Saab 96 1964

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 1964

Detta ämne innehåller 14 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-10-21 19:20.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare

filip
    Deltagare

Jag trodde länge att det var kört att hitta en Trubbnos till vettigt pris som jag hade råd med. Jag kollade blocket dagligen och forumets säljannonser. Inget napp.
    Sedan visade det sig att bilen fanns närmare än jag trodde.
    I en lada vid familjens sommarställe stod två stycken trubbnosar i en lada en 62a och en 64a. Där har det stått sedan 1985 och avställda 1979.
    Jag fick möjlighet att köpa 64an och kommer att skriva över bilen på mig inom kort. Detta kommer bli min första bil och mitt första projekt.
    Jag är helt nybörjare på det mesta när det gäller renovering av bilar, så jag får se hur lång tid det tar för mig att få bilen klar för vägarna igen, om jag lyckas överhuvudtaget.

Det finns en del rost. Det betyder att jag måste lära mig svetsa, eller kanske lämnar iväg den hos någon som kan.

filip
    Deltagare

Som tur är så har herren en hel del delar i ladan så som Instrumentbrädor x2, motorer x4, styrsystem x2 osv. som jag hoppas kunna köpa av honom.
    Efter att ha kollat runt på andras TT från samma år så har jag lagt märke till att det saknas värmesystem om jag inte ser fel?
    Om någon har en sådan liggande så är jag i behov av detta.
    Jag hoppas att bilen har potential att bli i okej skick.

Jag återkommer senare med hur det går för mig med renoveringen.
    Over and Out
    Filip

Morten S.
    Moderator

Spennende prosjekt! Ikke noe standard varmefläkt m.m. der, men er den erstattet med en annen slags varme-innretning?
    Står warmenöl (varme-olje) på lokket? Er det en slags ”sentralvarme”?

Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

fredrik.a.
    Deltagare