Forum › Modellspecifika forum › 92/93 › Saab 93 De Luxe Sportkupé
- Detta ämne har 21 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2003-11-05 10:38 av .
- FörfattareInlägg
- 3 november, 2003 kl. 11:50 #9957
pierre
DeltagareHar hittat en Saab 93 De Luxe Sportkupé hos en bilhandlare i Sala. Har snackat med honom och golvet är tydligen ordentligt upprostat men utvändig plåt var riktigt bra.Har varit avställd sedan -85 enligt bilreg.(-75 i annons).Han går inte under 10 000:-. Motorn skulle man hälla diesel i och låta stå för att ev få fart på hade en spekulant sagt till bilhandlaren. Låter rimligt, någon som vet mer om just den biten? Det finns bilder att beskåda underverket: http://www.finnmer.se/finn/car/object?id=1785128&sid=1620745410547147&pos=0&rub=2
3 november, 2003 kl. 14:55 #71493Dicst
DeltagareHerregud! 😮 Då ska jag sätta in en annons på mitt ”skogsvrak” -60:a… 12000:- står det ju i annonsen.
Jag har en -57:a som var i motsvarande skick när jag började och den skulle jag inte betala så mycket pengar för, då finns det mer färdiga bilar.
Classe, hur länge försökte du sälja ditt 93-objekt?
/ Dick.
3 november, 2003 kl. 15:29 #71494pierre
DeltagareJag har letat med ljus och lyckta efter en trubbnos och det jag hittar är allt från skogsvrak typ detta till lycksökare med fantasipriser. Har annonserat några gånger här på klubbens hemsida men här sitter alla nöjda med sinna bilar och i stort sett noll svar får man. Det verkar vara skogsvrak eller lycksökaarna man får vända sig till för att överhuvudtaget bli ägare av en trubbnos.BRISTVARA!!!…eller. Jovisst, jag glömde de perfekta bilarna i prisklass 25-100 000:-, men dem kan jag iallafall glömma.
3 november, 2003 kl. 16:07 #71495Dicst
DeltagareHmm, så här tror jag att det går att sammanfatta läget:
3000:- så går det att finna en bil som med lite andningshjälp kan gå igenom besiktningen, men i övrigt är helt slut. Hopplösa fall(?).
5000:- så kan man hitta en del körbart eller avstannade objekt om man är beredd att lägga ner lite/mycket arbete. Inga hopplösa fall.
För 10000:- borde det gå att få en väl fungerande bil som kanske inte ser jättefin ut, men absolut inte är ett vrak och som är värd att fortsätta jobba på.Sen finns det ju folk som fantiserat ordentligt i sin prissättning :rolleyes: och så finns det naturligtvis de som lagt ner ootroligt med arbete och timmar och pengar och äktenskap på sina bilar. Man får väl bedömma hur mycket ens egen tid är värd helt enkelt och hur mycket andras arbete är värt för dig. Allt arbete som andra gjort är ju inte automatiskt bra heller…
Min bilrenovering är ej försvarbar ekonomiskt, men jag behöver det andningshålet och en bra anledning för att köpa verktyg
Vet inte hur många månadslöner jag lagt ner på detta…
..men det är klar, första steget på den vägen är ju en garageplats (som naturligtvis inte växer på träd)!Lycka till iaf. Leta på Blocket.
/D.3 november, 2003 kl. 16:27 #71496pierre
DeltagareDet är just de där bilarna för 10 000:- som inte finns! 😡 Iallafall inte för 10 000:-, snarare 15-20000:- och de hopplösa finns men inte för 3000:- utan för 5-6000:- men tack för svaret
3 november, 2003 kl. 16:48 #71497Lollo
DeltagareHej.
Det finns i stort sett rostfria bilar för 5000, jag har lyckats köpa 2 st 63:or som är mkt fina.Den ena har gått 5853 mil, framsärmarna är rostiga i nederkant och dålig i lacken, under är den lika fin som en ny bil
eller hur Dick
3 november, 2003 kl. 17:15 #71498Classe
DeltagareTjena Alla!
Ja den var inte direkt lättsåld, tog nog c:a 4-5mån innan jag fick iväg den. Tyvärr så var det för mycket jobb för mej. Ang trubbisar så tycker jag att det finns ganska många till salu mellan 5-10000 tusen.
10.000kr är åt h-e för mycket pengar för den iallafall !!
