SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 527 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 18, 2012 at 15:16 #42410

      @96GT wrote:

      Har tänkt mig framhjulsdrft och rattväxel om jag får det till.

      Kan tänka mig både transaxel (längsmonterad) och tranverse (tvärställd). Med längsmonterat behöver man inte trolla med förstärkningstornen…

      Utmaningen ligger annars i att motrorrumet är stort som en tändsticksask 🙂

      Skall kika lite med lådan du föreslår. Det är inte så att du har längdmåttet?

      PS. VW med subies är så fränt. Har tänkt tanken till saaben, men tycker wankel passar bättre på något sätt

      Växellådan i fråga är inte någon liten pjäs direkt varför jag undrar om du har funderat över svansmotor eller mittmotor.
      Jag kan ta mått på min egen växellåda någon gång i veckan om du vill (på utsidan ser ju alla Renaults UN-lådor likadana ut).
      Fast så litet vet jag inte om jag kan hålla med om att motorutrymmet är, tar man bort batterihyllan och värmepaketet så är det ganska gott om plats fast det är klart att en boxer kanske inte skulle få plats.

      Rattväxel låter avancerat, då får du nog nästan fundera över någon form av vajerlinkage för att få det att funka.

      @96GT wrote:

      Resultat av mååååånga timmar i helgen. Moddat stötdämparfäste. Uppflyttat 3″.

      Bilagor

      DSCF2608.JPG
      inn mot hjulhus

      DSCF2609.JPG
      In mot bagagerummet

      Jag kommer troligtvis att ta framvagnen ifrån en OG900 trubbnos och sätta på min päronhalva sen när det blir projektbil av min (Jokkes plast Jokke i Karlskrona har gjort den modifikationen på minst en av sina rallycrossbilar). Dock kanske man får överväga att sätta fästena för A-armarna högre upp än där orginal sitter placerade för att få till en lagom sänkning av bilen.

      Bakvagnen har jag en ifrån en BMW E30 som jag ska se om det går att få dit (jepp jag funderar över fyrhjulsdrift).

        juni 18, 2012 at 19:03 #44975

        @MagnumR wrote:

        @96GT wrote:

        Har tänkt mig framhjulsdrft och rattväxel om jag får det till.

        Kan tänka mig både transaxel (längsmonterad) och tranverse (tvärställd). Med längsmonterat behöver man inte trolla med förstärkningstornen…

        Utmaningen ligger annars i att motrorrumet är stort som en tändsticksask 🙂

        Skall kika lite med lådan du föreslår. Det är inte så att du har längdmåttet?

        PS. VW med subies är så fränt. Har tänkt tanken till saaben, men tycker wankel passar bättre på något sätt

        Växellådan i fråga är inte någon liten pjäs direkt varför jag undrar om du har funderat över svansmotor eller mittmotor.
        Jag kan ta mått på min egen växellåda någon gång i veckan om du vill (på utsidan ser ju alla Renaults UN-lådor likadana ut).
        Fast så litet vet jag inte om jag kan hålla med om att motorutrymmet är, tar man bort batterihyllan och värmepaketet så är det ganska gott om plats fast det är klart att en boxer kanske inte skulle få plats.

        Rattväxel låter avancerat, då får du nog nästan fundera över någon form av vajerlinkage för att få det att funka.

        @96GT wrote:

        Resultat av mååååånga timmar i helgen. Moddat stötdämparfäste. Uppflyttat 3″.

        Bilagor

        DSCF2608.JPG
        inn mot hjulhus

        DSCF2609.JPG
        In mot bagagerummet

        Jag kommer troligtvis att ta framvagnen ifrån en OG900 trubbnos och sätta på min päronhalva sen när det blir projektbil av min (Jokkes plast Jokke i Karlskrona har gjort den modifikationen på minst en av sina rallycrossbilar). Dock kanske man får överväga att sätta fästena för A-armarna högre upp än där orginal sitter placerade för att få till en lagom sänkning av bilen.

        Bakvagnen har jag en ifrån en BMW E30 som jag ska se om det går att få dit (jepp jag funderar över fyrhjulsdrift).

        Mycket citat blir det…’

        Kul att det är flera som bygger om kultbilen 🙂

        Ja, du har helt rätt att fixa rattväxel blir svårt. Helst vill jag ha motor fram, så svans- och mittmotor går bort lite. Dessutom har jag redan börjat och fixa med ett av hjulhusen bak. Såg en sida från Putte Gillberg för ca 2 år sedan, finner den inte nu. Men Putte tryckte ned en Opel 16V motor och vävellåda i sin rallycrossbil, men då fick förstärkningstornen stryka på foten.

        När det gäller motrorrummet är det bara det att det är lite för smalt för tvärställt och lite för kort för längsmonterat… men allt går med vinkelslip och lite vilja? Hoppas jag kommer på något smart en dag. Hade varit så kul att trycka wankelsnurran i 96an

          juni 19, 2012 at 19:02 #45007

          En 96 kan väl inte vara för smal för en tvärstäld motor.
          Se saabmuseets hemsida http://saabmuseum.com/en/saab-model/the-monster/monstret/
          Det gäller bara att hitta en kreativ lösning på växellådan.

            juni 20, 2012 at 08:13 #45024

            Eh. “Strycka på foten” !?

            Någon alternativ förstärkning måste väl tillkommit?

            /M

              juni 20, 2012 at 08:30 #45025

              @ingemargavle wrote:

              En 96 kan väl inte vara för smal för en tvärstäld motor.
              Se saabmuseets hemsida http://saabmuseum.com/en/saab-model/the-monster/monstret/
              Det gäller bara att hitta en kreativ lösning på växellådan.

              Ja denna är ju kult…

              Men är det inte så att växelllådan är en standard Dvs. en original 96 låda längsmonterad?

              (För att att få godkänt mitt projekt av SFRO måste jag byta motor, växellåda och bromssystem. Till något bättre)

                juni 23, 2012 at 21:31 #45110

                @96GT wrote:

                Skall kika lite med lådan du föreslår. Det är inte så att du har längdmåttet?

                Jag mätte bara lite slarvigt eftersom att jag inte hade kläder för att krypa under bilen och mäta ordentligt.
                Men cirka 55cm lång är UN-växellådan utan kopplings/sprängkåpan och måttet från centrum av utgående axlar (till hjulen) till änden på växellådan (där kopplingkåpan börjar är ca 8cm.

                Räkna med att kåpan bygger minst 12-15 cm i alla fall.

                  juni 24, 2012 at 18:34 #45147

                  Tjena.

                  Fränt projekt, men har du pröjsat 6 papp för en skylt innan bilen ens är klar?
                  Såg en skylt på din blogg och den så riktig ut, är det en sån eller en liten luring?
                  Om så är fallet på hur lång tid “hyr” man en skylt, 5 eller?

                  Mvh Jocke

                    juni 24, 2012 at 19:47 #45151

                    Vah!?

                    Bromsarna kan jag förstå..

                    MEn att man måste byta så mycket!? låter rubbat.

                    /M

                      juni 24, 2012 at 21:16 #45158

                      @jocke.p wrote:

                      Tjena.

                      Fränt projekt, men har du pröjsat 6 papp för en skylt innan bilen ens är klar?
                      Såg en skylt på din blogg och den så riktig ut, är det en sån eller en liten luring?
                      Om så är fallet på hur lång tid “hyr” man en skylt, 5 eller?

                      Mvh Jocke

                      Luring… Köpte dessa på en mässa för ett par år sedan. Kanske kommer på en gång när bilen blir färdig och ställs ut någon gång.

                        juni 27, 2012 at 08:02 #45207

                        Boxat förstärkningen under baksätet

                          juli 11, 2012 at 10:24 #45629

                          @MagnumR wrote:

                          @96GT wrote:

                          Skall kika lite med lådan du föreslår. Det är inte så att du har längdmåttet?

                          Jag mätte bara lite slarvigt eftersom att jag inte hade kläder för att krypa under bilen och mäta ordentligt.
                          Men cirka 55cm lång är UN-växellådan utan kopplings/sprängkåpan och måttet från centrum av utgående axlar (till hjulen) till änden på växellådan (där kopplingkåpan börjar är ca 8cm.

                          Räkna med att kåpan bygger minst 12-15 cm i alla fall.

                          Beklagar sen respons, har glömt att mäta några gånger. Man har ca 90 cm från växelådsfäste til fronten, Tror det blir i mista laget…

                            juli 11, 2012 at 10:31 #45630

                            Försmak med 16″ fälgar och däck testat på bilen.

                            Ca 19 cm mellan tröskellåda och golv (Teoretisk laglig markfrigång med avgassytem under bilen)

                            Någon som hur många cm det är original mellan nedre kant tröskellåda?

                              juli 11, 2012 at 16:47 #45637

                              ÅÅÅÅÅ….. avundsjuk…. villhaaa… Snyggt som fanken är det i alla fall… Hmmm .. måste nog gå ner i garaget en stund :h :wrench :weld

                                juli 11, 2012 at 20:25 #45644

                                fyrbultade fälgar……hur…..spacers eller……? ❓

                                  juli 11, 2012 at 22:02 #45651

                                  @mas1 wrote:

                                  fyrbultade fälgar……hur…..spacers eller……? ❓

                                  Nope, trummbromsarna har jag sålt. Har tänkt skruva dit komplett bromssystem från og900.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 527 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.