SAAB 95 -75B (bruksbil)

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 95 -75B (bruksbil)

Detta ämne innehåller 57 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-10-06 15:54.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 58 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15878

    Karl Ask
    Moderator

    Hej nu skall jag försöka på min andra bruksbil. Det började bättre denna gång. Den besiktigades och den hade ingen allvarlig rost. 🙂
    Bilen stod i Umeå och Lustgasen hjälpte mig att köpa den, tackar ännu en gång. Sen körde han ner den under påsken. Detta skedde i en kall bil för det kom ingen värme in i kupén. Igår upptäckte jag att fjädern var av!! Inte konstigt att det inte blev varmt när man ändrade från kallt till varmt. Lustgasen du kan väl lägga upp bilder från resan och berätta om den.

    Men har varit ute och kört bilen idag och det är riktigt roligt. Lyckades frälsa en kompis till V4a. 😀

    Men jag märkte några saker när jag körde, det kluckar från vänster framhjul. Kan kanske vara kul leden?
    Sen är motorn väldigt seg, jämfört med min andra V4a, den låter mycket men det händer inget. Får nog göra en service på den och kolla inställningarna.
    Sen hoppar den ibland, den ligger inte rakt på vägen. Känns som det är fjädrarna eller stötdämparna. Om någon har detta liggande är jag intresserad.

    Sen har jag några akuta åtgärdspunkter:
    -Byta värmereglagevajern och antagligen värmekranen.
    -svetsa fast fästet för den bakre ljuddämparen, det skramlar fruktansvärt nu.
    -se till att bakluckan går att stänga! Plastfästerna har pajat.
    -täta framrutan, det läcker in vatten…

    Det var det akuta men sen finns det massor att göra:
    -Ny överdel till instrumentpanelen
    -rostskydda under
    -svetsa ett litet håll i golvet
    -sätta in radio
    -sätta in klocka
    -byta grill, för den gamla är sprucken
    -fixa rosten vi grillen
    -skaffa kofångarlister. Är det någon som har?
    -skaffa en kofångar del bak
    -slipa gamla rostlagningar och lacka över
    -skaffa lås, det är bra om man kan låsa bilen 🙂
    -byta lite inredningsdetaljer
    -fixa så att dörrarna inte kärvar, man får nästan slå ut förrardörren för att komma ut!
    -Kolla vad det är för fel på motorhuven, den går inte öppna helt???

    Har hittat en 95 på en skrot i Trollhättan som jag skall tömma lite…

    Sen finns det alltid mer fix. Men detta är en bruksbil, i sommar.
    Tänkte byta motor och växellåda för ettan går bara in om man går via tvåan, ibland…
    Har en motor från den andra V4an, men skulle vilja ha en små trimmad och undrar om någon har en?? Det är inte akut, tänkte byta motor i sommar. Det får gärna vara med en växellåda, men det är inget måste.

    mer bilder



    #105311

    Lustgasen
    Moderator

    Kan ju dra hela berättelsen.
    Jag och Molte har sedan länge planerat att träffas för att se på bilar eftersom han är en sån skön typ, så Elmia var ju det rätta valet, sedan när karl hade bett mig att titta på 95an, och sedan köpt den, så var ju den ganska perfekt att köra ned, för då slapp ju jag betala bensinen ned.

    Sagt och gjort, vi började våran resa ned till södern en blåsig skärtorsdag. På vägen ned skulle vi hämta några fina ronaler i Härnösand, och där gjorde vi vårat första stopp, vi träffade säljaren och en riktigt trevlig typ och han ägde en riktigt snygg 96a också.




    Nästa stopp blev i Uppsala / Funnbo där några goda vänner bor som vi fick sova över hos. När vi skulle fara därifrån på morgonen (långfredag) så tog vi en bild framför grannhuset, med pappa på bilden.

