Saab 92b svårstartad halvvarm

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Saab 92b svårstartad halvvarm

Forum / Modellspecifika forum / 92/93 / Saab 92b svårstartad halvvarm

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • maj 22, 2020 at 19:58 #470930

      Förra året var den krånglig att få igång halvvarm, inga problem kall eller varm (när man startar strax efter man stannat). Gjorde ren förgasare, nya packningar mm. Trodde det var bättre men har varit lite småtjurig men startat om man har gasen i botten hela tiden och vevar på en stund. I kväll efter en liten tur och den stått en halvtimme-timme skulle jag ta in den i garaget. Helt omöjlig. Plockade ur stiften som var rätt blöta, torkade av och körde manövern gasen i botten och fick igång den. Vad kan detta vara?

        maj 22, 2020 at 20:42 #470936

        Vet inte hur det är på tvåtakt men på V4 SKA du ha gasen i botten när du startar varm/halvvarm. Annars surar den ner sig.
        Är fö samma med våra 2t-moppar.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av Janne Hagnell.
        • Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av Janne Hagnell.
          maj 22, 2020 at 22:00 #470943

          Vet du om flottörnivån är rätt? Är den för hög kan det bli problem med varmstart. Den ska vara 17 mm +- 1 mm mätt från förgasarens överkant med locket borttaget. I verkstadshandboken rekommenderar man att sänka nivån till 18-19 mm om man har varmstartsproblem.

            maj 22, 2020 at 22:37 #470947

            ska kolla det imorgon 🙂 Tack

              maj 23, 2020 at 11:16 #470951

              Kollat och är ok nivå ?

                maj 23, 2020 at 17:55 #470991

                hörde att det moderna bränslet har annan densitet och att det kan vara bra med lägre nivå i flottörhuset så nu har jag ändå sänkt den lite. Vi får se när det blir väder att ut på en tur igen

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.