SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

Forum Övrigt Projekt / Min bil SAAB 96 1300S – Sleeper projekt

  • Detta ämne har 501 svar, 52 deltagare, och uppdaterades senast 2018-09-01 15:33 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 502 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42410
    magnumr
    Deltagare

    @96GT wrote:

    Har tänkt mig framhjulsdrft och rattväxel om jag får det till.

    Kan tänka mig både transaxel (längsmonterad) och tranverse (tvärställd). Med längsmonterat behöver man inte trolla med förstärkningstornen…

    Utmaningen ligger annars i att motrorrumet är stort som en tändsticksask 🙂

    Skall kika lite med lådan du föreslår. Det är inte så att du har längdmåttet?

    PS. VW med subies är så fränt. Har tänkt tanken till saaben, men tycker wankel passar bättre på något sätt

    Växellådan i fråga är inte någon liten pjäs direkt varför jag undrar om du har funderat över svansmotor eller mittmotor.
    Jag kan ta mått på min egen växellåda någon gång i veckan om du vill (på utsidan ser ju alla Renaults UN-lådor likadana ut).
    Fast så litet vet jag inte om jag kan hålla med om att motorutrymmet är, tar man bort batterihyllan och värmepaketet så är det ganska gott om plats fast det är klart att en boxer kanske inte skulle få plats.

    Rattväxel låter avancerat, då får du nog nästan fundera över någon form av vajerlinkage för att få det att funka.

    @96GT wrote:

    Resultat av mååååånga timmar i helgen. Moddat stötdämparfäste. Uppflyttat 3″.

    Bilagor

    DSCF2608.JPG
    inn mot hjulhus

    DSCF2609.JPG
    In mot bagagerummet

    Jag kommer troligtvis att ta framvagnen ifrån en OG900 trubbnos och sätta på min päronhalva sen när det blir projektbil av min (Jokkes plast Jokke i Karlskrona har gjort den modifikationen på minst en av sina rallycrossbilar). Dock kanske man får överväga att sätta fästena för A-armarna högre upp än där orginal sitter placerade för att få till en lagom sänkning av bilen.

    Bakvagnen har jag en ifrån en BMW E30 som jag ska se om det går att få dit (jepp jag funderar över fyrhjulsdrift).

    #44975
    96GT
    Deltagare

    @MagnumR wrote:

    @96GT wrote:

    Har tänkt mig framhjulsdrft och rattväxel om jag får det till.

    Kan tänka mig både transaxel (längsmonterad) och tranverse (tvärställd). Med längsmonterat behöver man inte trolla med förstärkningstornen…

    Utmaningen ligger annars i att motrorrumet är stort som en tändsticksask 🙂

    Skall kika lite med lådan du föreslår. Det är inte så att du har längdmåttet?

    PS. VW med subies är så fränt. Har tänkt tanken till saaben, men tycker wankel passar bättre på något sätt

    Växellådan i fråga är inte någon liten pjäs direkt varför jag undrar om du har funderat över svansmotor eller mittmotor.
    Jag kan ta mått på min egen växellåda någon gång i veckan om du vill (på utsidan ser ju alla Renaults UN-lådor likadana ut).
    Fast så litet vet jag inte om jag kan hålla med om att motorutrymmet är, tar man bort batterihyllan och värmepaketet så är det ganska gott om plats fast det är klart att en boxer kanske inte skulle få plats.

    Rattväxel låter avancerat, då får du nog nästan fundera över någon form av vajerlinkage för att få det att funka.

    @96GT wrote:

    Resultat av mååååånga timmar i helgen. Moddat stötdämparfäste. Uppflyttat 3″.

    Bilagor

    DSCF2608.JPG
    inn mot hjulhus

    DSCF2609.JPG
    In mot bagagerummet

    Jag kommer troligtvis att ta framvagnen ifrån en OG900 trubbnos och sätta på min päronhalva sen när det blir projektbil av min (Jokkes plast Jokke i Karlskrona har gjort den modifikationen på minst en av sina rallycrossbilar). Dock kanske man får överväga att sätta fästena för A-armarna högre upp än där orginal sitter placerade för att få till en lagom sänkning av bilen.

    Bakvagnen har jag en ifrån en BMW E30 som jag ska se om det går att få dit (jepp jag funderar över fyrhjulsdrift).

    Mycket citat blir det…’

    Kul att det är flera som bygger om kultbilen 🙂

    Ja, du har helt rätt att fixa rattväxel blir svårt. Helst vill jag ha motor fram, så svans- och mittmotor går bort lite. Dessutom har jag redan börjat och fixa med ett av hjulhusen bak. Såg en sida från Putte Gillberg för ca 2 år sedan, finner den inte nu. Men Putte tryckte ned en Opel 16V motor och vävellåda i sin rallycrossbil, men då fick förstärkningstornen stryka på foten.

