SAAB 96 -60 Ungdomsbil föryngrar gubbar!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -60 Ungdomsbil föryngrar gubbar!
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -60 Ungdomsbil föryngrar gubbar!
- Detta ämne har 35 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-30 18:23 av mikael vallentuna.
-
FörfattareInlägg
-
maj 19, 2014 at 09:49 #8199
Man blir lätt 20 år igen i sin gamla ungdomsbil! En kort presentation av vad jag sysslat med de senaste 2-3 åren.
Köpte 96:an mitten av 80-talet och den brukades dagligen 1985-1990 innan skola och flytt till Stockholm förflyttade 96:an till en djup dvala. 2011 blev jag av med min plats i ladan och jag bestämde mig för att nu måste jag vara så gammal att jag kanske borde fixa bilen “på ålderns höst” så man hinner njuta av att köra också.
När bilen kom inrullandes på transporten från Trollhättan upp till Vallentuna hösten 2011 och jag rullade av den kändes det nästan religiöst.
Planering startade, delar köptes och skickades vidare för förädling, kontakter togs med gamla vänner, nya bekantskaper och känningar, Blocket och detta forum luslästes dagligen, XP-manualen köptes och ganska snart bestämde jag mig för att renoveringen skulle bli “Den får inte vara för fin för att sättas i en snövall”.
Julen 2012 startade demontering och rostlagning. Bestämde att bara fixa en sak i taget och inte plocka ned bilen i delar. Motorrummet och kupén rensades, ett hjulhus i taget rostlagades och fixades, lackskador penselmålades och i mars i år var 96:an klar och bilen besiktigades.Det viktigaste är att den ska vara rolig att köra:
– 65:ans motor, avgas 45,5mm insug 99 mm – Evert Karlssson Sjuntorps Bil och Motor har filat en mkt körbar motor
– 66:ans topplock planat 2 mm, klämspalt 1 mm
– racinglagrad vevaxel med orginal kolvar
– lättat svänghjul
– anpassat grenrör med XP-kona och 2″
– F40BI förgasare, 32 mm halsring, 170 och 50 munstycken
– låst fördelare JFU3
– Filter King och Biltema bensinpump
– 4 växlad låda med modifierad rattstång
– V4 skivbromsar, V4 bakaxel
– KYB gasdämpare, kapade v4 framfjädrar, kapade TT-framfjädrar bakLåter som den ska, går som den ska, föraren ler konstant när han kör (utan öron skulle halva huvet lossna), 1 liter milen, 3 kg i däcken, småfel dyker upp och behöver fixas, jag vad mer kan man begära?
maj 19, 2014 at 13:37 #175660Härlig tidsresa! Har själv nyss återfått min ungdomsbil, en Alfa Romeo, men där är det liiite mer att göra innan det blir köra. 🙄
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”maj 20, 2014 at 18:50 #175717Fredrik:
Tur att du redan har flera bilar så jag kan få ha min i fred, dessutom har du bilar som jag vill ha. Det är bra att det fortfarande finns saker att suckta efter… en trimmad tvåtaktare är beroendeframkallande. Man vill ha mer pulver (i motorn).Tack Skomakaren för noteringen om tändstiftshållaren. Bara vetskapen att man har med sig en uppsättning MGV260T31S i motorrummet bidrar säkert med 1-2 hk extra när man är ute och kör.
/mikael
maj 25, 2014 at 07:51 #175857De sista veckorna har motorn upplevts som lite slö och inte riktigt så bra som när jag började köra den i mars. Har tänkt att det blivit varmare i luften och inte lika mkt syre till motorn. Då kom jag på att jag glömt byta stift. Har under inkörningen kört på A7:or för att få en bättre körbarhet när den är kall bland annat. Stoppade i nya A8:or och tog en provtur i går kväll när värmen hade lagt sig.
Var som att köra en ny bil! Vägarna norr om Vallentuna är smala och krokiga, grönskan fullkomligt käkar koldioxid och levererade obegränsat med syre, och motorn gick att dra ur fullt. Lätt upp till 100 km/h på trean sedan i med fyran och mätaren ut på fina rakor. En timmes totalupplevelse som bidrog till en natt med god sömn.
/mikael
maj 25, 2014 at 12:37 #174402Tjoohooo!
Som fyra -åringen hemma säger när det killar i magen över back -krön..maj 25, 2014 at 16:43 #175880Backkrön och kill i magen går aldrig över! Skapar bara nya förväntningar inför nästa krön.
maj 26, 2014 at 06:34 #175901Det verkar som om Fredrik har åkabstinens. För mycket meka och för lite rally troligen.
Jag har tidigare åkt med Fredrik i hans, i mitt tycke den häftigaste SAAB:en, midnattsblå rallyutrustade Sport 65:a med en riktigt riktigt vass motor på Vallentunas krokiga vägar. Jag kan bara meddela att det var ett helt annat kill i magen över bakkrönen eller i tvära kurvor än när jag kommer farandes genom de samma. Det är bara att erkänna att jag är bäst på raksträckor….
/mikael
@mikael vallentuna wrote:
Jag har tidigare åkt med Fredrik i hans, i mitt tycke den häftigaste SAAB:en, midnattsblå rallyutrustade Sport 65:a med en riktigt riktigt vass motor på Vallentunas krokiga vägar. Jag kan bara meddela att det var ett helt annat kill i magen över bakkrönen eller i tvära kurvor än när jag kommer farandes genom de samma. Det är bara att erkänna att jag är bäst på raksträckor….
Baah! Roger Rooth har kört ifrån honom med min bil, så det så. :duck
juli 15, 2014 at 12:09 #177147Semestern börjar nu!
Bilen ska få komma hem och besöka sin tillblivelseort. Jag och sonen ska sitta i o njuta av tonerna i hela 40 glädjespridande mil, i alla fall enligt chauffören. Olja laddad i skuffen, verktyg och reservdelar i baksätet.
Haft lite värmeproblem som jag hoppas vara botat genom byte av kyl (kaustiksodetrimmat) och renoverad vattenpump, dessutom en sexbladig fläkt som bonus. Fick dessutom in fattigmans-AC in natt så kupén kanske kan bli lite behagligare i den förväntade värmebölja som ska komma eller måste komma nu när alla förberedelser är klara. Tycker att bilen fick ett spännande utseende med rutorna.
Trevlig sommar och så hörs vi av om 150 mil typ.
/mikael
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.