Saab 900i -85 E85 Edition alias Lloyden

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 900i -85 E85 Edition alias Lloyden

Detta ämne innehåller 18 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-14 12:32.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23425

    mattias e
    Deltagare

    Ett nytt projekt har ersatt 95:an då jag trots allt behöver en andrabil.

    Köpte den inom klubben, konverterad, utprovad och färdig då tidigare ägare gått vidare till nya projekt.

    Fick bilen i tisdags kväll och har hunnit köra ett par mil med den. Fyllde upp med en full tank E85 på väg hem från Malmö igår, ska bli intressant att se vad den drar nu när det är kallt. Enligt uppgift ska den ligga på ca 0.8/l per mil, med hans körstil kanske ska tilläggas…

    Innan leverans, lagades upp vänster infästning till bärarmen, höger var fixad tidare samt fick bilen servad, monterat motorvärmare, kallstart med bensin samt besiktigat bilen. Allt detta ingick i inköpet av bilen. Blanka papper, bra bromsvärden samt 0.1 i CO-halt
    Allt till bromsarna var utbytt till nytt/renoverat, ok, skivor, belägg, rubbet samt ny koppling på bilen och helt nya glas och reflektorer monterats. Även draget på den är helt nytt.
    Allt detta ingick som sagt i köpesumman av 5000 skånska dollars. Jo, en mindre summa pengar bytte också ägare för motorvärmare samt oljor till motor/låda.
    Godkända vintedäck samt sommardäck, alla på alufälgar (ronal), följde också med utöver de vinterdäcken den nu har monterade.

    Trevlig bil att köra, stark och har riktigt bra segdragningsförmåga och det märks att den är högkompad då toppen är planad 2mm. Lagom lågvarvig, 2000 rmp i 80 km/h och enbart 2400 rpm i 100 km/h. Men mycket av det beror på utväxlingen på växellådan som har sjuans primär tillsammans med 9:33 slutväxel (bör det vara).

    Miltal ca 26 660 mil men den går otroligt fint i motor och låda.

    Planer för det närmaste är att snygga till bilen, framförallt utvändigt. Ska ordna rekond av lacken. Sen till sommaren får man gå över rosten, blir lite att svetsa, framförallt hjulhusen bak samt bakstammen och en del att spackla då jag t ex inte känner för att byta skärmkant höger fram så får den formas för hand. Bort ska de svarta listerna vid hjulhusen som är orsaken till att dåliga skärmkanter är så vanligt på dessa bilar. Dörrarna är inte bortrostade med de kommer troligtvis att lagas i botten med plåt och popnit eller spackel beroende på hur omfattande skadorna verkar vara.

    Ja, som ni förstår ska denna bilen vara så billig som möjligt att hålla liv i, men samtidigt ha ett respektabelt yttre. Invändigt blir det till att klä om innertaket alternativt att hitta ett bättre vilket inte är lätt till en Saab 900 pga dålig konstruktion på dessa.

    Ett par snabba bilder med mobilen:

    Bilen och dess sämsta sida, dvs den som är som rostigast och som synes är den sådär matt som alla ovårdade röda bilar är. Motorvärmaren är ikopplad när det finns möjlighet. När motorn är helt kall behöver man stå ett par minuter på tomgång då den då går oroligt på tomgång och är lite svårkörd vilket man helt slipper med motorvärmare på morgonen.
    Vinterdäck på original plåtfälgar, klassiska dubbade 165/15 med grovt mönster så det låter som en TGB11/Jeep i kupén när man kör. Köpte till dessa för 600:- då de var bättre än de som följde med i köpet. Samt att de är bättre lämpade i den Skånska vintern som för tillfället har avtagit.


    Motorrummet, här ser man den justerbara styrtrycksventilen från turbo-motorn samt manometer för visuell indikering.


    Andra sidan av motorrummet. Längst fram till vänster vid lampinsatsen sitter en flaska med bensin, kopplad via relä och en spolarpump till kallstartsventilen. Regleras manuellt inifrån kupén vid behov i vid kallstart. Precis bredvid, i innerskärmen är en tryckflaska (för bubbelvatten) dit vevhuset är kopplat för att få bort kondensen som annars återcirkuleras in i motorn.


    Flaska med bensin som matas via spolarpumpen till kallstartsventilen.