    När det gäller motrorrummet är det bara det att det är lite för smalt för tvärställt och lite för kort för längsmonterat… men allt går med vinkelslip och lite vilja? Hoppas jag kommer på något smart en dag. Hade varit så kul att trycka wankelsnurran i 96an

    #45007
    ingemargavle
    Deltagare

    En 96 kan väl inte vara för smal för en tvärstäld motor.
    Se saabmuseets hemsida http://saabmuseum.com/en/saab-model/the-monster/monstret/
    Det gäller bara att hitta en kreativ lösning på växellådan.

    #45024
    markus a
    Deltagare

    Eh. ”Strycka på foten” !?

    Någon alternativ förstärkning måste väl tillkommit?

    /M

    #45025
    96GT
    Deltagare

    @ingemargavle wrote:

    En 96 kan väl inte vara för smal för en tvärstäld motor.
    Se saabmuseets hemsida http://saabmuseum.com/en/saab-model/the-monster/monstret/
    Det gäller bara att hitta en kreativ lösning på växellådan.

    Ja denna är ju kult…

    Men är det inte så att växelllådan är en standard Dvs. en original 96 låda längsmonterad?

    (För att att få godkänt mitt projekt av SFRO måste jag byta motor, växellåda och bromssystem. Till något bättre)

    #45110
    magnumr
    Deltagare

    @96GT wrote:

    Skall kika lite med lådan du föreslår. Det är inte så att du har längdmåttet?

    Jag mätte bara lite slarvigt eftersom att jag inte hade kläder för att krypa under bilen och mäta ordentligt.
    Men cirka 55cm lång är UN-växellådan utan kopplings/sprängkåpan och måttet från centrum av utgående axlar (till hjulen) till änden på växellådan (där kopplingkåpan börjar är ca 8cm.

    Räkna med att kåpan bygger minst 12-15 cm i alla fall.

    #45147
    jocke.p
    Deltagare

    Tjena.

    Fränt projekt, men har du pröjsat 6 papp för en skylt innan bilen ens är klar?
    Såg en skylt på din blogg och den så riktig ut, är det en sån eller en liten luring?
    Om så är fallet på hur lång tid ”hyr” man en skylt, 5 eller?

    Mvh Jocke

    #45151
    markus a
    Deltagare

    Vah!?

    Bromsarna kan jag förstå..

    MEn att man måste byta så mycket!? låter rubbat.

    /M

    #45158
    96GT
    Deltagare

    @jocke.p wrote:

    Tjena.

    Fränt projekt, men har du pröjsat 6 papp för en skylt innan bilen ens är klar?
    Såg en skylt på din blogg och den så riktig ut, är det en sån eller en liten luring?
    Om så är fallet på hur lång tid ”hyr” man en skylt, 5 eller?

    Mvh Jocke

    Luring… Köpte dessa på en mässa för ett par år sedan. Kanske kommer på en gång när bilen blir färdig och ställs ut någon gång.

    #45207
    96GT
    Deltagare

    Boxat förstärkningen under baksätet

    #45629
    96GT
    Deltagare

    @MagnumR wrote:

    @96GT wrote:

    Skall kika lite med lådan du föreslår. Det är inte så att du har längdmåttet?

    Jag mätte bara lite slarvigt eftersom att jag inte hade kläder för att krypa under bilen och mäta ordentligt.
    Men cirka 55cm lång är UN-växellådan utan kopplings/sprängkåpan och måttet från centrum av utgående axlar (till hjulen) till änden på växellådan (där kopplingkåpan börjar är ca 8cm.

    Räkna med att kåpan bygger minst 12-15 cm i alla fall.

    Beklagar sen respons, har glömt att mäta några gånger. Man har ca 90 cm från växelådsfäste til fronten, Tror det blir i mista laget…

    #45630
    96GT
    Deltagare

    Försmak med 16″ fälgar och däck testat på bilen.

    Ca 19 cm mellan tröskellåda och golv (Teoretisk laglig markfrigång med avgassytem under bilen)

    Någon som hur många cm det är original mellan nedre kant tröskellåda?

    #45637
    moparman
    Deltagare

    ÅÅÅÅÅ….. avundsjuk…. villhaaa… Snyggt som fanken är det i alla fall… Hmmm .. måste nog gå ner i garaget en stund :h :wrench :weld

    #45644
    mas1
    Deltagare

    fyrbultade fälgar……hur…..spacers eller……? ❓

    #45651
    96GT
    Deltagare

    @mas1 wrote:

    fyrbultade fälgar……hur…..spacers eller……? ❓

    Nope, trummbromsarna har jag sålt. Har tänkt skruva dit komplett bromssystem från og900.

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 502 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng