Saab 9000 A50/Jubileum -98 "Jag behåller nog den ändå"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 9000 A50/Jubileum -98 "Jag behåller nog den ändå"

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare

@emul wrote:

Min trotjänare vid dethär laget..

Köpte bilen under studietiden, körde då omkring i min fars 9000 CDE -95 2,3-16v som började bli lite trött. Var rätt sugen på att byta bil igen och en liten bit bort på samma gata som jag bodde hade jag länge sett bilen – mörkblå tvåhundratjufemhästars 9000. Najs. Så en vinter såg jag bilen stå parkerad på samma plats längs gatan i flera månader och på parkeringen där den stått tidigare stod en sprillans 9-5 Aero istället. Bestämde mig efter ett tag för att kontakta ägaren. Han bodde tydligen 2 hus bort och hade använt bilen som pendlarbil i jobbet, tur och retur Linköping – Stockholm några gånger i veckan. Satte tydligen aldrig farthållaren under 140..

Det ena ledde till det andra och jag skrapade ihop en slant – bilen blev min.

Ähum… det har ju disskuterats ett antal gånger och jag har då fått klart för mig att det fanns ingen 9000 A50 -98 Utan ”Jubileums” bilararna tillverkades under 1997. Denna serie är inte heller vad jag förstått chassienummerbunden utan dyker upp lite var stans under produktionsåret däremot finns ett antal -98´or med div. A50 utrustning.

juni 20, 2011 kl. 09:10 #29007

Ja, det är allt lite oklart det där..därav rubriken! 😀

Endel mumlar om att A50 och jubileum är två olika saker och att det ena eller det andra fanns -97 och det andra -98. Jag har i ärlighetens namn inte riktigt blivit helt överens med nåt av det.. Eller att jubileum inte riktigt finns. Utan att det är A50 och Classic.

Så vitt jag förstått egentligen;

A50 producerades -97. Bilar som är gjorda -97 som släpptes ut -98 är också A50. Alltså är min en A50. Hade den varit gjord -98 hade det varit en Classic.

…fast sen kan man också på nåt ställe läsa att A50 inte fanns med 225hk alltså Aeromotorn men det har ju jag..så jag kanske har en A50 Classic dårå. Suck. Tydligheterna är inte så..tydliga.

juni 20, 2011 kl. 10:15 #29037

Det är väl som vanligt på Saab vid modellbyten, man har plockat ihop det man har kvar så länge det har räckt. Tanken var ju från början att inte bygga några 9000 -98 alls, 9-5an skulle ju ersätta. Men man byggde man dock ett gäng 98or parallellt med 9-5 under hösten -97 ändå eftersom kunderna ville köpa, och då har man väl tömt lagren på 9000-delar.

juni 20, 2011 kl. 19:16 #29050

Well..jag har inte fått så mycket gjort i vinter men jag har åtminstone lekt hamster.. :mrgreen:

Igår gjorde jag ett ryck iaf. Grenrör på plats med ny packning och nya skruvmojänger, turbo check med nya packningar, downpipe med nya bultar.. Känns bra!

Står och glyttar i Haynes ibland när jag fixar med den där och när det står om montering av grenrör kan man läsa ”..dra bultarna enligt moment med momentnyckel.”

Jaha. Hej hej. Angivet moment tjo tjena. Var då angivet? Och hur i hela h-te är det tänkt att man ska kunna få dit en momentnyckel?! Helt omöjligt (förutom på två bultar då..kanske tre) är det så jag undrar – hur hårt ska man dra? Hur ska jag kunna veta hur hårt jag drar? ❓

juni 21, 2011 kl. 04:32 #29060

@emul wrote:

…Jaha. Hej hej. Angivet moment tjo tjena. Var då angivet? Och hur i hela h-te är det tänkt att man ska kunna få dit en momentnyckel?! Helt omöjligt (förutom på två bultar då..kanske tre) är det så jag undrar – hur hårt ska man dra? Hur ska jag kunna veta hur hårt jag drar? ❓

Standardsvaret min kollega på jobbet alltid ger är – dra tills det blr bra, börjar det gå lätt igen har du dragit för hårt 🙂 – Fint svar, eller hur?!

Nä, men, dra lite lagom, starta bilen och se om det håller tätt. Om det är tätt, låt det vara, annars drar du lite till… typ… Så himla viktigt kan det ju inte vara där, kan jag tycka, det är ju inte ett topplock eller så 😕

juni 21, 2011 kl. 17:02 #29078

dra lagom. har man dragit pinnbultarna i botten så ska det krävas mycket om man drar av dem och det är väl det som är poängen ist för bara bultar.

