Saab 9000 Herrgårdsvagn

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Saab 9000 Herrgårdsvagn

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Saab 9000 Herrgårdsvagn

  • Författare
    Inlägg
    • januari 29, 2010 at 09:09 #21553

      För att särskilja 9000-kombi från 900kombi-tråden så startar jag en separat tråd för att försöka finna mer information om de bilar som byggdes.

      Länk till 900kombi-tråden:
      http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=129031#Post129031

      Börjar med ett litet kollage:
      Som vanligt är alla bilder klickbara

      Dessa två bilder (samma bild egentligen), figurerade i biltidningar på 80-talet. Undrar om det finns liknande skisser hos Saab, och om de funderade på att bygga kombi av 9000. Hade varit skoj att se.

      Denna är relativt välkänd på internet. Förknippas inte helt oväntat med Bert Karlsson, så den kallar jag gärna Bert Karlsson-kombin, för att man ska veta vilken bil det handlar om.
      Bilderna ska komma ur en tidning, typ Bilsport. Jag borde ha den artikeln på datorn, men jag hittade den inte nu.
      Bilen byggdes i vilket fall av Solstad.

      Denna bil har jag hört/läst (rykten alltså) att den förknippas med någon bensinmacksägare som brukar ha lite udda hyrbilar. Byggd på en A50 om jag förstår allt rätt.

      Till sist till den sista “9000kombi” jag känner till, egentligen inte byggd på en Saab 9000, utan en Lancia Thema.
      Projekttråd på STCS:
      http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=158015
      Tyvärr dåligt uppdaterad byggtråd, och till sist dog den ut helt.
      Men bilder på bilen hittade jag på nätet när någon undrade vad de hade sett för bil.

        januari 29, 2010 at 11:34 #152196

        a50 kombin såg jag på ikeas parkering i uppsala sommaren 2006 och tog några kort med mobilen.

          januari 29, 2010 at 12:44 #152198

          Hej!

          Mackägaren var ifrån Järfälla norr om stockholm. På macken fanns en Saab-verkstad (kanske det finns fortfarande). Det handlar om Statoilmacken i veddesta, nära Saab-kontoren på Nettovägen. Då menar jag Saab AB som bygger flygplan. Såg 9-8:an på den parkeringen för 5-6-år sedan. Riktigt snyggt gjord bil!!!

          På macken fanns också en 9000 med flak för biltransport att hyra.

            januari 29, 2010 at 13:00 #152199

            Oj… Lite färskare bilder på 9-8:an.
            Skoj att se, men olyckligt att fram för allt bakluckan ser ut att behöva en skopa kärlek, och det var några år sedan…..

            Hoppas den fick välbehövlig kärlek innan den försvann helt.

            Kollade upp ARS194 på Transportstyrelsens hemsida nu.
            Avställd sedan 090302, 3ägare, och en vägmätarställning strax över 25000mil

              januari 29, 2010 at 14:35 #152202

              Var in till Uppsala och shoppa lite innför helgen.Utanför Gränby köpcentrum mötte jag då en pick-up byggd på första generationen 9000 mörkblå till färgen någon som känner till denna??

                februari 1, 2010 at 08:55 #152364

                Tommy M
                Den där pickup:en låter spännande. Hoppas du ser den igen, så man kanske kan få lite bilder.
                Såg det seriöst ut? eller var det bara en stympad skrotbil?

                  februari 1, 2010 at 09:39 #152365

                  ja jaga fatt på den där pickisen o fota den för det hade varit väldigt intressant att se, då vi ska snart börja bygga en pickupp på en 9000 cse T.
                  Så det hade varit väldigt kul att se bilder på den,

                    februari 1, 2010 at 17:34 #152388

                    Bara för att vidimera Rodder76:s uppgifter:

                    Den du kallar för Bert Karlsson Saaben är den bil jag har i min ägo.

                    Den andra combin 98:an var Olle Sandströms som också ägde Statiolmacken i Veddesta

                    och den tredje är norrmannens, som är en Lancia med 9000 front.

                    Att backluckan är rostig är kanske inte så märkligt då denna kommer från en Lancia…….

                    Mvh Ulf Stensson

                      februari 2, 2010 at 09:41 #152426

                      Mycket roligt att du har Bert-bilen Ulf.
                      Jag har många gånger funderat på att spåra upp bilen för att se om den existerar, och jag har varit sugen på att försöka köpa bilen.
                      Är det bakluckan som är det sämsta på bilen nu? Hur har rsten av ombyggnaden klarat sig? Är bakluckan “original-Lancia” eller är den plåtmodifierad?

                      Trots att kombicoupe-karossen är en förträfflig karosstyp så tycker jag att kombi9000 är lite häftigt.
                      Hoppas vi kan få lite mer info om bilen och kanske lite färska bilder.

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.