    Sedan blev nästa stopp Gissebo (7km norr om Jönköping) och efter en natts sömn där så var det dags för elmia, där jag fick träffa Molte och se på bilar, Förövrigt stog vi och snackade med tjejerna till mexiko saaben i 30 minuter, det var riktigt roligt och lärorikt;)


    När det var klart bar det av mot Götet och påvägen dit började det förståss snöa i Borås, då var man inte precis varm när man kom fram till Askim ;).
    Sen dagen efter så träffa jag karls far och vi tackade hejdå till saaben.
    Och det är ju som Karl själv säger, han har frälst mig till v4. Trots att huven hoppa upp i 120kmh, att värmen inte funka, att det lät riktigt mkt vid 107kmh, att synkringen på ettan var nästan slut, så var det en riktigt rolig bil, och hade det inte varit fel på bilen så hade man nog inte kommit ihåg resan lika rolig.
    Nu har man ju ett minne att bevara:)

    mvh Anton

    #105312

    sonettbjorne
    Deltagare

    Tjusigt! Lycka till! 🙂

    #105332

    Karl Ask
    Moderator

    Tack.

    Körde den till skolan idag. Det var riktigt roligt att köra i Göteborg, man fick långa blickar efter sig…
    Det jobbiga är att det skramlar riktigt mycket från avgasröret och bakluckan. Imorgon får det bli ett pass och försöka fixa till avgasröret, då blir det förhoppningsvis tystare och det låter inte som en riskokare…

    #105354

    Karl Ask
    Moderator

    Jag har kollat på lite olika bilar och funderar på om regplåten fram skall sitta på kofångaren eller om den skall sitta under som den gör på senare årsmodeller?

    #105361

    Molte
    Deltagare

    Den ska sitta under kofångaren riktad ner lite ner mot marken.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #105373

    Karl Ask
    Moderator

    Sen jag kom hem från skolan har jag jobbat med bilen. Först åkte jag till min granne som har en privat bilverkstad, jag och pappa tyckte att motorn gick lite orent så han skulle kolla det. Han började med att klaga att jag köpt en skrotbil med en massa problem.
    Han tyckte inte att det var några större problem med motorn utan att den bara behövde service, så det skall göras i helgen. Sen lyfte vi upp den och han blev imponerad, det var inte rost under som han hade trott. Men vänster frambroms låg emot så den måste lossas. Sen upptäckte vi att en bakfjäder hade hoppat ur sitt fäste. När jag hade kommit hem så visade det sig att fjädern var sönder. 🙁 Så en ny bakfjäder måste införskaffas.
    Sen var det problemet med riskokaren, ljuddämparen som hade rostat. Jag tog och kapade ner den men jag fick även med mig fästet som en sitter uppe med. Jag kommer inte på nåt bra sätt att lösa det, måste fundera. Får köra utan ljuddämpare imorgon, det kommer låta gött. Hoppas bara att jag inte får in för mycket avgaser i bilen.



    Jag saknar att jobba i ett garage, det blir kallt att jobba och nu har sommarvärmen försvunnit också.

    #105383

    janneh
    Deltagare

    Ljuddämparfästet skulle jag nog lösa med spikförband och självgängande skruv. Min universallösning när det är för varmt att använda eltejp!

    #105408

    Karl Ask
    Moderator

    Tack för tipset, skall fixa det i helgen. Men jag körde idag till skolan med bilen och det låter mycket, nu ser folk en inte bara utan man hörs flera hundra meter också. Det är riktigt roligt, men det är inte lika roligt på motorvägen. Det blir jobbigt i längden.

    Jag har köpt en motor nu från Ekendahl. Lite trimmad…
    ”Jag har en 1740 enkelblåsare som går Mkt bra. Motorn har bra oljetryck & skall inte ha gått särskilt Mkt sedan renovering.
    7/6 kam & större ventiler. Troligtvis 42/37, lättat svänghjul samt förstärkt koppling”

    Behöver bara en förgasare bara, en Weber 36/36, någon som har?

    I sommar skall motorn monteras in och framvagnen renoveras och ett sportsystem skall på.

    Min nya plan för bilen är att det skall bli en sleeper, original utåt men ha många dolda hästar.

