Saab 900i -85 E85 Edition alias Lloyden

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i -85 E85 Edition alias Lloyden

• Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2011-04-14 12:32 av .
Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    mattias e
    Deltagare
    saabfjollen wrote:
    Saabs bagage är så kanon-bra när man ska köra hem sina fynd!!!

Karlsson i bagaget gillar det också!!

Ett delbart baksäte hade varit bra att ha, men naturligtvis så erbjuder inte våra snåla svenska biltillverkare det i Sverige. USA har alltid haft saker standard som inte ens går att extrautrusta en bil med här i Sverige 😡

mattias e
    Deltagare

Blev en akutresa med hela familjen upp till Sthlm natten mellan torsdag och fredag. Så långt var allt händelselöst som tur var. Hemresan i Söndags tog strax över 12.5 timmar. Kom ca 4 mil norr om Norrköping på vägen ner när hela bilen började vibrera så man trodde den skulle skaka sönder. På med varningsblinkers och ut på vägrenen på motorvägen och kunde konstatera att höger framdäck var missformat. Jaja, iväg igen med varningsblinkersen på till närmaste mack, dvs två mil söderut. Rota fram nödhjulet, pumpade det till 4.2 kg, men var fasen är domkraften? Veven hittar jag, men ingen domkraft fanns att hitta. :doh:

In och kollar på macken, nej, det har vi ingen och inte säljer vi några heller :banghead: Shit…. Köpte en flaska lagning på burk, i med den samt pumpa i tre kg luft och sakta iväg och hoppas vi tog oss vidare till Norrköping och ett söndagsöppet Mekonomen, kom ca 800 m innan däcket exploderade. Nu stod man helt stilla på vägrenen med långtradare dundrande förbi med hela familjen i bilen, utan domkraft…. 😥

Shit, vad gör man nu? Ringde assistancekåren, 1500:- brukar det börja på, men en söndag kunde det säkert bli dyrare…. :deal: njaee…

Efter lite funderande och ett samtal till svärföräldrarna som fanns i en bil framför konstaterades att de nästan var i Jönköping och det gick snabbare för fruns morbror att köra ner från Sthlm med domkraft. Så efter ytterligare ett samtal blev det så och en 2.5 timmes väntan tog vid.

Surade, mest för att jag tog förgivet att den gula påsen vid reservhjulet innehöll en domkraft och inte en varningstriangel och funderade över hur jag skulle slippa köra de 40 milen hem på nödhjulet, dels pga hastigheten, men också pga differentialen inte uppskattar att ha olika hastighet på hjulen de resterande milen hem. Slängde upp en förfrågan om ett däck som höll luft på saabklubben, tackar för alla de svar och erbjudande jag fick, även om en del innebar stora omvägar.

Till sist, efter ett par timmar levererades en domkraft och ett par minuter senare var nödhjulet monterat :jobbar: och vi for vidare till Norrköping, dels var vi själva utsvultna samt att vi bjöd på mat som ”tack” för hjälpen. De tog det hela som en utflyckt och hade inget emot att det blev en oplanerad resa till Norrköping. Strax efter att vi kom iväg öppnade himmeln sig… tajming, kallas det…

När vi satt där ringde telefonen, ville jag ha ett riktigt däck kunde jag svänga förbi Vadstena, klart sa jag. :thanks: Vidare efter maten, 80 km/h känns som en lyx efter att ha stått still nästan tre timmar längs vägen. Väl framme vid Vadstena skulle vi mötas upp vid infarten, passade på att förbereda bytet under väntan. Efter ett nytt snabbt byte till ett riktigt däck, lite skitsnack och omdisponering av packningen så ytterliggare ett ”reservdäck” fick plats bar det av igen, stort tack Mattias R, för hjälpen och priset gratis… Skönt att veta att det fortfarande finns hälpsamma och snälla människor kvar i samhället. :worshippy: :angel:

Resten av resan gick händelselöst, tack och lov, ett stop för att tanka och ytterliggare ett för att hämta upp jycken som brossan passat så var vi hemma igen.

Förmiddagen ägnades åt att ta fram sommardäcken, tvätta dessa samt montering, samt tvätt och stoppa undan vinterdäcken. Skönt att kunna hantera dessa utan att bli skitig. Märkte vid bytet vad det klockande ljudet de senaste två, tre veckorna var, det var stötdämparinfäsningen höger bak som var helt borta med en fritt härjande stötdämpare som resultat vid ojämn väg.
    Blir till att ordna fram lite plåt och svets så är det snart fixat…. :welder:

Det exploderade däcket, lite lätt begagnat…

Stötdämparinfästning, eller det som en gång var det…

mattias e
    Deltagare

Gårdagskvällen gick åt till att svetsa rost i höger hjulhus bak. Fick låna verkstad vilket var mycket tacksamt.

Började med att slipa rent runt den före detta stötdämparinfästningen och naturligtvis hittade man mer rost. Passade på att laga två andra hål jag visste samt fälla i ett par nya bitar i skärmkanten som fattades.

Nå återstår det bara att vänta på att karosserikittet ska torka så ska det kallgalvas samt läggas rostskyddsmassa i hjulhuset. Det yttre får vänta till lite mer sol och värme så ska det finspacklas och läggas topplack. Men innan dess så har jag en hel del till att se över utvändigt på karossen.

Först stötdämparinfästningen

Här var det tomt…

Lämplig bricka i 3mm gods hittades.

Resultatet.

Dåligt hundben

Nu ser det bättre ut….

Mer hål….

Med lite plåt så ser det genast bättre ut.

Såja…

Blev visst en bit i golvet också…

Den bakre hörnan hade också sett sina bättre dagar…

Nu börjar det se bra ut igen…

Nästan färdigt, allt ska helsvetsas

Mer bilder blev det det inte. Började bli sent och man ville komma hemåt också. Allt kittades och kallgalvades och en till omgång kallgalv också underredsmassa i hjulhuset ska fixas.

Väldigt nöjd med kvällens arbete och framförallt resultatet. Extra kul var det att man fick till skärmkanterna så pass bra.
    Skönt med lite mer pålitliga egenskaper på bilen igen. Den hade lite lustigheter för sig ibland vid ojämn väg och kurvtagning.

longjohn61
    Deltagare

Hej fint du gör :welder:
    Kom på att jag har 3 dörrar röda vänster fram och bak och höger bak dom står i vägen en är helt utan rost kan det va nåt?

Mvh Nisse

Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng