alla dörrsidor samt säten ur bilen:
    DSCN2068

    Bilagor:
    #371480
    Regin
    Deltagare

    Under demonteringen hittar man jo ett av dessa klassiska fel

    Klassiskfel1

    Här var det strippat för radio/knappar/fack etc etc

    dettarsig2

    Av med locket var det:

    locketav3

    För en som mest har haft OG 900 i sitt liv –
    så var detta lite av en utmaning, men en skoj sådan 😀

    Träpanelen samt handskfacket borta –
    det tar sig 😀

    panelenav4

    Bilagor:
    #373551
    Regin
    Deltagare

    Då var det endast en A50 ratt samt 8 skruvar kvar:

    8skruvarkvar.1

    Till detta:

    mestaute.2

    Sista kvar nu –
    dom 2 mattorna fram, så var det färdigrensat

    mattorframkvar.3

    Detta var den första bilen –
    återstår då bara att göra om samma sak på Ruby också…. 🙂

    Bilagor:
    #374032
    Regin
    Deltagare

    Då så……

    Dra vi igång operation G24 turns into L37 😀

    Lite samma sak i repris dock i en annan kulör:

    DSCN2091

    Detta underbara 9K soundsystem i alla ära –
    men bra mycket sladdar att hålla reda på 😉

    DSCN2098

    Återigen ”endast” dessa 8 skruvarna kvar 😀

    DSCN2099

    Och där åkte brädan ut 🙂

    DSCN2100

    Bilagor:
    #374038
    Regin
    Deltagare

    Och här anar man sig vad som är på G 🙂

    DSCN2101

    ”Återuppbyggnad” pågår 😀

    DSCN2102

    Panelen har hittat tillbaka.
    Här ser det vakna ögat kanske, att jag valde och göra ett mellanrum
    på radio/CD spelaren.

    DSCN2104

    Detta mest p g a vad jag tycker är en liten miss i designen.
    Har man typ parkerat bilen vid Ica/Willy’s etc etc,
    lagt i P stängt av motor, och då skall man jo ha ”myntet” till kundvagnen….

    Detta ligger jo då typisk askfatet (ickerökarbil)
    då har man pr automatik Vxl.väljaren i vägen …………….

    Så nu testar vi detta läget ett tag och ser hur det fungerar.

    Handskfacket har hittat hem igen:

    DSCN2106

    Man ser så smått hur det tar sig 😉

    Bilagor:
    #374048
    Janne Hagnell
    Moderator

    Hu, vad mycket sladdar och plastbitar! Det där hade jag aldrig vågat mig på!

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #374089
    Regin
    Deltagare

    Hu, vad mycket sladdar och plastbitar! Det där hade jag aldrig vågat mig på!

    Jo, det är ingen V4 direkt 😉

    Men det ser faktisk värre ut än vad det egentligen är 🙂

    För att vara min 1’a gång med en 9K –
    så är jag inte alls avskräckt, det kommer nog att bli fler efter denna 😉

    #374101
    Regin
    Deltagare

    Nästa omgång i denna operationen, var att få in mattorna igen.
    Här ser vi då mattorna/klädslen på B stolparna, samt golvlisterna på sin plats:
    Donator.4

    Mittkonsolen/slutsteget och så denna lilla korg har hittat sin plats:
    Donator.5

    Locket” är lagt ”på” –
    instrumentbrädan är återigen komplett 😀
    Donator.6

    Det tar sig, man ser snart en ”ny” bil ur det hela 😉

    • Det här svaret redigerades för 4 månader, 2 veckor sedan av .
    • Det här svaret redigerades för 4 månader, 2 veckor sedan av .
    Bilagor:
    #374153

    Ser nu att jag missuppfattat färgen på interiören som satt från början. Trodde det va samma som sätts i nu… Kan faktiskt inre säga att jag ens känner igen den…vet att det fanns en knepig orangebeige 92…typ…

    #374185
    Regin
    Deltagare

    Ser nu att jag missuppfattat färgen på interiören som satt från början. Trodde det va samma som sätts i nu…
    Kan faktiskt inre säga att jag ens känner igen den…vet att det fanns en knepig orangebeige 92…typ…

    Kan nog ha varit denna G24 som var med t o m MY93.
    Ser den inte så ofta på bilarna ens med färgkoden 242 –
    utan där är det mest grå/svart…..

    #374187
    Regin
    Deltagare

    Då så Äntligen detta efterlängtade jobbet kan nu påbörjas 😀

    Har nu suttit tvättat/gnuggat och hatt mig med stolarna –
    sjukt till torrt skinn alltså………

    Börjar inne/bakifrån –
    och här ser man direkt att man kommer få belöning värt mödan 😀

    DSCN2117

    Men vi hoppar över alla dessa tråkiga bilder på nakna dörrsidor etc etc ………..

    Välkommen in i myshörnan:

    DSCN2140

    Denna A50 inredningen verkar som gjord för en äldre tös med färgkod 242 –
    som årsmodell 1993:

    DSCN2142

    En annan liten ”upgrade” vi gjorde här, det var denna:

    DSCN2146

    Upptäckte att det var exakt samma anslutning på denna manöverpanel till försterhissarna –
    så vi testade, och det funkar klockrent 😀

    Bilagor:
    #374194
    Regin
    Deltagare

    Så här tar det sig ut i totalbild:

    DSCN2144

    En sak som länge har stört mig, är dessa ”kjolar” på CSe bilarna:

    DSCN2145

    Inte bara är dom fula samt även opraktiska vid tvätt av bilen –
    men av någon orsak, så blir dom missfärgade/grå’a vart enda år 🙁

    Lustigt nog, så är det endast ”bitarna” mellan kofångarna –
    som drabbas …..

    Så, jag passade på att plocka sidokjolarna från min donator 🙂

    DSCN2204

    Så här jobbar vi vidare med projektet:

    DSCN2208

    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 59 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.