Saab 95-1964

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 95-1964

• Detta ämne har 57 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2019-02-20 16:40 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
  • Författare
    Janne Hagnell
    Moderator

Och handbromsen har tillräcklig verkan?

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

marcus berger
    Deltagare

Jag tror det? Eller blir det fel om man spänner upp den efter man vridit ut backarna till max? Då blir ju själva handbromsen som en justering och det kanske inte blir så bra om man eventuellt ska ha en rörelsereserv på handbromsen?

marcus berger
    Deltagare

Om jag nu behöver svetsa på backarna, då är det väll inte jättenoga att man svetsar exakt lika mycket på vardera back?? Dom sjusterar väll till sig? Hoppas ni förstår vad jag menade nu😂

Janne Hagnell
    Moderator

Inte på tiondelen men försök få dem lika, annars kommer den ena att ta bättre. Svetsa bägge, det är inte mycket som behövs, och slipa svetsarna tills de är lika. Skruva tillbaka justerskruven och provmontera. Om de tar i trumman i det läget får du slipa lite till.
    Vet att det finns de som svetsar på de små lösa justeringsbitarna som sitter mellan justerskruven och backarna men om man någon gång byter backar och trumma åker man ju på extrajobbet att slipa bort dessa svetsar igen, eller byta justeringsbitarna.

96 V4 1975 ”Bollen”

Janne Hagnell
    Moderator

Handbromsen ska justeras bak först och vid spaken därefter. Man kan skjuta bromsjobbet framför sig en tid genom att ta upp förslitningsslacket med vajrarna. Själv gjorde jag så inför en vårbesiktning men planerade också in att göra jobbet ordentligt kommande vinter.

96 V4 1975 ”Bollen”

marcus berger
    Deltagare

Nu har jag svetsat på justeringsbackarna, så nu kan jag ställa bromsarna som jag vill ha dom👍

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Fick lite inspiration när det gick så bra så då åkte min ”nyrenoverade” på 90- talet motor i och fick sig en omgång nya kylarslangar ditsatta.

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Tyvärr? Fel motor, då det är en borrad 750 spis

marcus berger
    Deltagare

Fick idag min XP-pipa. Ser fram emot första provstarten och höra ljudet. Hoppas jag inte blir besviken? Grannarna kanske blir😂

Janne Hagnell
    Moderator

😂😂😂

96 V4 1975 ”Bollen”

marcus berger
    Deltagare

Hej igen, nya slangar till kylsyemet monterat och hällde i glykol i systemet idag. Men tro på fan att det läckte ändå. Då visar det sig att kranen för värmen läcker. Är den krånglig att byta? Nån som har erfarenhet?

Bilagor:
    marcus berger
    Deltagare

Halvtrångt och krångligt att byta kranen, men nu är jobbet gjort och det verka hålla tätt nu. Typ det tråkigaste jobbet jag gjort på en Saab. Om inte alla skruvar skulle vara fast och sönderrostade då👎😂

Bilagor:
    Janne Hagnell
    Moderator

…ich tråkigaste jobbet på en Saab är ändå roligare än på något annat märke!😎

96 V4 1975 ”Bollen”

marcus berger
    Deltagare

Haha tur att man skruvar Saab då👍 Nån som vet hur det där, heter det kapillärröret fungerar? har för funktion?

marcus berger
    Deltagare

Hej. Håller på att få igenom elsystemet på 95:an nu. Då spolarburken ej var orginal på min ska jag nu sätta dit en som är rätt. Men vet inte vart spolarmotorn skall sitta. Någon som kan ta en bild på sin eller berätta hur den ska sitta? Mvh Marcus

Bilagor:
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng