SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 527 totalt)
  • Författare

Följer projektet med spänning! :CH

augusti 23, 2012 kl. 11:43 #45105

Har klippt och bokcat mycke plåt nu…. men här vet jag inte om jag orkar… frasigt värre
        Nån som har eller vet någon som har lite plåt över att sälja?

(Om moderator tycker inlägg är på fel plats kan det flyttas)

augusti 23, 2012 kl. 18:38 #46762

Skojar du?

Sådär såg min också ut i hjulhusen bak, för min del så var det bara fram med ”vinkelharryn” och ta bort till jag hittade ren plåt och sen bara lappa i med nya plåtbitar. Jag passade även på att ta bort den där ”hyllan” längst ner som ändå bara samlar en massa skit som i sin tur binder fukt och ja du fattar resten att det är som gjort för att det ska rosta där.

augusti 24, 2012 kl. 10:41 #45136

@MagnumR wrote:

Skojar du?

Sådär såg min också ut i hjulhusen bak, för min del så var det bara fram med ”vinkelharryn” och ta bort till jag hittade ren plåt och sen bara lappa i med nya plåtbitar. Jag passade även på att ta bort den där ”hyllan” längst ner som ändå bara samlar en massa skit som i sin tur binder fukt och ja du fattar resten att det är som gjort för att det ska rosta där.

Man kan ju alltid hoppas att någon har plåt liggandes 🙂 MEN, ja det blir väl att ta fram ”vinkelharryn” och hans kompis ”saxpellen” och fixa även detta hjulhuset också och slipa fram någor svetsbart ooch hoppas att det inte bara är luft… Som tur är ser jag nu ljuset i tunnelen för allt rostfix…

Hur fixade du skärmuttrarna som sitter i sidopanelen? Tror jag måste flytta/byta ut dessa…

augusti 24, 2012 kl. 21:01 #46768

Svaret är enkelt, jag använder inte alla, skärmen sitter bara i de muttrarna som jag har lyckats att rädda..

Kommer eventuellt att plugga allihop sen och svetsa dit M6 eller M8-muttrar mellan de gamla muttrarna. Då är det inga problem att hitta passande skruv sen.

augusti 27, 2012 kl. 05:45 #46841

@MagnumR wrote:

Svaret är enkelt, jag använder inte alla, skärmen sitter bara i de muttrarna som jag har lyckats att rädda..

Kommer eventuellt att plugga allihop sen och svetsa dit M6 eller M8-muttrar mellan de gamla muttrarna. Då är det inga problem att hitta passande skruv sen.

🙂

Kankse man skulle sätta dit snabb kopplingsskruvar i stället. Har sett det på en dragracing bubbla.

augusti 27, 2012 kl. 06:16 #46843

Boxade breddning som jag har gjort innåt. Mer fabrikslook som jag eftersträvar och fungerar väl som förstärkning, i alla fall i mitt huvud. Testade att hänga på bakluckan och den går nog att stänga med ett nödskrik.

En liten milstolpe faktiskt. Då är höger hjulshus i princip klart; rostlagat och moddat. Det som skall göras sen är prima og rostkydda, men det är ju det roligaste…

augusti 30, 2012 kl. 14:33 #46977

@Morten Strandmoe wrote:

På det det internasjonale Saab treffet i Finland i fjor, ble det vist et konverteringskit for 900/9000 bremser til V4.
                    Jeg var i kontakt med dem pr e-post men finner ikke det akkurat nå.

Legger ved et bilde

En liten fråga til forumet..
                    Någon som vet om det är några skillnader mellan bakaxlar för tidiga långnosar og V4?

september 3, 2012 kl. 08:54 #47113

Svetsat dit ett 50x3x3 mm rör under framstolarna

september 14, 2012 kl. 17:39 #47554

För er som följer med så hadde bilen ettt kexigt vänster hjulhus. Med ”Vinkelharry” + plåt och svetning är rosten fixad och hjulhuset breddat. Inte så pjåkigt för att vara en glad amatör 🙂

oktober 14, 2012 kl. 10:26 #48551

Stille på tråden nå. Har rust sveisingen tatt motivasjonen?? gleder men å se mer av prosjektet:)

Henning.

oktober 18, 2012 kl. 12:01 #48693

@Henning wrote:

Stille på tråden nå. Har rust sveisingen tatt motivasjonen?? gleder men å se mer av prosjektet:)

Henning.

