Saab 95 V4 1977

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 V4 1977

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 95 V4 1977

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 65 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 9, 2015 at 08:22 #26671

      Hej har för ett tag sen skaffat mig en Saab 95:a från 77 och har läst många trådar här om era olika projekt och blivit riktigt sugen på att starta min egen 🙂

      Så här har ny skönheten.

      Den har stått avställd i en lada sedan 88 fram till jag la mina vantar på denna pärla 🙂

      Så har nu tagit in den i verkstaden för att göra en översyn och den är relativt rostfri förutom dom klassiska ställena :p

      Har påbörjat lite rostlagning i höger hjulhus och hittade på en gammal lagning vid stötdämparfästet. Kapade lös för att undersöka och fixade sedan till det lite bättre 😀 är ingen mästersvetsare så ni får ha lite översyn med det haha.

      Fixade även till lite rost hål runt ikring bromsslangen.

      På med lite rostskyddsfärg så blir det lite snyggare haha 🙂

      Bort med den gamla underredsmassan

      På med lite ny så ser det hela genast mycket bättre ut [emoji12]

      Nu bryter jag här eftersom inlägget börjar bli väldigt långt haha 🙂 Men återkommer senare med lite mer godsaker.

      Med vänlig hälsning, Kombikungen

        januari 9, 2015 at 08:46 #200741

        Bilderna verkar ha fått omvänd ordning tyvärr. Vet inte riktigt hur det gick till men hoppas det blir bättre i nästa inlägg 🙂

          januari 9, 2015 at 13:47 #200757

          Om man lägger upp bilder från dator måste man börja med sista bilden först. Något Sulo kan fixa, kanske?
          Härlig bil! Hade sånär köpt en en så’n i somras, men jag var tvåa på bollen. :sad

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            januari 9, 2015 at 14:36 #200759

            Jasså får se om det blir rätt nästa gång haha 🙂
            Bättre lycka nästa gång.

              januari 9, 2015 at 15:08 #200762

              Härligt projekt, ser fram emot att få följa det! Och de där rostlagningarna ser inte alls illa ut. Har sett bra mycket värre lagningar. 🙂

              Vad gäller bilderna och deras ordning så är det Tapatalk som ställer till det. Appen lägger upp bilderna i omsatt/tvärtom ordning. Även om man själv gör det rätt i appen (jag har själv varit med om det). Det är tyvärr inget vi kan fixa, utan något som Tapatalk måste lösa. Jag har dock sett till att lägga dina bilder i rätt ordning nu. Men jag kan inte göra detta hur mycket som helst, så om möjligt undvik att lägga upp bilder via Tapatalk.

                januari 9, 2015 at 17:12 #200766

                Tack så mycket [emoji1] får undvika det en stund framöver tills det blivit fixat.

                  januari 9, 2015 at 17:43 #200767

                  Men uppladdning från dator är väl inte Tapatalk?

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    januari 9, 2015 at 18:14 #200770

                    @Janne Hagnell wrote:

                    Men uppladdning från dator är väl inte Tapatalk?

                    Nä. Men bilderna i första inlägget laddades upp via Tapatalk. Finns en separat tråd om detta, fortsätt gärna diskussionen där.

                      januari 9, 2015 at 18:48 #200771

                      Ser bra ut det där! Ska bli kul att följa den här tråden. Jag lägger upp bilderna i omvänd ordning så hamnar de rätt. Kämpa på!

                        januari 9, 2015 at 22:18 #200788

                        Gör ett försök med omvänd ordning så får vi se hur det blir.

                        Plockade ner allt från det högra hjulhuset för rengöring och rostborttagning.
                        Använd mig utav citronsyrabad för att få bort rosten och det fungerade faktiskt riktigt bra [emoji3]

                        På med rostskyddprimer för att skydda den nakna metallen.

                          januari 10, 2015 at 08:09 #199509

                          Snyggt! Hur länge lät du det ligga i badet?

                            januari 10, 2015 at 10:34 #200791

                            Kul tråd!

                            Ännu roligare att det är en blå med parkbänkar i båda ändar! Fast min växer det lavar på he he

                            Dina rostlagningar ser förövrigt inte ett dugg dåliga ut, känner en kille som popnitade fast en rostfri plåt över ett rosthål i sin amerikanare… tog inte lång tid innan den plåten lossnade…

                              januari 10, 2015 at 10:43 #200793

                              @Eklund wrote:

                              Kul tråd!

                              Ännu roligare att det är en blå med parkbänkar i båda ändar! Fast min växer det lavar på he he

                              Men då är det ju lika bra att du skänker den till mig istället! 😉

                              96 V4 1975 ”Bollen”
                              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                januari 10, 2015 at 11:53 #200795

                                Tack för alla positiva kommentarer [emoji4]
                                Lät de flesta grejerna ligga tills dagen efter och sen var det bara att stålborsta och tvätta rent med vatten och maskindiskmedel för att neutralisera syran.

                                  januari 10, 2015 at 18:20 #200809

                                  Nu har grejerna fått lite färg på sig och det blev riktigt fint [emoji3]

                                  Nu återstår det lite montering av nya bussningar och skruva ihop delarna [emoji4]

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 65 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.