Forum › Modellspecifika forum › 95/96 V4 › Saab 95 papper skänkes till bättre behövande!
- Detta ämne har 12 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2014-03-17 18:44 av .
- FörfattareInlägg
- 25 februari, 2014 kl. 11:53 #24142
fredrik.a.
DeltagareHar papper från en röd saab 95 1970 som jag skicka på Stena. Tänkte kolla om någon behöver dem innan jag skickar in skyltar och papper till trandsportstylsen för avregistrering!
25 februari, 2014 kl. 22:12 #173541John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareFrestande att räcka upp en hand för att bredda möjligheterna till framtida projekt och uppdykande karosser. 🙂
Men är det bara att skicka in skyltar och papper för avregistrering om man tröttnar på att betala 65 kronor per år för ”ingenting”, utan att en auktoriserad bilskrotare varit inblandad?Någon som har en papperslös 95-kaross skräpandes? 😀
25 februari, 2014 kl. 22:15 #173542cabmange
Deltagareinte är det bara att skicka in, det behövs intyg eller mycket bra bildbevis om att den är skrotad i egen regi.
//MH
25 februari, 2014 kl. 22:45 #173545John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareSnöskotrar vet jag att man åtminstone för några år sedan kunde avregga själv, men att bilar har tuffare krav är kanske inte så konstigt med tanke på deras stora antal och möjligheterna för fulfolk att tjäna grova pengar på att t.ex. skeppa dem utomlands svart.
Jag antar det inte är helt ovanligt att hederliga veteranbilsentusiaster redan många gånger dragit valsen att reservdelsbilen man skurit ner i småbitar och smugglat in på sopstationen har blivit stulen. Är det rent av något slags brott att ”trolla bort” en registrerad bil? Miljöbrott?En fråga om gränsdragning kanske, för enligt Bilprovningen finns ingen gräns för hur mycket ny plåt man får svetsa fast på ett gammalt rostvrak man renoverar. Att som jag gör ”renovera” en kortnossaab genom att byta modellspecifika karossdelar på en papperslös V4-kaross ska alltså inte vara ett dugg olagligt trots att det är läskigt likt det bilskojarna håller på med…
Jag har hört om jänkebilsentusiaster som tidigare satt i system att söka i gamla arkiverade bilregister från tiden då regskyltarna hade länsbokstav och sedan kolla om bilarna förts över till det nutida registret. Hittade man så en bil som sannolikt skrotats före ca 1970
kunde man importera motsvarande modell från staterna och hävda att bilen var den man hittat i arkivet och på så vis ta importbilen i trafik efter en enkel ursprungssökning. -Ett bra mycket mer utstuderat sätt att utnyttja luckor i systemen än att flytta skyltar mellan befintliga gamla saabar hemma i garaget…Själv skulle jag inte dra mig för att flytta taket från ett 95-vrak till en nyare 96:a och låtsas att det är 95:an från 1970 jag bara lagat lite… :AP
25 februari, 2014 kl. 23:51 #173548fredrik.a.
DeltagareMan skickar in vågsedel där de på stena fyllt i bilnummret och skrivit under ihop med reggplåtarna. I mitt fall när jag skrotade en 900 så fick jag även skriva vad jag använt delarna till då den vägde för lite! Men det var absolut inga problem, den åkte ur registret med än gång!!
26 februari, 2014 kl. 06:51 #173554skomakarn
DeltagareHanden är uppräck, PM sänt. 😉
26 februari, 2014 kl. 22:41 #173598rallysaaben
Deltagare@cabmange wrote:
inte är det bara att skicka in, det behövs intyg eller mycket bra bildbevis om att den är skrotad i egen regi.
//MH
Hur gör man en folkracebil i dag? Skrotar man den då via egen avregistrering+ bildbevis att den blivit folkracebil, eller hur funkar det?
Jag har fått för mig att man förr gjorde en egen avregistrering och sen bara besiktigade bilen på en tävling och fick en vagnbok?/Anders
27 februari, 2014 kl. 14:27 #173609fredrik.a.
DeltagareVad jag hört så kan den först avregistreras efter att bilen bisiktigats av folkraceklubben och man fått ett intyg, men de här som ja gjorde är ju ett annat!
27 februari, 2014 kl. 20:57 #173616rallysaaben
Deltagare@Fredrik.A. wrote:
Vad jag hört så kan den först avregistreras efter att bilen bisiktigats av folkraceklubben och man fått ett intyg, men de här som ja gjorde är ju ett annat!
Jo, det blev lite ot, men tråden drog i väg lite åt det hållet, alltså hur man gör sig kvitt pappren om man inte har bilen kvar, och då kom jag att tänka på hur man gör en folkracebil, för då ska den ju avregistreras på nått vis fast man inte ska skrota den.
/Anders
13 mars, 2014 kl. 11:22 #173987solveslamsug
DeltagareTill och med Feb, 2011 kunde man bara skicka in papper och plåtar, idag är det skitsvårt att få en bil avregistrerad.
Jag skickade in papper och plåtar på en 15 gamla bilar som jag ville bli av med-09, sedan försökte jag göra samma sak på lite annan skit -12, då fick jag ett brev att det var ändrat.I samma veva som den oauktoriserade skrotningen blev svårare blev registeringshållningsavgiften obligatorisk. Förut har man bara struntat i de 36kr(va e de nu 65? kr)och ingenting hände, nu går kravet till inkasso. Så jag betalar på bilar som inte finns, lite surt då det rör sig om norgeexporter där köparen blåst mig och inte skickat in tullpapprena…
13 mars, 2014 kl. 13:01 #173991stefan
Deltagare@SölveSlamsug wrote:
Till och med Feb, 2011 kunde man bara skicka in papper och plåtar, idag är det skitsvårt att få en bil avregistrerad.
Jag skickade in papper och plåtar på en 15 gamla bilar som jag ville bli av med-09, sedan försökte jag göra samma sak på lite annan skit -12, då fick jag ett brev att det var ändrat.I samma veva som den oauktoriserade skrotningen blev svårare blev registeringshållningsavgiften obligatorisk. Förut har man bara struntat i de 36kr(va e de nu 65? kr)och ingenting hände, nu går kravet till inkasso. Så jag betalar på bilar som inte finns, lite surt då det rör sig om norgeexporter där köparen blåst mig och inte skickat in tullpapprena…
tar du bil för bil tror jag nog att det kan gå igenom om du skriver ett brev där du förklarar situationen. Nån i din närhet kan ju intyga vad du har gjort dessutom. Borde inte vara nå problem tycker man eftersom de nyligen har ändrat reglerna igen. Numera avreggas bilarna om avgiften ligger obetald i fem år. Detta just för att få bort bilar som troligen är ute ur landet och bara reggade på målvakter som skiter i avgifterna.
17 mars, 2014 kl. 16:36 #174139solveslamsug
DeltagareMen jag kan knappast strunta i avgifterna. De går som sagt till inkasso, då jag inte r en skuldsatt målvakt är jag inte så sugen på det. Beträffande exportfallen har inte inskickade skyltar, kopia på underskrivna reg.bevis och kvitton hjälpt. De måste tydligen ha norska tullpapper…
17 mars, 2014 kl. 18:44 #50965John Ahlberg, Vallentuna
DeltagareHar man blivit blåst vid en exportaffär borde det vara helt rätt att anmäla bilen som stulen. Det MÅSTE väl ändå finnas något sätt att bli av med en bil som inte finns, även utan att behöva anmäla den som stulen, men det SKA inte heller vara allt för enkelt. Om samma person betalat registerhållningsavgiften i många år på en bil som inte varit besiktad på minst lika lång tid borde det vara ganska uppenbart att man i alla fall inte fuskar med bilidentiteter för att tjäna snabba pengar.
Annars får man väl försöka dra en vals om att bilen bara var borta, och det efter att man äntligen fixat till den och snart hade tänkt köra den till besiktningen.
-Och attans att man inte tänkte på att försäkra den… Bara den dumheten talar ju för att man varit just dum och inte håller på med några bedrägerier? - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.