2x 92B -53 (Svart)
                95 -61 (Pärlgrå)
                99 -70 Custom (Gul)
                99 - 69 (Röd)
                9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)

juni 21, 2011 kl. 20:31 #29087

Okej, jag ska dra lagom!!! :ID

juli 2, 2011 kl. 21:16 #29519

Well, pinnbultarna har jag nog dragit lagom nu. Fått ihop allt idag och började fylla på med kylarvatten för att se så det var tätt överallt. Började bra, sen började det droppa vid turbon. Spände åt banjokopplingarna ytterligare, hjälpte inte. Trött och dum som man är tittade jag efter igen och tyckte att jag såg vilken skruv nere i gyttret det läckte vid. Drog åt ett halvt varv, hjälpte inte. Lossade den, tyckte det läckte mer. Drog åt igen……..och plopp. Där gick den av. Suck suck suck. Inser att den jag dragit av är en av två bultar som håller fast olja-ut-röret. Alltså inte en chans i helvete att det var där det läckte. Så nu har jag en avdragen bult i turbohuset. Kul. Eller inte. Dessutom bara korkat korkat korkat. :ID :ID :ID Ibland undrar man hur dum man får vara. Nästa gång jag-ska-bara infinner sig ska jag äta en macka, tänka efter och tänka om. Ser änden och hoppas hoppas hoppas hoppas hoppas att jag kan knacka ur bulten utan att riva ur turbon igen………

Nu ska jag lösa mina världsproblem genom att :DR .

juli 3, 2011 kl. 08:16 #29524

🙁 🙁 Fasen vad trist! Hoppas att du får ut den!!

juli 3, 2011 kl. 08:29 #29527

@emul wrote:

Nu ska jag lösa mina världsproblem genom att :DR .

:CH på dig…
                        Det e bara på´t igen :WH

juli 3, 2011 kl. 13:28 #29531

himla tråkigt… nåväl, som Hotrodder sa ”på’t igen” – ge inte upp, alla fina mil på svenska highways sen gör att slitet var värt det…

augusti 9, 2011 kl. 19:21 #30737

..och tid har det tagit. Åkte till Saab och beställde bulten. Väntade en vecka och åkte dit för att hämta den. Då hade de glömt skicka beställningen så bulten fanns inte hemma. Beställde igen – väntade en vecka. Åkte dit och så hade de beställt EN bult istället för TVÅ som jag ville ha. Ovanpå det så fick jag tjata i närmare 5 minuter innan han accepterade att ge mig den enda bulten som plåster på såren – den kostade ju ändå 3,46 kr. Det kallar jag dålig service det..

Förra veckan demonterade jag bakluckan på bilen – rostig och ful i nederkant. Fick hjälp av en Saabkompis från Emmaboda att lyfta på och justera in den nya – inte helt enkelt.. Ägnade förmiddagen åt att få tillbaka alla sladdar och pryttlar, lagade låset (fjäder som gått av – gjorde en ny och ägnade rätt lång stund åt att pilla dit den….inte gjort för att byta annat än hela låset!) och sen återgick jag till att sätta dit slangar. Fyllde på olja, och glykol / vatten – inget läckage!!

Satte mig ner, vred om nycklen..och den startade! Men lade sig på 600 varv på tomgång – lite snålt. Tyckte mig höra nån form av visslade läckage nånstans, provgasade lite och den parkerade på 800 varv men fanns inte tillstymmelse till effekt när jag gasade, den snarare rasade i varv igen. Alltså – antagligen vakuumläckage?

Ägnade en lååång stund åt att leta slangar och kolla kopplingar. Inget resultat. Ägnade än längre stund åt att se om jag kunde hitta nån sprucken slang och tillslut hittade jag ett avbrutet fäste på plaströret som går från luftfilter till turbo. En av alla slangar till WG och sånt hade ett pinnfäste som brutits av nån gång under jobbet.. Losstaget och imorgon står jag på skroten kl 9 och hoppas på en 9000 turbo.. Nu är det nära!!

..och kameran glömde jag i garaget men en bild på en sprucken plastbit är ju inte så mycket att se..

augusti 10, 2011 kl. 15:31 #30779

..and it’s aaliiivveeeee!!

Första gången ute ur garaget på drygt ett halvår! Har inte direkt varit högprioriterat…

Röret fanns på Nygärde bildemontering utanför Kalmar, blev lite bättre. Sen vände jag luftfiltret på rätt håll, då blev det ännu bättre…. 😳

Går hur bra som helst nu! Bara skärmarna och förardörren som ska bytas också, de kommer förhoppningsvis snart..

augusti 10, 2011 kl. 16:58 #30786

trevligt, skönt när problemen inte är så svåra… och om den går som den ska nu så kanske du hänger med mig? 😉 Det är ju ett elände, då måste jag trimma mera ju… :p

augusti 10, 2011 kl. 23:43 #30811

Vi kan ju testa nu när din bil står utan topp? Då lär jag ju sparka rumpa med den…..

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.