Saab 95 2004 , Turbo,bensin mätare spökar.

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Saab 95 2004 , Turbo,bensin mätare spökar.

Forum / Modellspecifika forum / OG9-5 / Saab 95 2004 , Turbo,bensin mätare spökar.

  • Författare
    Inlägg
    • juni 2, 2017 at 19:31 #431096

      Idag när jag startade bilen och åkte iväg märkte jag att bensinmätaren var i topp (alltså full tankad) fast den inte är det. När jag åkte hem ifrån jobbet 10timmar tidigare så hade jag lite mindre en halvtank.

      Då började jag titta runt på alla mätare och såg att den som det står turbo på var uppe på det gula omårdet trots att bilen stog på tomgång. Normalt brukar mätaren ligga kring det gröna på tomgång.

      Kollade olja och vatten som visar bra nivå och kännt runt på slangar för att se om det är något som har “hoppat” av men kan inte hitta nåt. Jag tycker när bilen är igång att det låter som det pyser någonting nere vid turbon. (Alltså när jag står utför bilen med motorhuvuen öppen). Vet inte om ljudet i sig är normalt. men skulle det kunna vara någon slang som har lossnat som gör att mätarna början spöka?

      I övrigt så är bilen nyservad av mekonomen verkstad för 500km sen. Olja,filter och sen bytte dom även dumpventil för den var tydligen kass. Annat och tilllägga är att turbon är bytt vid 17500mil och även det på mekonomen. I skrivande stund har bilen gått 18100mil.

      Var ute och provkörde bilen några timmar senare för att se om det var något som kändes konstigt när man körde eller liknande. men jag kunde inte anmärka något. Upplever att bilen fortfarande har samma ork och den laddar öven när jag gasar på.

      Har bokat en tid på verkstad för en felsökning på onsdag nästa vecka så får se vad det kan vara. men hade varit kul om någon skulle kunna ha någon/några föraningar. Jaa, iafall.

      uppskattar alla svar och tankar.
      Tack på förhand,
      Jim

        juni 6, 2017 at 21:03 #431244

        Tankmätaren brukar uppvisa dessa symptom när skvalpskyddet i tanken lossnat och hakar upp nivåflottören till nivågivaren.
        Man behöver öppna tanken (under baksätet) och lyfta ur tankarmaturen för att åtgärda detta, 30min för den som vet hur jobbet görs.
        Helst gör man detta med lite soppa i tanken för mindre sölande.

        Pyset och mätaren kan bero på att du har läckage på en eller flera slangar.
        Det kan även bero på andra luftläckage, inga felkoder eller lysande CE?

          juni 7, 2017 at 19:21 #431272

          Tack för svar David!
          Kan berätta att jag hade bilen inne på verkstad och dom hittade inga felkoder samt så var det aldrig några lampor som lös innan mätarna börja strula. Verkstaden kollade på alla slangar och dom var hela och satt där dom skulle.

          Dom var även ute och provkörde bilen och dom kunde bara konstatera att bilen gick jätte bra, turbomätaren funkade och bränslemätaren låg dessutom nu strax under halvtank.

          Felen var som bortblåste och mekanikern förstog inte vad jag pratade om.

          Fick hämta bilen och jovisst allt är som vanligt. Jätte märkligt. Men jag tror fortfarande tankmätaren inte visar helt rätt. Så ska nog ta ditt tips och kika på det.

          /Jim

            juni 13, 2017 at 10:12 #431467

            När det gäller tankmätaren så är skvalpskyddet det vanligaste felet men jag har även erfarenhet av att MUI (Huvudinstrumentet) inte är korrekt.
            I det fallet visade mätaren fullt väldigt länge för att sedan sjunka hastigt på slutet vilket gör mätaren opålitlig. SID’s D.T.E är troligtvis lika opålitligt då.
            Nolla trippmätaren varje gång du tankar så du kan uppskatta hur mycket bränsle som bör vara kvar. Lösningen i det fallet är reparation eller byte av MUI.
            För att vara säker kan man kontrollmäta tankens flottör.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.