Saab 93 -1957 Folkracebil! Unika bilder!

Forum / Övrigt / Off Topic / Saab 93 -1957 Folkracebil! Unika bilder!

• Författare

Hejsan Saabvänner! :racesmile:

Rikard Sandberg heter jag och driver Folkracearkivet här i Sverige. Under några månader har jag samlat in material till arkivet och fått in en del bilder, filmer och dokument. Bland allt detta så har jag fått tag på unika bilder på en härlig Folkracebil från 1991. Nämligen en Saab 93 från 1957! Vill ni ha mera info så skriv gärna en rad eller tre.

Jag söker även efter mera bilder som rör Folkracen. Har du något i albumen hemma så tveka inte att höra av dig!

http://www.folkracearkivet.se

Här kommer lite häftiga Trubbnos bilder! Kommentera gärna!

Med vänliga hälsningar:
      Rikard Sandberg – http://www.folkracearkivet.se
      folkracearkivet@live.se – 0142 – 571 33

maj 10, 2009 kl. 11:55 #139848

Sannerligen underbara bilder ”på sitt sätt”. Man blir väl aldrig glad att se en 93:a gå till slakt på detta sätt, men samtidigt roligt att se päronhalvor ”in action”.
        ”Hoppas” på mer sköna bilder.

maj 10, 2009 kl. 12:33 #139853

fi´na bilder bygget ser ju kanon ut mycket finare än när den var orginal mvh

maj 10, 2009 kl. 14:26 #139856

Tufft med trubbnosar i såna sammanhang, men jag hoppas ingen gör så med trubbnosar nu för tiden i alla fall!

maj 10, 2009 kl. 15:51 #139857

93:an köpte en bekant till mig för många år sedan. Han körde nå´n tävling med den men sen vet jag inte vart den tog vägen.

Kristian Getsson, (den siste att leda rallakross sm nationella med en saab) åkte 96 -62:a på Motalafestivalen för många år sedan. 99 motor och växellåda fick rätt bra fart på den.

maj 10, 2009 kl. 16:21 #139859

Här har vi en med koll på Trubbnosar i Folkrace hör ja 😀 Stämmer ju att Kristian Gertsson åkte med en Saab 96 i Motala. Året var 1994. Kom till Söndagen men blev tyvärr bortvänd i starterna i båda heaten.

Bild på den:

93:an byggdes till Motala 1991. Fick tyvärr inte åka där för Pelle Lundberg var reserv bland Juniorerna. Men senare samma år i Nynäshamn gjorde den debut. De la in 5 egna bud innan finalerna och där körde Pelle emot så pass att det bara blev deras egna 5 anbud. Sen har ju bilen cirkulerat en del runt om i Sverige vad jag kan förstå. Till slut hade Maths ”Noppe” Norin från Åshammars MK bilen i Motala 1994 och då såldes den på anbud till Värmland där den skrotades. Så den sista bilden i mitt förra inlägg är sista heatet med den bilen.

Har du någon kontakt med den bekanta å kan fråga lite om vilka tävlingar han körde med 93:an å om det finns några bilder eller videofilm? Allt är av intresse!

Här kommer lite andra Trubbnos bilder:

maj 12, 2009 kl. 18:24 #139939

Är det 99:a axlar på den första bilen och motor??

maj 12, 2009 kl. 19:48 #139947

Nu har jag lite svårt att komma ihåg namn på förare men för rätt många år sedan gick det en fusktrubbis i tomelilla. Om jag har rätt för mig så var det en v4:a kaross med trubbnos OCH tvåtakts motor!!!! Tror faktiskt att Gertsson köpte den på anbud men är inte riktigt säker.
                    Om ”Noppes” 93:a skrotades efter det att han blev av med den kan det inte vara samma som ”bekantingen” köpte, hmmm mer än en 93:a folkrace??? Måste nog kolla upp detta.

december 5, 2024 kl. 06:31 #519065

Folkracebilen jag byggde -92 med 3 förgasar tvåtakt. Gerdtsson köpte på anbud.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.