SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 1300S – Sleeper projekt
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
juni 13, 2012 at 19:33 #44816
Ååååå wankel! 😀 Jag var nära att sätta en street-portad 12A-motor i min lilla Fiat 126 för 20-talet år sedan men insåg att jag förmodligen skulle köra ihjäl mig. Hade tänkt sätta motorn på platsen för passagerarens fötter med kort kardan till en kortad stel bakaxel.
Vet att wanklarna är populära att sätta i VW-bubblor bl.a. Största bekymret med inpassningen brukar väl vara att få plats med tråget då det går så djupt nedanför vevaxeln? Hur löser du detta på en Saab som dessutom är tänkt att bli låg? Höja växellådan?
Läckert projekt hur som helst!
@JohnA wrote:
Ååååå wankel! 😀 Jag var nära att sätta en street-portad 12A-motor i min lilla Fiat 126 för 20-talet år sedan men insåg att jag förmodligen skulle köra ihjäl mig. Hade tänkt sätta motorn på platsen för passagerarens fötter med kort kardan till en kortad stel bakaxel.
Vet att wanklarna är populära att sätta i VW-bubblor bl.a. Största bekymret med inpassningen brukar väl vara att få plats med tråget då det går så djupt nedanför vevaxeln? Hur löser du detta på en Saab som dessutom är tänkt att bli låg? Höja växellådan?
Läckert projekt hur som helst!
Hmm… Det där med oljetråget tror jag att jag hört förr. När det gäller inpassningen av wankelen är jag lite osäker. Jag har höftat lite och det verkar som om det går att skohorna ned den på tvären med en 850-låda. Självklart måste vinkelslipen fram, nya mptorfästen och troligtvis måste hjulhusen knackas ut någor på bägge sidor. Skall ta ned motorn till verkstaden om inte allt för länge, vi får se då om det är en showstopper 🙂
@Markus A wrote:
Hm. Det borde väl gå att flytta förstärkningstornen till utsidan av innerskärmen på nå vis?
Då får man ju en del extra utrymme?/M
Tack för förslag!
Förstärkningstornen kommer nog inte till att vara i vägen för motorn som jag tänker sätta på tvären långt fram. Om man flyttar förstäkningstornen till utsidan så blir det nog inte plats till 195 däck och luftfjädring. Däremot har jag tänkt att flytta upp förstärkningstornen så att bilen kommer ned.
Bild motorrum:
http://www.hotrodemo.com/blog/?p=676Jag tror inte det är något som helst problem att bygga utvändiga torn som rymmer luftbälgarna OCH blir betydilgt kraftigare. 96:orna är ju så förbålt framtunga redan, så om du kan få in motorn längre bak är det värt mycket.
Jag är själv sugen på att möka in något lämpligt litet turbomatat tvärställt paket. Det finns ju skitsmala bilar med tvärställd motor nuförtiden att tillgå nästan gratis.
/M
@Markus A wrote:
Jag tror inte det är något som helst problem att bygga utvändiga torn som rymmer luftbälgarna OCH blir betydilgt kraftigare. 96:orna är ju så förbålt framtunga redan, så om du kan få in motorn längre bak är det värt mycket.
Jag är själv sugen på att möka in något lämpligt litet turbomatat tvärställt paket. Det finns ju skitsmala bilar med tvärställd motor nuförtiden att tillgå nästan gratis.
/M
Hmmm..Har ju sågat ut ena tornet, så jag jag skal jamen mig se på det nästa gång jag drar och meckar…
http://www.hotrodemo.com/blog/?p=688Helt enig, det finns nu en hel del tvärställda turbo paket, som man kan skohorna ned 🙂
Om man bygger i vinkeljärn och gör en liten förstärkningsram också under motorn på tvären.
Som ett fackverk i hjulhuset alltså där du har störst bredd på mitten (där det borde behövas bäst) istället som för original längst ner, så borde det bli starkare än original tycker jag.
Mycket spänd på om du får till nåt jag kan kopiera sen 🙂
/M
@JohnA wrote:
Vet att wanklarna är populära att sätta i VW-bubblor bl.a. Största bekymret med inpassningen brukar väl vara att få plats med tråget då det går så djupt nedanför vevaxeln? Hur löser du detta på en Saab som dessutom är tänkt att bli låg? Höja växellådan?
Torrsump? Funkar ju på merparten av alla fräna rally och racingbilar.
@Markus A wrote:
Om man bygger i vinkeljärn och gör en liten förstärkningsram också under motorn på tvären.
Som ett fackverk i hjulhuset alltså där du har störst bredd på mitten (där det borde behövas bäst) istället som för original längst ner, så borde det bli starkare än original tycker jag.
Mycket spänd på om du får till nåt jag kan kopiera sen 🙂
/M
Mätte lite på bilen ikväll. Bredd motorrum ca 73 cm. Wankel ca 45 cm +låda ca 35 cm. = Får inte plats 🙂 Avstånd mellan däck (195) och hjulhus ca 18 cm som skall rymma ”förstärkningstorn” med bälgar. Om man skall ha tvärställt får man klura ut något smart samtidigt som man skall få bilen godkänd…
Äntligen ett lite spännande projekt!
Kul med 13B-motor också!Har du tänkt att ha kvar motorn fram med framhjuldrift, motorn fram och bakhjulsdrift eller mittmotor/svansmotor?
Om du väljer någon av alternativen framhjulsdrift, mittmotor eller svansmotor så tycker jag att du ska kika på om du kan ha en Renault UN5-låda (transaxel) ifrån en Renault Master (täckt transportbil) ifrån någon gång på 1980-talet. Denna växellåda är lite lägre växlad än UN1-lådan (som jag själv har i ett VW-bussprojekt med Subarumotor) och lär därför passa en högvarvig wankelmotor ganska bra. Dessutom kan man vända på diffen (kronhjulet) beroende på om man vill ha svansmotor eller framhjulsdrift/mittmotor. Det är även lös kopplingkåpa på denna motor så du kan ta bort den och svetsa ihop med svepet ifrån en Mazdaväxellåda.
@MagnumR wrote:
Äntligen ett lite spännande projekt!
Kul med 13B-motor också!Har du tänkt att ha kvar motorn fram med framhjuldrift, motorn fram och bakhjulsdrift eller mittmotor/svansmotor?
Om du väljer någon av alternativen framhjulsdrift, mittmotor eller svansmotor så tycker jag att du ska kika på om du kan ha en Renault UN5-låda (transaxel) ifrån en Renault Master (täckt transportbil) ifrån någon gång på 1980-talet. Denna växellåda är lite lägre växlad än UN1-lådan (som jag själv har i ett VW-bussprojekt med Subarumotor) och lär därför passa en högvarvig wankelmotor ganska bra. Dessutom kan man vända på diffen (kronhjulet) beroende på om man vill ha svansmotor eller framhjulsdrift/mittmotor. Det är även lös kopplingkåpa på denna motor så du kan ta bort den och svetsa ihop med svepet ifrån en Mazdaväxellåda.
Sådana inlägg gör mig glad. Har surfat runt ganska länge och kollat växellådor, men denna var ny för mig.
Har tänkt mig framhjulsdrft och rattväxel om jag får det till.
Kan tänka mig både transaxel (längsmonterad) och tranverse (tvärställd). Med längsmonterat behöver man inte trolla med förstärkningstornen…
Utmaningen ligger annars i att motrorrumet är stort som en tändsticksask 🙂
Skall kika lite med lådan du föreslår. Det är inte så att du har längdmåttet?
PS. VW med subies är så fränt. Har tänkt tanken till saaben, men tycker wankel passar bättre på något sätt
@Markus A wrote:
Hmm. Klassikern då saab99/900-låda? Där ligger ju motorn ovanpå lådan. Nu är jag ingen hejare på dem, men de har väl kedjetransmission ner till lådan?
Då går det ju anpassa utväxlingen lite som man vill ingående iaf.
/M
Har tänkt tanken. Har en 900i som blir delebil till projektet…
Har inte koll just nu på om wankelen snurrar rätt håll och om den är tillräcklig låg… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.