Saab 95 -66 (Lite småfix….)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -66 (Lite småfix….)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 -66 (Lite småfix….)
- Detta ämne har 22 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2010-10-18 06:29 av Bellman.
-
FörfattareInlägg
-
Hej,
Har funderat ett tag på att lägga upp en tråd på min 95:a från -66 som jag pysslar lite med och nu har jag till slut fått tummen ur.
Jag köpte bilen för ca 1 år sedan och jag hade tänkt få ut den på vägarna rätt snabbt. Det bästa med tidplaner är ju att de går att revidera….. “Den som söker skall finna” heter det ju och letar man rost så är ju 95:an en bra utgångspunkt.
Jag tänkte posta upp ett gäng bilder på det jag gjort hittills. Tyvärr hittar jag inte bilderna på hur den kompletta bilen såg ut när jag köpte den, men tänk er en malmgrå -66 med en hel del krypande rost i skärminfästningarna.
Så här såg bilen ut efter ett par månaders jobb:
Aluminiumplåt döljer rosthål fin fint….
Lite rost på klassiska ställen:
Å så lite fulsvetsning. Plåten jag använt har ett tunt zinkskikt, men det är ju viktigt att använda Saabplåt….. Lite spottar och fräser det ju, men med lite slipning innan svets så fungerar det rätt så bra.
Ett prydligt lapptäcke…. men jag hoppas att jag kunnat behålla formen på hjulhuset hyffsat.
Det kommer mer….
En liten uppdatering.
Äntligen kan man rulla ut bilen och slipa rost.
Det börjar brådska om den ska bli körbar till Saabensdagar, men efter en hel del slipande så har jag grundat både invändigt och utvändigt. Nu är det bara resten kvar….
Söker 2 stycken plastdetaljer enligt bilden nedan. Är det någon som har sådana till salu så skicka gärna ett PM.
juni 26, 2009 at 23:49 #142055En mycket seriös och välgjord genomgång. Som du skriver kan 95:ans rostomfång breda ut sig ordentligt. Glädjande att folk hajar hur sällsynt bilen är, och ändå inte tappar sugen då svetsen knastrar på i något slags dygnet-runtskift…. Gratulerar och heja på med det som återstår innan den är på rull! Malmgråa 95:or är för mig favoriten bland Saabar alla kategorier– har själv 2 st varav den ena kanske kommer till Saabens dagar–den andra står tryggt i en loge och har så gjort sedan 1988, dock ska den ut någon sommar, det var bilen man övningskörde i…
Beträffande detaljen du söker–tyvärr är denna plastbit närapå alltid trasig på närapå alla 95:or man sprungit på på skrotarna. Till min ena tillverkade jag. Hur? Klippte till en plåt, borrade 2 hål med C-C enligt fästhålen i bilen. Svetsade dit en M10-bricka liggandes i 90 graders vinkel mot denna plåt. Klart!
Då var det dax för en liten update igen.
Tack för hejaropen, de kan verkligen behövas emellanåt.
Nu känns det visserligen som om det är mer nedförsbacke än vad det var när rosthål efter rosthål uppenbarade sig.Här är de senaste dagarnas pyssel:
Riktigt skönt när gammal underredmassa är bortskrapad, underredet slipat och rostskyddat. Förmodligen det tråkigaste på hela renoveringen.
Dax att grunda. Jag har valt att behålla de delar av lacken som är ok. Eftersom jag tänkt mig en bil i hyffsat bruksskick som jag inte behöver vara allt för rädd att använda så fick en utomhuslackering duga. Naturligtvis blir inte resultatet perfekt (del pga valet av lackeringsplats, dels pga att jag aldrig lackat förr). Resultatet blev helt ok tycker jag och det matchar den gamla lacken bra.
Å så lite slipgrund.
Å så lite lack.
Saabens dagar rycker allt närmare. Blir nog svårt att hinna till dess, men dygnet har ju 24 timmar….
//Jonas
När jag har plockat bort har jag använt ett lagom vasst stämjärn, stor skruvmejsel och liknande saker. Hjulbultsverktyget i verktygssatsen funkar rätt bra ibland också.. 😉 För att få bort resterna är bästa tipset en såndär scotch-brite i vinkelslipen! Dammar men jädrar vad rent det blir, fort också!
Skrapa underredsmassa är minst sagt tålamodsprövande. Nästa projekt ska jag definitivt börja med det så det är avklarat.
Jag gjorde så här:
Först använde jag mig av en varmluftspistol och en stålsspackel. När man värmt uppe ett stort område så är det rätt så lätt att “tälja” bort massan. Precis som Emil skriver är det fint att ha ett stämjärn och en sliten skruvmejsel till hands.
Därefter har jag använt mig av lacknafta och en grov svamp (typ insektsbortagare) för att få bort det som sitter riktigt hårt. Tycker detta underlättar när jag sedan använder en grovrengörare i vinkelslipen. 3M/scotch-brite funkar fint (slits inte så snabbt som en del billgare varianter). Man får dock se upp vilken riktning man kör över plåtskarvar mm, annars blir det ett kort och dyrt nöje….
Sedan har jag slipat lite med en fin fiberrondel innan jag avfettat och grundat.
Men som sagt, man ska nog vara på någorlunda bra humör innan, för det finns ju roligare saker i livet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.