    Sen behöver jag en växellåda (gärna förstärkt) om det finns till rätt pris. Har annars en i min andra v4a, en då måste jag plocka ut den oxå…

    #105419

    janneh
    Deltagare

    Trevligt att se att du inte har några fritidsproblem före pensioneringen, i alla fall…;-)

    #105558

    Karl Ask
    Moderator

    Har idag slitit hela dagen med bilen, men nu är den bakre ljuddämparen på plats. Det tog ett tag och dessutom var det ett hål in till reservdelsbaljan. Jag tog fram svetsen men den fungerade värdelöst så jag gav upp och gjorde en provisorisk lagning tills sommaren och jag förhoppningsvis äger en svets. Jag satte dit ett aluminiumnät och täckte det med kemisk metall. Det läcker i alla fall inte in.
    En frambroms kärvade lite så jag tog loss belägen och smörjde upp det, så nu rullar däcket bra. Men jag glömde att spänna ut saxpinnarna som håller fast vibrationsbläcket. Det kom jag på precis när jag sänkt ner bilen, det var bara att hissa upp igen…
    Sedan började jag och byta vajer till värmereglaget men när jag hade lyckats fippla dit den så lossnade naturligtvis returfjädern och den ramlade ner under växellådan… Dumt med golv i motorrummet ibland. Då blev det mörkt så jag gav upp, måste hitta ett garage så man inte är så beroende av väder och vind.

    Före:

    Efter:

    #105597

    Karl Ask
    Moderator

    I fredags var bilen och tog en tur från skroten till pappas jobb och jag tänkte att bilen skall få besöka ett kärt ställe…

    Sen tog jag huvremmen från den andra v4an och satte på denna, så sliper man att huven går upp vid 105. Det passar inte riktigt på en kombi men det är udda.

    #105598

    janneh
    Deltagare

    Tja, Karlsson på taket har ju kört rally med 95:a så varför inte?

    #105823

    Karl Ask
    Moderator

    Idag har jag jobbat med 95an, det är lite jobbigt när man har många saker att jobba med…
    Nu sitter vajern till värmekranen fast och det fungerar, men lite trögt. Sen har jag gjort lite el arbete, fixat ventilationen i kupén (rören var borta och de som fanns var söndriga, det är bra att ha en extrabil) . När jag gjorde det så hjälpte in pappa till att ta bort den gamla lagningen runt fönsterna, den var så dålig gjord att det läckte in en del, men nu skall det vara tätt. Passade även på att bättra på en gammal lagning kring listen.

    Jag har upptäckt att det har modifierats en del i min bil, bland annat att en kylslang är stoppad. Vad gör det för skillnad? Skall jag göra som det var innan?

    Inte bästa bilden kanske, men det sitter en skruv till i slangen till höger.

    Sen monterade jag ur den söndriga kylaren ur min donatorbil och jag fick slita… Min bror passade på att ta ett kort.

    #105967

    Karl Ask
    Moderator

    Idag har allting gått skit. Började med att min lärare sa att vi skulle ha två nationella prov idag, i svenska och engelska och vi hade inte fått veta något… Snällt va?

    Det blev inte bättre sen, när jag skulle köra hem så hördes ett gnällande ljud från vänster framvagn när man kör höger??? Kanske kan vara glapp i någon bussning till styrningen? Eller någon som kan hjälpa mig.
    Men det roliga var inte slut där utan när jag skulle visa pappa ljudet, så blev motorn väldigt varm och jag stannade bilen och kylaren hade kokat och det läckte…. 🙁
    Jag hade sett att de övre fästena till kylaren var lösa och jag skruvade ditt de, men troligtvis var skruvarna för långa och gick in kylaren… Förklarar varför den förre ägaren inte satte fast de…
    Så har någon en kylare + skruvar av rätt längd + rembiten som håller fast kylaren mot frontplåten? Snälla hjälp.

    Så nu måste jag köra TTan till skolan, det skulle inte varit så farligt om den saknade kofångare, ryggstöd fram och regplåt fram.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 58 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng