SAAB 900TurboS 1979 – 13144 mil sedan ny!
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / SAAB 900TurboS 1979 – 13144 mil sedan ny!
- Detta ämne har 19 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2009-09-24 19:15 av
saabturbo79.
-
FörfattareInlägg
-
Idag kom bilen ut i solen på mycket länge 😉
Insidan fick en omgång av dammsugaren och utsidan
fick tvättas två gånger :tired:Det var ett tag sedan den kördes in i garaget!
Bilden ljuger lite – den var mer grå än svart när den kom ut!
Snyggaste inredningen i en SAAB?
Rätt hjul och fälg skall det vara!
Här ligger problemet sedan länge tillbaka och väntar på
sin slutliga lösning.Det blev lite varmt att tvätta bilen så jag blev tvungen
att hänga av mig jackan efter en stund 😀Är det några frågor så kan man alltid ringa på denna :duck:
Bägge ”dammråttorna” ute på samma gång – tror inte att
det har hänt förut fastän jag ägt bägge i många år!Hoppas att bilderna gör någon glad – några ”överlevare”
av de gamla turbobilarna finns det allt kvar!Gunnar
augusti 5, 2009 kl. 05:14 #143580Dessutom har den en tidig ac anläggning! Den svarta riktigt syns det på att den vill ut på E 4:an och sätta ”skräck” i medtrafikanterna när den närmar sig snabbt bakifrån 🙂
augusti 5, 2009 kl. 08:35 #143589den verkar vara tillvalsutrustad med AC. kul. & bekvämt när det fungerar.
augusti 7, 2009 kl. 14:34 #143720Vilken kanonfin bil och visst blir man glad över att titta på dessa härliga bilder.
augusti 14, 2009 kl. 14:41 #143993hur går det med denna bilen. har du frächat upp den?
Har du fått igång A/C’n?
Inte många bilar för svensk markand som blev begovade med detta tillval antar jag.
Tyvärr lider bilen av flera små skitfel som
egentligen inte borde vara så svåra att fixa :jobbar:Men eftersom man har alldeles för mycket man
vill hinna med, så har den blivit stående.Ett första steg att få den i ordning var att
städa upp i garaget – förut var det bara grejor
överallt!Under städningen hittade jag en del roliga/unika prylar
till den – lägger in några bilder på detta senare.Just nu står en 96:a först i ledet på skruvplatsen.
Sedan blir det nog en mindre uppdatering av MG:n för att
sedan följas av Sonetten och Turbon – allt enlig min egen
kanske väl optimistiska planering 😉Gunnar
Som sagt är det inte dumt att städa i
sitt garage – de mest märkliga saker
kan då komma fram i ljuset 😀Kofångarskydd samt nivågivare till spolvätskan – oumbärligt
tillbehör speciellt till vatteninsprutet :racesmile:Förstärkt oljepump samt ny farthållardetalj samt vindskydd
och luftfjäderförstärkare och en ny ratt!Ledningsnät till extraljus/billarm samt orignal drag och
inte minst den märkliga anläggningen för turboagregatet.Fanns tydligen att köpa till tidiga turbobilar – efter
avslutad skall en magnetventil öppna och låta olja gå
igenom turbon för att förhindra koksbildning.Har hört av tidiga ägare till 99Turbos, skall fått detta
monterat av SAAB – det som förbryllar mig är att artikeln
som jag har är ifrån 1981 :confused:Om inte original sterion med ABBA banden som medföljde är nog
så kanske dessa kan monteras in – närmare öronen 😎Det enda som jag veterligen skulle vilja få tag i –
är ex av SAAB:s infällbara drag – då kanske dessa behövs!Plus en massa andra nya och beg prylar som kan vara bra att
ha – är det inte så vi tänker om våra hyllvärmare 🙂Gunnar
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.