Tycker jag :rolleyes://Classe
Disct, Hur går det med löderiet :confused:
3 november, 2003 kl. 17:52 #71499pierre
DeltagareJovisst är det fel på mig som inte hittar de rätta eller när köpte ni era? Kanske det är klurigare nu eller så letar jag helt enkelt på fel ställen plus att jag inte har rätt kontakter. Eller är jag för kräsen! Hjälp mig stålmannen eller spindelmannen eller Jesus…men han dog ju!!(taget ur pistvakt)
3 november, 2003 kl. 20:54 #71500anders dahl
DeltagareDen har ju hel och fin dörrklädsel.
Kan man bara få med kartongen till bilen så är väl inte 10000kr så farligt………..3 november, 2003 kl. 21:10 #71501pierre
DeltagareJo, kartong medföljde men den försvann genom ett stort roshål i golvet
3 november, 2003 kl. 21:35 #71502anonymous
Deltagarejag köpte min för sex tusen
fin 96 -62 original lack inte nå rost gubben hade dinitroll överalt tror nästan golvet badade i det
renoverade bromsarna byte stift och kablar och sen besikting vi syns i gävle om rådetnär saab axar står volvo stilla he he
4 november, 2003 kl. 07:12 #71503Dicst
DeltagareLollo:”..under är den lika fin som en ny bil eller hur Dick ”
Den vita, ja! Men menar du den sista röda?? Då borde du också bli bilnasare!Classe: Jag väntar på jullovet och tomten som ska komma med lite ledighet.. :rolleyes: Jag lovar att jobba på lite snabbare när det lugnar ner sig på jobbet. (Det är vi som bygger julklapparna nämligen!)
Pierre: Nej, det är inte fel på Dig. Men åter igen så skapar allt för höga priser en skevhet i värdet på saker. Naturligtvis är det som i alla andra marknader att tillgång och efterfrågan styr, men det gäller att hålla huvudet kallt.
Jag tror att han får svårt att hitta köpare på den bilen, men om någon köper den där bilen har denne ju ”accepterat” den nya prisnivån.Ställ hela tiden priset i relation till hur, ööh, ’kostnadseffektivt’ det är för Dig. Detta är en bil som ingen har lagt ner nåt arbete på de senaste 30-35 åren! Hade någon lagt ner en MASSA timmar på plåtjobb osv skulle det vara närmare sanningen. Det finns ju iofs ett värde i att den är komplett, men mycket måste ju jagas rätt på ändå för att det är utslitet.
Vi som sitter och surfar och pratar på den här sidan får ju en ensad uppfattning om prisintervall och rimligheten genom att läsa egna och andras annonser (jag säger inte att den är på varken rätt eller fel nivå). Sen finns det, har funnits och kommer alltid finnas folk som tror att allt är skräp och inte ens vill fundera på att sälja schyssta objekt, och så finns det andra som sitter på vrak och tror att allt är så inåt h-e värdefullt (soltakscaben Lollo
Moahahah!)
Därför är jag både glad och oroad över att det ska ges ut ett Classic Motor Album över saabar. Jag minns med fasa hur prisutvecklingen drog iväg på 60-tals VW-bussar för några år sedan då de uppmärksammades för ”allmänheten” i mycket reklamfilmer, hippa tidningar osv…de som förköpte sig då vill ju inte bli blåsta (igen), utan försöker få igen pengarna på RIKTIGA vrak!! Känner flera stycken…
4 november, 2003 kl. 14:32 #71504pierre
DeltagareKloka ord Dicst!
Jag har faktist fått många napp bara sedan igår!
Ja, inte som en del här som köpt perfekta bilar för lite pengar (tur, skicklighet?eller både och?) men helt klart intressanta objekt. Tack ni klubbmedlemmar som skickat mail till mig!
Vad gäller -57:an i det här inlägget var min tanke att någon kanske ville pruta ner gubben i stövlarna, inte att det var ett bra klipp(ifall någon trodde det)till det priset.Gubben sade att jag aldrig skulle stöta på ett bättre tillfälle så länge jag lever
4 november, 2003 kl. 17:01 #71505enor
DeltagareHahahahahha….
”SPORTKUPÉ” !!!!
4 november, 2003 kl. 17:37 #71506pelle s
DeltagareHej!
Jag förstår inte varför det ska vara negativt att priserna stiger? Som det är nu får man en trubbnos 96:a för samma pengar som en lackering kostar!?
Titta på V…o PV. Ett renoveringsobjekt kostar upp mot 20000 och en bil i bra skick hamnar runt 60000.
Det tycker jag är dyrt. Dessutom tror jag att 20% av alla bilar till salu i t ex Classic motor är PV.
Man kommer inte så lång med 20000 – 25000 kr om man skall renovera, inte ens en SAAB. Det vet jag för jag bokför allt (ja, ner till enstaka skruvar) men jag tänker inte berätta summan i fall min fru läser här….
Kram
Pelle - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.