Saab 96 1964

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1964

Detta ämne innehåller 14 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-10-21 19:20.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare

filip
    Deltagare

Jag trodde länge att det var kört att hitta en Trubbnos till vettigt pris som jag hade råd med. Jag kollade blocket dagligen och forumets säljannonser. Inget napp.
    Sedan visade det sig att bilen fanns närmare än jag trodde.
    I en lada vid familjens sommarställe stod två stycken trubbnosar i en lada en 62a och en 64a. Där har det stått sedan 1985 och avställda 1979.
    Jag fick möjlighet att köpa 64an och kommer att skriva över bilen på mig inom kort. Detta kommer bli min första bil och mitt första projekt.
    Jag är helt nybörjare på det mesta när det gäller renovering av bilar, så jag får se hur lång tid det tar för mig att få bilen klar för vägarna igen, om jag lyckas överhuvudtaget.

Det finns en del rost. Det betyder att jag måste lära mig svetsa, eller kanske lämnar iväg den hos någon som kan.

filip
    Deltagare

Som tur är så har herren en hel del delar i ladan så som Instrumentbrädor x2, motorer x4, styrsystem x2 osv. som jag hoppas kunna köpa av honom.
    Efter att ha kollat runt på andras TT från samma år så har jag lagt märke till att det saknas värmesystem om jag inte ser fel?
    Om någon har en sådan liggande så är jag i behov av detta.
    Jag hoppas att bilen har potential att bli i okej skick.

Jag återkommer senare med hur det går för mig med renoveringen.
    Over and Out
    Filip

Morten S.
    Moderator

Spennende prosjekt! Ikke noe standard varmefläkt m.m. der, men er den erstattet med en annen slags varme-innretning?
    Står warmenöl (varme-olje) på lokket? Er det en slags ”sentralvarme”?

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

fredrik.a.
    Deltagare

spännande projekt, 🙂 går motorn runt eller? Udda bränsletank föresten, 😉 Husqvarna Novolette kanske?

filip
    Deltagare

@morten: Jag vet inte alls vad det är för värmesystem. Det är den där lådan vid vindrutan som saknas helt klart, det är den jag letar efter.

@fredrik.A.: Motorn går runt, men jag har inte startat den. Den kördes senast 1985 då den ställdes i ladan. BTW jag har kollat igenom din projekttråd och garaget.org bilder och har de som inspiration för projektet 😀

fredrik.a.
    Deltagare

Vad kul, men din ser ju mycket bättre ut och skönt att motorn går runt!! 😀

filip
    Deltagare

Hej
    Nu var det ett tag sedan som jag uppdaterade processen av renoveringen. Det har dock inte gått allt för snabbt fram. Jag tänkte att en uppvärmningsövning i meckandet var att ta bort alla skärmar. Det var lättare sagt än gjort. det tog otroligt lång tid att få bort det sönderrostade skärmarna, vilket fick reptilhjärnan att agera vid vissa tillfällen. Så nu blir det skroten för de skärmar som satt på. Så om det är någon som vill ha ett par skärmar så kontakta mig. (De är inte i bra skick!)

Efter 26 år bredvid sin två år äldre vän var det dags att byta bo.

Tur att bilen är lätt och kort, den fick precis plats på vagnen.
    Nu framme till nya lyan. Från jordgolv till betonggolv.

Ingenjörskonst 🙂

filip
    Deltagare

Jag har en liten fundering.
    Jag hittade denna lapp på förardörren.

Ägarens namn samt fordonets hemort.
    Kan detta vara namnet på den första ägaren?

putsarn
    Deltagare

Härligt med logfynd!

Skylten i dörren skulle givetvis kunna vara första ägarens namn.
    Sådant får man väl kolla via länsarkivet eller vad det heter?

Mvh Putsarn

plankan
    Deltagare

@putsarn wrote:

Sådant får man väl kolla via länsarkivet eller vad det heter?

Mvh Putsarn

riksarkivet kanske 😛

Ser ut att bli ett spännande projekt 🙂

putsarn
    Deltagare

@plankan wrote:

riksarkivet kanske 😛

Ser ut att bli ett spännande projekt 🙂

Nu ska du inte märka ord! :ID

Annars hur långt tillbaka ser man ägarhistorik på registreringspappret?

filip
    Deltagare

@putsarn wrote:

Nu ska du inte märka ord! :ID

Annars hur långt tillbaka ser man ägarhistorik på registreringspappret?

Är det inte så att man bara kan se de två senaste ägarna via transportstyrelsens tjänster? alltså mannen innan mig och mannen innan honom.

Jag hoppas att första ägarens namn står på lappen, bilen har då stannat innanför länet.
    Jag funderar på att döpa bilen till Sigfrid (mannen på lappen), även fast det är ett mansnamn.

plankan
    Deltagare

😎 Där finns dokument hur långt tillbaka i tiden,bara dom är sparade typ.

Jag har själv hitta flera 1’a ägare till bilar där 😎

krutmats
    Deltagare

Tjenare!!
    Det var roligt att hitta din tråd här om renoveringen av din -64
    Jag påbörjade nämligen borttagning av fram- och bakskärmar av min -64 iförrgår 😀
    Ett skogs/Ladufynd, senaste besikttning ägde rum -79 om jag inte missminner mig,
    Har du planerat orginal renovering??

Har du tittat under din?? Jag får byta ganska mycket av golvet och nya innerskärmar, ytterskärmar och lite sånt,
    Men svårt att veta när man ska skita i det och leta bättre skick eller närman ska fortsätta, men min var väldigt billig så jag tänkte lägga ner tid på denna.
    Vart i sverige finns du?
    Mvh/Mats Englund
    070-2559947

solveslamsug
    Deltagare

Vilket fynd! Det gick inte att köpa lös båda? Det brukar underlätta att bygga bil om man har en tvilling som donator? Riktigt spännande, sådana här fynd vill man ju göra själv.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng