Saab 900Turbo 79 5d.(Min Första bil)!!!!!

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 900Turbo 79 5d.(Min Första bil)!!!!!

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare

Tack så mycket. Dock har den sina skavanker, lite småbucklor här och där samt lite repor.
      Hur ska jag gå tillväga för att få loss metallisterna runt fönstrena så att jag kan spraya dem? Eller ska jag inte ta loss dem alls?

juli 2, 2008 kl. 15:36 #123546

De ska vara blanka runt fram och bak ruta, tror de finns på Saab än annars så Janne Karlsson dessa i klubbens lager.
        Ring honom imorgon

juli 2, 2008 kl. 20:35 #123553

Vilken fin bil!!! Är det den som var på blocket för ett tag sen? Är själv på väg att köpa en likadan fast ljusblå.
          Listerna runt fram och bakruta ska vara svarta på 900 turbo modellerna, inte blanka. Det är 99 turbo som har blanka lister. Listerna runt rutorna tar man av försiktigt. Dom sitter liksom fasttryckta men jag undrar om det inte vore bättre att plocka lister som redan är svarta från skroten istället för att lacka de gamla. Kan bli svårt att få färgen att sitta kvar annars.
          Taktyg och kofångarlister köper du hos TopnTrim i Helsingborg.

Mvh
          Petter

juli 2, 2008 kl. 21:17 #123557

Ok där ser man.

juli 7, 2008 kl. 05:58 #123661

Tack för alla tips! Ja det var den som var på blocket för ett tag sedan. Hade varit och kollat på ett antal saabar innan också, men alla var ganska tråkiga och slitna och inte lika gamla. Var också och kollade på en svart 99Turbo utanför östersund, men ägaren var inte riktigt beredd att sälja den än. Samt att skicket var bland de sämsta man kan tänka sig.
              Ska kolla upp det där med listerna. Kofångarna behöver nog bytas helt, lite skrynkliga här och där. Taktyg behövs ju så klart. Ska höra med topntrim. Flyttar ner till Göteborg snart jag med, såg att du bodde där Petter: Blir två st Petter i Göteborg med udda saabar. Även om min kanske får stå kvar i garage här uppe.

mvh Petter

juli 8, 2008 kl. 19:02 #123720

Kul, ska du till Gbg för att jobba eller plugga? Du tar inte med dig Saaben då? 🙂

//Petter

juli 8, 2008 kl. 19:45 #123724

Grattis till en mycket fin, och numera även en sällsynt, bil. Det finns inte många 900 turbo -79 kvar i det skicket. Jag tittade i broschyren för 900 -79 och det är riktigt att både 3 och 5-dörrars turbo-bilar har svarta lister runt rutorna och svarta hjulhuslister. Din bil har ju blanka lister runt rutorna. Det kanske tillverkades -79 turbobilar med blanka lister? Inte helt otroligt eftersom GLE hade blanka lister på 79:orna. Istället för att byta alla lister runt om till svarta, tycker jag att du ska behålla de blanka och bara byta ut de infällda listerna runt fram- och bakrutan. Det finns som metervara hos Top´n´Trim i Helsingborg. Detta enkla byte ger bilen ett stort lyft och jag tycker att de blanka listerna passar väldigt bra till den kardinalröda färgen!

På bilderna ser klädseln ut att vara i nyskick. Sådan klädsel går troligen inte att få tag på så glöm inte att sätta på skyddsklädsel.

Hälsningar

Knut Edhborg,
                  Lerum

juli 10, 2008 kl. 10:00 #123779

Hej Knut!
                    Jag tror faktiskt att listerna har varit svarta på min bil också, man kan se spår av svartfärg.
                    Hjullisterna är för tillfället borttagna eftersom de var ganska slitna, snyggare utan också.
                    Ska kolla upp skyddsklädsel, än så länge har jag lagt en filt i baksätet. Skulle vilja ha saab-originalöverdrag, men det lär ju bli svårt att hitta. Tack för tipsen.

Och Petter, jag kommer troligen att frakta ner lite möbler och annat i saaben. Sedan får den åka hem till Östersund igen. Ingen vits att ha bil när man bor i centrala GB. Mycket salt på vägarna också.
                    Kommer att jobba till att börja med, vet inte riktigt med vad än. Sedan kanske det blir studier, vi får se.
                    Skulle vara kul att titta på din gamla saab också någon gång, jag hör av mig närmare när jag är på väg ner.

Mvh Petter

juli 10, 2008 kl. 19:28 #123795

Ja, gör det!

Visar 9 inlägg - 16 till 24 (av 24 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.