Saab 92 B 1953

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 92 B 1953

Detta ämne innehåller 10 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-01-13 21:32.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4021

    mr jensen
    Deltagare

    På väg till ladan som ligger en bit utanför Östersund. Där Saaben stått sedan i början av 1960-talet.

    #27826

    henning
    Deltagare

    Jamen få se flere bilder da!!!! utrolig bra teaser, men vil se bilder fortest mulig :mrgreen:

    Henning

    #27837

    turboande
    Deltagare

    Mer mer !!

    900 Turbo "lyx" -83
    9000 Aero -93
    9-5 Arc -04
    9-5 Arc -05

    #27839

    Morten S.
    Moderator

    @henning wrote:

    Jamen få se flere bilder da!!!! utrolig bra teaser, men vil se bilder fortest mulig :mrgreen:

    Henning

    Slenger meg på hylekoret :mrgreen: Er det snakk om bilen som Julle omtalte i Klassiker for et par måneder siden?

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #27840

    mr jensen
    Deltagare

    I ladan stod denna klenod med endast 5900 mil på mätaren och med Rune Berglund som enda ägare sedan 1953-07-13 . Saaben var Runes första bil och inhandlades på Saab Ana i Östersund. Innan dess hade han tagit sig fram på olika motorcyklar. Bilen användes till att inhandla livsmedel m.m. på Handelsföreningen i Ås (7 kilometer bort), bärplockning, en och annan tur in till Östersund (1,5 mil bort), helgturer runt om i Jämtland och en del besök hos goda vänner.
    Rune var noga med bilen, all service sköttes noggrant bilen lämnades alltid in på verkstad när något skulle åtgärdas. Rune var också noggrann med att inte vara smutsig om kläderna när bilen användes.
    En längre resa gjordes i juli 1955 när dom åkte till Stockholm och hade dubbelbröllop med Runes ena bror som var bosatt där.
    I september samma år brann Runes boningshus ner till grunden i och med det förlorades alla köpehandlingar och servicedokument till bilen.
    1964 skulle bilen bytas in mot en ny Saab på Saab Ana i Östersund, men han fick ett skambud. Istället köptes en begagnad VW bubbla från Berners. Och Saaben ställdes undan i ett garage på gården. Bilen avregistrerades som skrotad 1965. 1966 köptes en fabriksny VW bubbla från Berners.
    Efter branden köptes granngården in med boningshus, garage och uthus. Saaben blev kvar i sitt garage till 1968, då garaget behövdes för en traktor startades Saaben och kördes några hundra meter utan bromsar (ett bromsrör hade rostat sönder) av Runes då 11-åriga son Ulf ner till ladan som syns på första bilden. Där har bilen sedan stått helt orörd i 43 år totalt har bilen stått stilla i 47 år. Många personer har under åren frågat om bilen varit till salu men Rune har sagt nej, han trodde att bilen en dag skulle bli värdefull.

    Efter att åkt 55 mil för att titta på bilen kunde jag inte motstå att köpa den. Bilen hämtades med trailer några veckor efter besöket. Bilen har hela tiden haft överdragsklädsel (undrar hur originalkädseln ser ut) och varit utrustad med takräcket som syns på bilderna. Med bilen följde original domkraft och vev, alla verktyg i påse, snökedjor till framhjulen, och panel att sätta för grillen vintertid. Bilen har extra värme (sk. Norrlandsvärme). Saker som saknades vid köpet var bl.a. starthandtaget och wire, höger kurvhandtag som sitter vid B-stolpen, ena kroken och vingmuttern till fastsättning av batteriet, påsen till domkraften och bakre golvmatta. Är det någon person som kan tänkas sälja dessa delar? Vidare hade avgasröret ramlat bort, är det någon som har ett sådant?

    #27906

    Melwin
    Deltagare

    Trevlig historia, och grattis till en unik bil!

    #27919

    fredrik.a.
    Deltagare

    Den som var med i Klassiker va? Grattis till en mycket fin bil hur som hälst!! 😀

    #37592

    barn1950
    Deltagare

    Hej
    Jeg har en fråge. Jeg har nogle få gange set 92B med de to små lamperne på fronthuven. Jeg troede at de hørte til på A modellen, eller var de også på de tidige B modeller. Hvilket chassis nummer har denne ?

    -mvh. Tonny

    #37601

    fredrik.a.
    Deltagare

    @barn1950 wrote:

    Hej
    Jeg har en fråge. Jeg har nogle få gange set 92B med de to små lamperne på fronthuven. Jeg troede at de hørte til på A modellen, eller var de også på de tidige B modeller. Hvilket chassis nummer har denne ?

    -mvh. Tonny

    Det var ju i övergången de hade dessa lampor, -53 orna är ju igentligen A 92or de med sa en jag prata med, -54 kom de på skärmarna bak och så kom ju skärmlisterna då med!

    Kolla nummerplåten.

    #37607

    barn1950
    Deltagare

    @fredrik.A. wrote:

    @barn1950 wrote:

    Hej
    Jeg har en fråge. Jeg har nogle få gange set 92B med de to små lamperne på fronthuven. Jeg troede at de hørte til på A modellen, eller var de også på de tidige B modeller. Hvilket chassis nummer har denne ?

    -mvh. Tonny

    Det var ju i övergången de hade dessa lampor, -53 orna är ju igentligen A 92or de med sa en jag prata med, -54 kom de på skärmarna bak och så kom ju skärmlisterna då med!

    Kolla nummerplåten.

    Ja, jeg ser det nu. Tak.
    Jeg havde set på http://www.saabmuseum.com/92b/my.html for ændringer.

    -mvh. Tonny

    #37833

    jocke e
    Deltagare

    Lova att du gör som det stod i Klassiker att du skulle göra så lite som möjligt för att få den körbar. Lova det!
    Fantastisk bil.Tro inte att jag är avundssjuk. Inte alls… 😥

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng