Saab 900I 16 2.1 1992

Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / Saab 900I 16 2.1 1992

• Författare

Säljes

Röd 3 dörrar. Tyvärr har det blivit något motorfel på den, vill inte starta. Stannade vid körning med ett ”poff” ljud och sedan startade igen efter vila, men lade sedan av igen. Även i behov av svetsning då den blivit rostig i hjulhus, skärmkanterna och insidan av dörrarna nedtill.

Carina

september 9, 2024 kl. 18:04 #517595

Hej!

Var finns bilen, och hur mycket kostar den?

🙂

september 9, 2024 kl. 20:41 #517597

I trakten av Västerås.

Hade tänkt mig omkring 5000 kr för saabklubben har rekommenderat det.

Fast de som kollat på den tidigare har backat ur p g a priset och att den är ganska rostig vid alla skärmar, kanter och under dörrar.

Så nu vill särbon överta den å han vill väl inte heller betala nåt knappt.

Tyvärr, måste jag betala verkstaden som mekat å inte fått igång den. Trist alltihopa.

Carina

september 9, 2024 kl. 22:36 #517600

Hej Carina!

Ett råd eftersom du ändå får betala verkstan. Låt dom skriva en diagnos på vad som är fel.  Har dom tagit kompressionsprov låt dom redovisa det.

Miltalet på motorn har du och växellådan vet du något om. Denna info hjälper dig att argumentera försäljningspriset 5.000 kr eller vad det nu handlar om.

Din beskrivning av sista sucken ”poff” säger inte mycket, men jag associerar till att det kan ha varit en sk eftertändning i avgassystemet. Det enda det säger är att det inte tände i en eller flera cylindrar.  Tändsystemet kan ha fallerat.

Annars är det känt att 2.1 L motorn har större felfrekvens på fel på topplockspackningen. Den större cylinderdiametern jfm med 2.0L motorn (om man förutsätter att SAAB använde samma block) ger tunnare väggar på topplockspackningen. Om det är topplockspackningen så syns det på kompressionsprovet.

Infon är intressant är till gagn för Dig eller nästa ägare.

Bästa Hälsningar

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
            SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
            SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
            SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
              oktober 6, 2024 kl. 11:58 #518114

Såld?

oktober 7, 2024 kl. 20:48 #518151

Nej.

oktober 7, 2024 kl. 21:29 #518157

Hej igen, kan man ev. komma och titta till helgen? Maila mig gärna på robert_mellberg@hotmail.com

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.