Forum › Övrigt › Projekt / Min bil › Saab 9000 A50/Jubileum -98 "Jag behåller nog den ändå"
- Detta ämne har 31 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2011-08-20 10:43 av .
- FörfattareInlägg
- 27 april, 2011 kl. 07:45 #3839
emul
ModeratorMin trotjänare vid dethär laget..
Köpte bilen under studietiden, körde då omkring i min fars 9000 CDE -95 2,3-16v som började bli lite trött. Var rätt sugen på att byta bil igen och en liten bit bort på samma gata som jag bodde hade jag länge sett bilen – mörkblå tvåhundratjufemhästars 9000. Najs. Så en vinter såg jag bilen stå parkerad på samma plats längs gatan i flera månader och på parkeringen där den stått tidigare stod en sprillans 9-5 Aero istället. Bestämde mig efter ett tag för att kontakta ägaren. Han bodde tydligen 2 hus bort och hade använt bilen som pendlarbil i jobbet, tur och retur Linköping – Stockholm några gånger i veckan. Satte tydligen aldrig farthållaren under 140..
Det ena ledde till det andra och jag skrapade ihop en slant – bilen blev min.
27 april, 2011 kl. 09:24 #27193Karl Ask
ModeratorVi vill se bilder!!!
Behåll den, den kommer bli en klassiker.
28 april, 2011 kl. 19:43 #27201stefan g
Deltagare@emul wrote:
Min trotjänare vid dethär laget..
Köpte bilen under studietiden, körde då omkring i min fars 9000 CDE -95 2,3-16v som började bli lite trött. Var rätt sugen på att byta bil igen och en liten bit bort på samma gata som jag bodde hade jag länge sett bilen – mörkblå tvåhundratjufemhästars 9000. Najs. Så en vinter såg jag bilen stå parkerad på samma plats längs gatan i flera månader och på parkeringen där den stått tidigare stod en sprillans 9-5 Aero istället. Bestämde mig efter ett tag för att kontakta ägaren. Han bodde tydligen 2 hus bort och hade använt bilen som pendlarbil i jobbet, tur och retur Linköping – Stockholm några gånger i veckan. Satte tydligen aldrig farthållaren under 140..
Det ena ledde till det andra och jag skrapade ihop en slant – bilen blev min.
Nu är jag tillbaks i etern ………………..ang bilen så finns de ingen bättre bil än 9000 . 😛
MVH Stefan2 maj, 2011 kl. 21:13 #27225emul
Moderator3 maj, 2011 kl. 11:07 #27243filbrun2
Deltagare@emul wrote:
..jag tror det saknas nåt? Finn ett fel i samma bild. Urk.
Har grenrörsbulltarna gått av?
3 maj, 2011 kl. 11:29 #27245emul
ModeratorEtt par av dem gick av när jag plockade isär grejerna men jag lyckades med envishet, tålamod och en jävla massa tur knacka ur dem trots att de var av inne i toppen.
Filosoferade ett tag över hur många av de 7 bultarna man behöver ha hela för att det ska hålla ändå…. Borde väl hålla med någon bult av om samtliga andra är nya egentligen?
4 maj, 2011 kl. 16:13 #27278svarvaren
DeltagareDet är ett standardfel, finns komplett sats på: Speedparts
/Owe4 maj, 2011 kl. 18:42 #27284emul
ModeratorSatsen ligger tillsammans med ny packning och en hel hög andra nya bultar och muttrar till grenrör, turbo och annat i baksätet och väntar på att Speedparts ska lyckas få tummen ur stjärten och skicka packningen till turbon och kopparbrickorna till oljerör och vattenrör som jag glömde första gången jag beställde grejer…..
5 maj, 2011 kl. 15:43 #27317Per-Erik
Deltagare…så, den är typ din första ”egna” bil? Bra beslut att ha den kvar då… Och nu så är den ju snart nästan rostfri igen ju 🙂
5 maj, 2011 kl. 19:21 #27326emul
ModeratorNä, min första var en bäbisblåå 900 GL -84. Den fick utstå endel flängande… Min bästa bilaffär ever, köpt för 2000 och såld för 5000!!
16 juni, 2011 kl. 07:55 #28855emul
Moderator..så hade jag ju då tänkt att jag skulle visat fina bilder på nylackade skärmar nu men det sket sig. Lackeraren som har gjort ett par bra jobb åt en kompis innan visade sig nu helt enkelt vara en stor jävla idiot. Tattarlackat utan att plocka bort clips och plastpluppar och även innan jag tog bort dessa syntes rost. Tack så mycket. :WH
Skärmarna blir nu iväglämnade till ett annat ställe för fix. Det blir nog bra såsmåningom! Positivit i kråksången är att jag får tillbaka turbon idag (bultar av som borrats ur) nytt mellanrör hämtar jag imorgon och det står en förardörr i rätt färg och väntar på mig i Linköping.. Tack!
16 juni, 2011 kl. 14:24 #28864Per-Erik
Deltagarejadu, livet är inte lätt alla gånger.. och sen dör man (som nå´n sagt) – iallafall iväglämnat på fix nu, så, hoppas det blir bra…
17 juni, 2011 kl. 06:35 #28326emul
ModeratorDet tror jag nog! Tack för hjälpen!!
Igår fick jag tillbaka turbon med urborrade bultar (2 av när jag tog loss det hele..) och idag hämtas mellanröret efter katten till avgaset. Sen saknas INGET mer än tid! Söndag = monteringsdag. Sen ska det åkas igen!!
17 juni, 2011 kl. 06:44 #28327Christian Haugsöen
Deltagare@emul wrote:
Det tror jag nog! Tack för hjälpen!!
Igår fick jag tillbaka turbon med urborrade bultar (2 av när jag tog loss det hele..) och idag hämtas mellanröret efter katten till avgaset. Sen saknas INGET mer än tid! Söndag = monteringsdag. Sen ska det åkas igen!!
:AP
Härligt. glida 9000 är fint det. Fast med din motor blir det lite mer än bara glidande 🙂
20 juni, 2011 kl. 06:10 #29026putsarn
DeltagareA50 är fina grejer det!
Jag behåller nog min också.
Du är inte sugen på extratillbehöret ”komfortkudde” till mittenplatsen bak? (nackstöd alltså).
Jag har en i superskick i ”sandbeige” skinn.
Hör av dig om intresse finns.Med nya skärmar kommer bilen bli som ny.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.