    Vevhusventilationen. Det syns inte på bilden, men i gummislangen går två mindre slangar, den från ventilkåpan går ner i botten och den till insuget suger luft från toppen av flaskan och därmed blir all kondens kvar i botten av flaskan.

    #168036

    mattias e
    Deltagare

    Förutom att jag försöker hitta och byta ut lamporna till ljus och värmereglage så har jag nu tankat upp den för andra gången och kan nu få fram mätvärden för förbrukningen. 1.06 l/mil var resultatet och det är helt godkänt på en bil som på E85 och i detta kalla väder som råder.

    Kan också skylla att van av att köra Saab V4 har jag på ringvägen kring Malmö (110 km/h) glömt att peta i femte växeln ett par gånger. Med mer vana av att utnyttja höga växlar samt segdragningen som bilen har så räknar jag med att komma ner mint en dl/mil till….

    #170788

    mattias e
    Deltagare

    Gårdagen har gått i bilvårdandets tecken. Bilen är numera en ton eller två rödare och blankare vilket illustreras av följande mobilbilder

    I övrigt så knatar bilen på, numera utan större bekymmer efter att ett par begagnade soplarpumpar sagt upp sig som vikarierande bensinpumpar till kallstarten och en ny från biltema införskaffats. Inte direkt förstasortering på deras pumpar, den låter som ett tröskverk, men den fungerar iallafall.

    Oljeflaskan med bensin är numera ersatt med en spolarbehållare framför vänster hjulhus, en bättre lösning på alla sätt och flaskan till vevhusventilationen sitter numera vid luftrenaren.

    Förhoppningsvis ska en ny grå plyschinredning från en Aero hämtas i slutet av veckan.

    Förbrukningen snittar ca 1.1 vid blandad körning. Lite upp, lite ned beroende på om det är mycket småkörande eller inte. Kan säga att det är rätt så gott att tanka för 9.74 när 95 oktan är vid 14:- och snurrar.

    #170794

    walle
    Deltagare

    varför kör du med en flaska bensin i ljul huset för?? det tycker jag är ganska farligt.
    om kall starten inte funkar på din bil dra 2 kablar från kallstarten in i kupen med tryck knapp.
    fram skärmarna såg inte fagra ut ska du byta dom?
    annars ser bilen fin ut
    mvh

    #170801

    morsole
    Deltagare
    Mattias Edeslätt wrote:
    Gårdagen har gått i bilvårdandets tecken. Bilen är numera en ton eller två rödare och blankare vilket illustreras av följande mobilbilder

    I övrigt så knatar bilen på, numera utan större bekymmer efter att ett par begagnade soplarpumpar sagt upp sig som vikarierande bensinpumpar till kallstarten och en ny från biltema införskaffats. Inte direkt förstasortering på deras pumpar, den låter som ett tröskverk, men den fungerar iallafall.

    Oljeflaskan med bensin är numera ersatt med en spolarbehållare framför vänster hjulhus, en bättre lösning på alla sätt och flaskan till vevhusventilationen sitter numera vid luftrenaren.

    Förhoppningsvis ska en ny grå plyschinredning från en Aero hämtas i slutet av veckan.

    Förbrukningen snittar ca 1.1 vid blandad körning. Lite upp, lite ned beroende på om det är mycket småkörande eller inte. Kan säga att det är rätt så gott att tanka för 9.74 när 95 oktan är vid 14:- och snurrar.

    Ja gnider du lite till Mattias, då undrar jag om inte Andan i bilen kommer och frågar dig vad du önskar??

    Nej inte har bilen varit så fin under tiden jag ägde den inte; helt klar att det är ett lyft!

    Walle undrar över VARFÖR det finns en behållare med bensin?
    Jo etanolbilar har LITE svårt starta när det är vinter och riktigt kallt, och har man inte tillgång till motorvärmare så funkar det att göra som i etanolens hemland Brasilien; man tar lite bensin!

    Visst skulle man kunna göra det på annat vis; detta var en snabblösning som funkar!

    När tempen är över 10 grader så är det inga problem med ren etanol i tanken, som ägaren här har.
    Bilen går mycket tystare än på bensin.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #170871

    mattias e
    Deltagare

    Walle, att ha bensin i en behållare i motorrummet är inte farligare än att man har det i tanken eller att det finns bensin i bränsleslangarna till motorn. Finns ju många bilar (främst äldre) med bensintanken i motorrummet.