Så gøy at du spør:

Har lagt ganske mange timer siden sist. Hjemmesiden er litt bedre oppdatert, men skal prøve å bli flinkere på å også oppdatere her.

Det er fortsatt fremdrift til tross for at det til tider har vart litt vel mye rusttroll å kjempe mot.

Legger ved noen bilder som får oppsummere litt fra siste gang jeg skrev noe.

oktober 23, 2012 kl. 08:59 #46754

Tankar om motorrummet. Har fått gjort en del med bakvagnen, så jag har börjat att snegla lite på motorrummet och drivlina.

För att få plats med Wankelsnurran måste jag nog rumstrera om lite. Bredda motorrrum och flytta upp/fram fjädertornen. 16-tummarna ligger redan nu nära skärmkanten, så att maskera deta blir en en utmaning. Många timmar att glädjas åt…

Någon som har koll på vad som sker om man kortar A-armarna 1-2 cm?

oktober 23, 2012 kl. 10:11 #48819

@96GT wrote:

För att få plats med Wankelsnurran måste jag nog rumstrera om lite. Bredda motorrrum och flytta upp/fram fjädertornen. 16-tummarna ligger redan nu nära skärmkanten, så att maskera deta blir en en utmaning. Många timmar att glädjas åt…

Hej,

Jag jobbar med mitt 93-projekt fast åt ett annat håll, dvs jag bygger bredare framvagn.

Fråga: Står bilen på sin ”ride height” just nu? Det ser nästan ut så med tanke på den uppflyttade skärmkanten.

Kortare A-arm ändrar utväxlingen mot fjäder och dämpare så att fjäder får mer kraft, m a o blir bilen automatiskt styvare.

Styrväxeln behöver ju kortas i ytterled, men det borde inte bli några fenomen med bumpsteer så länge infästningen av länkarmarna ligger i samma linje i bilens längsled eller som original.

Om du däremot flyttar länkarmsinfästningarna utåt eller innåt blir leden i styrarmen på fel ställe och du får skumma fenomen när du kör. Flytt uppåt eller nedåt blir inte riktigt lika kritiskt, det gäller bara att ha koll på att det hela linjerar.

Berätta gärna mer av hur du tänker, så kanske jag kan bidra med något.

Mvh
                                /D

oktober 23, 2012 kl. 11:03 #48821

@Dicst wrote:

@96GT wrote:

Hej,

Jag jobbar med mitt 93-projekt fast åt ett annat håll, dvs jag bygger bredare framvagn.

Fråga: Står bilen på sin ”ride height” just nu? Det ser nästan ut så med tanke på den uppflyttade skärmkanten.

Kortare A-arm ändrar utväxlingen mot fjäder och dämpare så att fjäder får mer kraft, m a o blir bilen automatiskt styvare.

Styrväxeln behöver ju kortas i ytterled, men det borde inte bli några fenomen med bumpsteer så länge infästningen av länkarmarna ligger i samma linje i bilens längsled eller som original.

Om du däremot flyttar länkarmsinfästningarna utåt eller innåt blir leden i styrarmen på fel ställe och du får skumma fenomen när du kör. Flytt uppåt eller nedåt blir inte riktigt lika kritiskt, det gäller bara att ha koll på att det hela linjerar.

Berätta gärna mer av hur du tänker, så kanske jag kan bidra med något.

Mvh
                                  /D

Hela grundtanken är att behålla mest möjligt av ursprunglig styrgeometri och alla ändringar skall vara så nära ”original” som möjligt. Vill helst inte såga i A-armar och annat. Bilen står på teoretisk ride height med lagom stort avgassystem under bilen.

Har tänkt följande:

Ta spindlar, frambromsar, rattaxel og styrväxel från min 900-88.
                                  Flytta förstärkningstorn: Upp 7,5 cm. Fram 2-3 cm (Eventuellt)
                                  Bredda motorrum 5 cm varje sida. Flytta hjulshusplåt utåt med förstärkningstorn flyttade. Ger ca 70 cm på bredden och då kan nog en tvärställd wankel med volvo S80 alt 850 låda skohornas ned.

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 527 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.