SAAB 900TurboS 1979 – 13144 mil sedan ny!

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / SAAB 900TurboS 1979 – 13144 mil sedan ny!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 4, 2009 kl. 22:38 #20547

      Idag kom bilen ut i solen på mycket länge 😉

      Insidan fick en omgång av dammsugaren och utsidan
      fick tvättas två gånger :tired:

      Det var ett tag sedan den kördes in i garaget!

      Bilden ljuger lite – den var mer grå än svart när den kom ut!

      Snyggaste inredningen i en SAAB?

      Rätt hjul och fälg skall det vara!


      Här ligger problemet sedan länge tillbaka och väntar på
      sin slutliga lösning.


      Det blev lite varmt att tvätta bilen så jag blev tvungen
      att hänga av mig jackan efter en stund 😀

      Är det några frågor så kan man alltid ringa på denna :duck:

      Bägge ”dammråttorna” ute på samma gång – tror inte att
      det har hänt förut fastän jag ägt bägge i många år!

      Hoppas att bilderna gör någon glad – några ”överlevare”
      av de gamla turbobilarna finns det allt kvar!

      Gunnar

        augusti 5, 2009 kl. 05:14 #143580

        Dessutom har den en tidig ac anläggning! Den svarta riktigt syns det på att den vill ut på E 4:an och sätta ”skräck” i medtrafikanterna när den närmar sig snabbt bakifrån 🙂

          augusti 5, 2009 kl. 05:15 #143581

          åh trevligt! 900:an ser riktigt fin ut! jag hängde dock inte med på vad som var problemet med 900:an, är det sprutet kanske?

          du har inga fler bilder på sonetten?

            augusti 5, 2009 kl. 08:22 #143587

            Vilken bil, vill ha!!

              augusti 5, 2009 kl. 08:35 #143589

              den verkar vara tillvalsutrustad med AC. kul. & bekvämt när det fungerar.

                augusti 5, 2009 kl. 08:54 #143592

                Det ser också ut som att den är extrautrustad med farthållare. :thumbup:

                  augusti 5, 2009 kl. 09:06 #143593

                  å vatteninsprut 🙂

                  2x 92B -53 (Svart)
                  95 -61 (Pärlgrå)
                  99 -69 Custom (Vit)
                  900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
                  9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
                  9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
                  9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)

                    augusti 7, 2009 kl. 14:34 #143720

                    Vilken kanonfin bil och visst blir man glad över att titta på dessa härliga bilder.

                      augusti 11, 2009 kl. 20:35 #143868

                      alltid roligare att titta på andras bilar än mina egna härkar 😀 😛

                        augusti 14, 2009 kl. 14:41 #143993

                        hur går det med denna bilen. har du frächat upp den?

                        Har du fått igång A/C’n?

                        Inte många bilar för svensk markand som blev begovade med detta tillval antar jag.

                          augusti 19, 2009 kl. 10:53 #144188

                          Tyvärr lider bilen av flera små skitfel som
                          egentligen inte borde vara så svåra att fixa :jobbar:

                          Men eftersom man har alldeles för mycket man
                          vill hinna med, så har den blivit stående.

                          Ett första steg att få den i ordning var att
                          städa upp i garaget – förut var det bara grejor
                          överallt!

                          Under städningen hittade jag en del roliga/unika prylar
                          till den – lägger in några bilder på detta senare.

                          Just nu står en 96:a först i ledet på skruvplatsen.

                          Sedan blir det nog en mindre uppdatering av MG:n för att
                          sedan följas av Sonetten och Turbon – allt enlig min egen
                          kanske väl optimistiska planering 😉

                          Gunnar

                            augusti 19, 2009 kl. 15:07 #144194

                            lycka till

                              augusti 30, 2009 kl. 13:17 #144712

                              Som sagt är det inte dumt att städa i
                              sitt garage – de mest märkliga saker
                              kan då komma fram i ljuset 😀

                              Kofångarskydd samt nivågivare till spolvätskan – oumbärligt
                              tillbehör speciellt till vatteninsprutet :racesmile:

                              Förstärkt oljepump samt ny farthållardetalj samt vindskydd
                              och luftfjäderförstärkare och en ny ratt!

                              Ledningsnät till extraljus/billarm samt orignal drag och
                              inte minst den märkliga anläggningen för turboagregatet.

                              Fanns tydligen att köpa till tidiga turbobilar – efter
                              avslutad skall en magnetventil öppna och låta olja gå
                              igenom turbon för att förhindra koksbildning.

                              Har hört av tidiga ägare till 99Turbos, skall fått detta
                              monterat av SAAB – det som förbryllar mig är att artikeln
                              som jag har är ifrån 1981 :confused:

                              Om inte original sterion med ABBA banden som medföljde är nog
                              så kanske dessa kan monteras in – närmare öronen 😎

                              Det enda som jag veterligen skulle vilja få tag i –
                              är ex av SAAB:s infällbara drag – då kanske dessa behövs!

                              Plus en massa andra nya och beg prylar som kan vara bra att
                              ha – är det inte så vi tänker om våra hyllvärmare 🙂

                              Gunnar

                                augusti 30, 2009 kl. 15:05 #144720

                                Underbart! 🙂

                                  augusti 30, 2009 kl. 15:32 #144722

                                  Kul med en massa originaltillbehör.Behållaren med olja och en ventil som öppnar när man stänger av motorn kallades för turbo lube en sådan hade jag på min -79 900 turbo som jag ägde 1990.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.