    Det är precis som morsole säger, det är bensin enbart till kallstarten då den blir svårstartad med enbart E85 vid kallt väder. Den är dessutom inkopplad via en knapp i kupén så jag själv kan ge ”choke” vid behov.

    Angående skärmkanterna så är planen att de ska få sig en omgång i sommar. Mest troligt så blir det till att slipa rent och måla med roststoppare för att sen bygga upp det som saknas med kaross på burk = grov och finspackel, grunda och lägga på 2k-färg och nytt rostskydd på insidan. Likså ska dörrarna få sig en översyn då de fortfarande är räddningsbara i botten.

    #170937

    mattias e
    Deltagare

    Äntligen efter många turer med sjuka barn, egen sjukdom, praktik, mm så har jag äntligen lyckats hämta en plyschinredning från en Aero. Så vid 10-tiden hade jag hittat till rätt adress i Burlöv, inredning, pengar och lite skitsnack bytte ägare innan det var hemfärd igen.

    Väl hemma igen började jag slita ut den gamla inredningen, tog ca två timmar innan allt var på plats. Inte van vid Saabs logik så fick man ibland fundera på hur sakerna satt ihop. Passade också på att dammsuga hela bilen när inredningen var ute och man kunde lyfta på inredningsmattorna. Skönt väder med solsken med den isande blåsten kunde man varit utan. Allt passade utmärkt, det enda var att elkopplingen till förarstolen var en större kontakt med tre ledare och bilens anslutning var mindre med bara två ledare. Jaja… det får bli ett senare problem.

    Första provturen gick till återvinningsgården med den gamla inredningen som åkte ner i brännbart. Vilken skillnad det var i stolarna, de nya har verkligen all stuns kvar. De gamla var väl använda med svetstråd i botten på förarstolen och en 5l oljedunk som stöd för passagerarstolen så man inte satt på golvet på den sidan.

    De obligatoriska bilderna:

    Ett gap kommer lastat med inredning.


    En komplett inredning får med lätthet plats i en CC.


    Gamla baksätet.


    Passagerarstolen.


    Förarstolen.


    Nya inredningen, vilken skillnad….

    #170953

    saabfjollen
    Deltagare

    Saabs bagage är så kanon-bra när man ska köra hem sina fynd!!!

    Karlsson i bagaget gillar det också!!

    #170957

    saabfjollen
    Deltagare

    Det finns ett citat som är :

    När du kan se spegelbilden i lacken av lysröret i taket och kan läsa texten på glimtändaren då har du fått rätt glans!

    Här glänser det!!!

    #170963

    walle
    Deltagare

    inredningen gjorde susen blev mycket snyggt mvh niklas

    #170967

    2takt_nicke
    Deltagare

    Den nya inredningen ser riktigt mysig ut.

    #170968

    turbocab
    Deltagare

    Hm, fin inredning. Är nog en del Saabhistoria i den. Aeron den bodde i har vart i Trollhättan större delen av sitt liv, jag köpte den ca 1 mil söder om Trollhättan hos en riktig Saabfamilj där sonen i familjen som hade Aeron först jobbade på Saab på nån av utvecklingsavdelningarna har jag för mig. När jag hittade en skinn-inredning ganska snart så hamnade denna tyginredning på hyllan ett bra tag. Skickade med den i lösa delar till Beeos i Skåne när han köpte sin ”Grålle” för en två år sen och nu har han alltså tröttnat att ha ha den liggande. Den var väldigt fin har jag för mig och inte nersutten nåd vidare heller tror jag. Det sägs ju att en Aero skall ha Lyxplysch egentligen, men jag hade inga indikationer på att inredningen bytts i bilen nån gång, så vi kan utgå från att det är original.

    🙂

    #170970

    Beeos
    Deltagare

    Tar ju för jävla mye plats.
    Bättre Mattias har den i sin 🙂

    #170972

    morsole
    Deltagare

    Och med den nya ägarens späda kropp kommer ju i alla fall förarstolen hålla länge länge…

    (Inga onödiga förstärkningar/reparationer med mig – tråd inte)

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #170990

    mattias e
    Deltagare
    morsole wrote:
    Och med den nya ägarens späda kropp kommer ju i alla fall förarstolen hålla länge länge…

    (Inga onödiga förstärkningar/reparationer med mig – tråd inte)

    Mvh Johannes

    Det lär ju visa sig om man behöver förstärka sittdynorna med svetstråd :welding:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.