Saab 900S L-T turbo eller Saab 900-88 8v turbo

Forum Modellspecifika forum OG900 Saab 900S L-T turbo eller Saab 900-88 8v turbo

• Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2013-04-28 14:58 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    emanuellsport
    Deltagare

Vilken modell ska man köpa ?? Som håller värdet bäst på sikt utav dessa 2 modeller…. ?? En svart turbo sedan 8v -88:a , 2-dörrars…
    Eller en Saab 900 turbo lätttryckare-90-93 års modell 3-5 dörrars ? Även prestandamässigt ??
    Roligt med gensvar om detta..mvh

William
    Deltagare

En svart 2 dörrars sedan är ju en svart tvådörrars sedan 🙂 en frän kombination helt klart!

Eftersom S:en ofta är en snikmodell så dyker det emellanåt tantkörda lågmilare, vilket det sällan gör av övriga turbobilar. 🙂

Bruksvärdet är nog till S:ens fördel, 16V med vanlig bränsleinsprutning och turbosystem utan elektronik. Bränslesnål och inte så komplicerat.

Hobbybilsmässigt gör det nog desamma, då är nog en T8 lika bra och värdet är nog till dess fördel med den ovanligare karosskombinationen.

turbocab
    Deltagare

Jag säger 3-dörrars karossen, det är den gängse mest populära, ”den som är saabish” om du förstår. 2D sedan är mer hardcore, för den inbitne saabentusiasten, men drar sällan några stora pengar, allmänheten tycker den är skitful. (jag har sällan hört nån utanför Saabkretsen säga nåt gott om en 2D sedan). 3-dörrars däremot för ju tankar till Aero bla. Även 5D är ju udda idag med sitt extra fönster baktill och den sköna CC-, CombiCoupe, formen.

16V Turbo motorn är en lite modernare motor som inte skäms för sig ens idag (jag bruksar en dylikg varje dag sen 3 år nu), medans T8 har mekaniskt insprut ala 70-tal. Har du tänkt ha bilen som entusiastvagn endast spelar det ingen större roll vad du köper, men bruksvärdet på en 16V är långt högre, T8 är TÖRSTIGT. Har den svarta T8an dessutom KAT så GLÖM den, för T8 Kat suger fullständigt. Många 1988 har kat, om det är en sen 1988. Jag vet att alla inte håller med mig, men jag skulle gissa att andelen Saabfolk som avråder å det bestämdaste från T8kat är 95%, dom övriga 5% har antingen haft tur eller vet nåt vi andra inte vet. Men som sagt – har T8 INTE kat så har den 155hk och är en trevlig maskin, bortsett från törsten kanske.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng