Saab 96 2 stroke Norge

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Saab 96 2 stroke Norge

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-27 04:52.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22236

    bmw518
    Deltagare

    Hei

    Fantastisk forum her, utrolig hva dere kann :thumbup:
    Jeg har akkurat kommet over en 96`A her i Norge som har
    vært avstillt siden 1979 , Har ikke fått papirer enda , men har chassis nr som er 176986, vært takknemlig hvis noen kunne
    hjelpe med hvilken årsmodell den er….motoren er beige, har en forgasser… Noe spesielt jeg må passe på før jeg skal prøve å starte den, er vel 3 % olje i bensin som er riktig.

    Tack for svar !

    #158477

    henning
    Deltagare

    Gratulerer med en 96 – 1963 modell! Du kan se det på ”gammelt” dash og saab merke i grillen. 62 modellen hadde merke over grillen på panseret, og 64 modellen har runde målere på dashen, uansett serienummeret ditt forteller at dette er en 63 modell.

    Lykke til, Bor selv i Oslo og har en 62 modell av samme type, PM gjerne om du har noen spørsmål, kan prøve å hjelpe.

    Mvh

    Henning.

    #158478

    bmw518
    Deltagare

    Tusen takk Henning 🙂 Kjempefint du hjalp til her….
    Er det mange sånne på veien her til lands !?

    Min mail er bardrisan@hotmail.com hvi det er lettere

    Mvh Bård

    #158479

    Morten S.
    Moderator

    Velkommen som Saab totakts eier. Kan få sjekket chn.nr ditt litt senere dersom ingen andre her er før meg. Men dersom grillen er korrekt, så har du en 1963 modell. Logo i grillen og det tidlige dashbordet.

    Vedrørende starting av motoren; har bilen stått siden 1979 uten å ha vært startet?
    Da ville jeg ikke startet den for jeg hadde sjekket hvordan alle lagrene i veiven er.
    Sannsynligvis er nållagrene i stempelboltene rustet og antakelig også lagrene i veiven. Bilen starter nok, men du vil fort å motorhavari. 3% er korrekt blanding.
    Du kjenner til den norske klubben også? http://www.gsv.no ? Mye god hjelp der også, bare ikke via nettsiden….

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #158480

    bmw518
    Deltagare

    Hei Morten

    Takk for tips, hyggelig av deg 🙂

    Motoren har visst vært startet med jevne mellomrom, prøveskilt foran
    fra 1996…. den turnet greit rundt når jeg dyttet den i 3-gear.
    Må få løsnet bremser da de henger godt….
    Selger sa det var 6 volt , men det stemmer vel ikke !?

    #158481

    henning
    Deltagare
    Morten Strandmoe wrote:
    Velkommen som Saab totakts eier. Kan få sjekket chn.nr ditt litt senere dersom ingen andre her er før meg.

    http://www.saabklubben.se/?q=sv/node/401

    Serienummer – tilsier at det er en 1963 modell.

    Korrekt info om GSV nettsamfunn der Morten:) Håper formen er bedre etter helgen.

    Henning

    #158482

    henning
    Deltagare
    bmw518 wrote:
    Hei Morten

    Takk for tips, hyggelig av deg 🙂

    Motoren har visst vært startet med jevne mellomrom, prøveskilt foran
    fra 1996…. den turnet greit rundt når jeg dyttet den i 3-gear.
    Må få løsnet bremser da de henger godt….
    Selger sa det var 6 volt , men det stemmer vel ikke !?

    Nei det er 12 volt. Men samstemmer med det Morten sa, kan fort bli rustent inni motoren, det er jo ikke noe olje i motoren slik som ”vanlige” motorer, ville kanskje ha sjekket litt mer før jeg prøvde å starte den.

    Mvh

    Henning.

    #158483

    bmw518
    Deltagare

    Takk for tips begge, var innom GSV forum men det var stille saker, synd igrunnen….
    Kan jeg ta ut pluggene å bare dreie rundt med diesel/oljeblanding et døgn eller to,
    eller kan bunnpanne tas av for kontroll av lagere ?

    Bilen har forøvrig stått tørt siden 1979 , veldig lite
    farlig rust….

    #158557

    bmw518
    Deltagare

    Da er den startet 🙂 fyllte 556 i cylindre 2 dager mens jeg dreise motor og det gikk
    fint…. renset kjølsystem, forgasser og justerte inn stift (0,35mm!? )og den gikk
    fint igang…

    virker dog som den får for mye bensin, og går ikke alltid på 3 cylinder, og den smeller litt i forgasser.
    Kompresjon var fin 7,1-7,1-7,2
    Må prøve å stille inn tenning, noen som vet hvor mye fortenning og hvilken
    cylinder man skal ha instrument på, tacksam også for tips om å strupe den litt da pluggene blir våte.

    #158559

    phermansson
    Deltagare

    Finns en del tips om tändinställningen här:

    Välkommen till Svenska Saabklubben!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng