SAAB 9000 Turbo sport -92

Forum / Övrigt / Allmänt / SAAB 9000 Turbo sport -92

• Författare

Har en bil som topic lyder alltså en SAAB 9000Turbo sport-92,detta var saabs top of line 1992 ska enligt uppgift bara vara såld i 175ex i sverige.Bilen är så gott som fullutrustad elstolar mm saknar taklucka och airbag.Nu står jag som en åsna mellan 2 hötappar ska jag behålla bilen eller sälja den?Bilen är i bra skick har visserligen rullat över 31000mil där jag själv kört 10000mil,den är välservad har bytat olja vid ca 750mil och det finns ytterst lite rost för att vara 16år gammal.Detta var modellen som saab hade 92 istället för aeron kom först 93 i cs-modellen.Så den stora frågan är tror ni denna modell är värd att spara???

september 28, 2008 kl. 19:29 #127991

Fan vad jag vill ha en sån! Verkar redan nu vara ytterst få kvar, om man räknar bort alla exemplar som nu blivit ombyggda missfoster. Spar den och vårda den!

september 28, 2008 kl. 20:08 #127996

Japp, spara! En sådan med rödbox är väl den rappaste ”std”-Saaben någonsin.

september 28, 2008 kl. 22:35 #128001

Jag börjar med min vanliga brasklapp, jag är ingen ”SAAB-expert” men… 😀

Nej men allvarligt. Bilen ifråga torde knappast betinga något nämnvärt premium-pris på marknaden jämfört med en ”vanlig” 9000 Turbo. Möjligen till en alldeles särdeles inbiten SAAB-tok som vill ha just precis den modellen hur gärna som helst, men förmodligen är det svårt att hitta en sån…, ännu (tonvikt på ”hur gärna som helst”). Bilar blir ju mer intressanta när de blir lite äldre, men till och med gamla 96:or och 99:or är ju fortfarande tok-billiga.

Om du alltså har möjlighet att ha bilen kvar så har den det nog betydligt bättre hos dig än hos någon som betalar som om det vore en ”vanlig”, och också kommer behandla den som om den vore en ”vanlig”. Alternativet är väl att hitta någon SAAB-tok här på forumet att sälja bilen till, även om du inte får mer betalt än på Blocket så vet du väl åtminstone då att bilen inte går till spillo.

Tror jag…

Anders Olsson

september 29, 2008 kl. 10:20 #128021

Aha…. en 9000 utav kvalisort.
              Är personligen relativt intresserad av 9000’s bevarande och Turbo S är en rar fågel i floran utan att vara unik.
              Endast du själv kan avgöra om bilen är värd att spara på, om du har tid, plats eller ekonomi att spara på bilen. Men om du får för dig att sälja så kan du alltid göra ditt yttersta för att den ska gå till en entusiast.
              För egen del så är det lite tvehågst. Jag är inte speciellt förtjust i CS-modellen utan är betydligt svagare för CC och CD. Det som drar mig till CS är när de fian pilotstolarna kom i Aero’n.

Att bilen skulle vara levererad i 175ex ställer jag mig dock frågandes till. Möjligt att den inte sålde bättre, men jag betvivlar att det skulle varit någon form utav begränsad serie.

Så… värd att spara… det är upp till ägaren att avgöra. Om 30år kommer du komma ihåg bilen, men det innebär inte att du sitter och önskar att du hade behållt den.
              Om du bestämmer dig för att behålla kan jag nog ge dig rådet att köpa på dig slitdelar till bilen nu medan det fortfarande finns lite hos Saab…. allt mer detaljer försvinner ut ur reservdelshållningen.

september 29, 2008 kl. 10:22 #128022

Fortsätter i samma spår – du får inte mycket betalt för en sådan, ännu… 9000 är väl en av de mest underskattade bilar som gjorts, har själv en Talladega (1990) som torde vara ungefär likvärdig i utrustning och så antar jag (fast min har taklucka 😉 ). Har du möjlighet så behåll den, annars får du nog acceptera ett lågt pris med gott humör. Det går ju inte att tvinga fram ett högt pris hur gärna man än skulle vilja…

september 29, 2008 kl. 10:26 #128025

Ansluter till de två föregående talarna, gillar speciellt slutklämmen på Per-Eriks inlägg, ”Det går ju inte att tvinga fram ett högt pris hur gärna man än skulle vilja…”. Stor visdom i dessa ord, tyvärr är det många även på detta trevliga forum som är av annan åsikt.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.