Saab 96 -62 (original med små modifieringar)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -62 (original med små modifieringar)

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-10-18 18:30.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20950

    phermansson
    Deltagare

    Insåg att jag visst inte har någon projekttråd för min kära bil, antagligen för att den från början varit tänkt att vara en originalbil. Har dock svårt att låta bli att skruva lite, men försöker hålla det så att bilen relativt enkelt kan återställas.

    Bilen är alltså en Saab 96 -62, relativt oskruvad och med originallack. Bilder finns här:
    http://forum.saabklubben.nu/?ubb=showgallery&Number=63469

    Detta är alltså inte ett renoveringsprojekt utan ett förbättringsprojekt som består av ett antal delprojekt:

    Projekt motortrimning
    Att dra husvagn med 38 hästar under huven kan vara lite jobbigt ibland, så lite mer kraft skadar inte. Bilen hade när jag köpte den ett dubbelpipigt sportsystem, upptagen luftburk och tropikgälar.

    -Förgasarbestyckning. Bytt huvudmunstycke till 170, tomgångsmunstycke till 50 och halsring till 32.

    -Luftburken bytt till -65 års modell för att få in mer luft i motorn.

    Resultatet har blivit en märkbart starkare motor, inget uppmätt men det känns. Förbrukningen har också ökat märkbart, men det får man väl leva med…

    Projekt kylning
    Kylningen i en kortnos är inte särskilt bra som original. För att förbättra detta har en spalfläkt monterats.
    http://forum.saabklubben.nu/?ubb=showflat&Board=1&Number=85080

    Projekt elvattenpump
    Ett helt nytt projekt som befinner sig på planeringsstadiet. Jag har en hel pump samt tre som läcker, de renoveringssatser som finns att köpa fungerar inte alltid särskilt bra. Ett problem är en bricka inne i pumpen som inte byts vid renovering, denna rostar lätt och blir därmed ojämn. För att packningen i pumpen ska hålla måste brickan vara helt plan, vilket den sällan är även om man vänder på den.
    Förr eller senare måste alltså pumpen bytas, något som inte behöver vara så svårt. Det enklaste vore att samtidigt byta generator, en växelströmmare med lite mer kraft vore inte fel. Passar en från en V4? Var få tag i elpump? Ska söka lite och se vad jag fram till.

    #146756

    phermansson
    Deltagare

    Har spanat lite på elpumpar nu, nya verkar kosta ett antal tusenlappar (2-4). Så varför inte ta samma variant som med kylfläkten? Spalfläkten återfanns i en kraschad Mersa för 200:-, och det finns bilar med elektrisk vattenpump. VW Transporter, en begagnad elpump för 500:- kanske?
    Annars en EWP80 från roadster.se, eller en Johnsonpump… Vilket flöde behöver eg?

    #146761

    dominik
    Deltagare

    Jag glömde sitt namn, den kille som körde i en orange 95 med 92 front vid Saabens Dagar säljer nya elpumpar för en tusenlapp, hoppas nån vet vem han är

    #146762

    benny
    Deltagare

    Hej,

    Jag har inte tropikgälar, men väl el-pump + fläkt.
    Trots trimmad maskin, har inte fläkt gått många minuter under denna säsongen.
    Jag använder mig av en Bosch pump som verkar sittar i flertalet 90 tals bilar, inte stor men flödar fullt tillräkligt.

    #146764

    phermansson
    Deltagare

    Det låter intressant, båda varianterna!
    Flertalet 90-talsbilar, några exempel? Läste något om Volvo 440, men pumpar till dessa verkat inte växa på träd längre.

    #146770

    benny
    Deltagare

    Ju nyare desto fler, pga dieselvärmare i flertalet nyare bilar då värmen annars inte räcker, ett snabbsök hittade ca 1724st!!!

    Beg pump

    Sök på Alla fabrikat–>värmesystem–>cirkulationspump

    #146772

    Morten S.
    Moderator
    Dominik wrote:
    Jag glömde sitt namn, den kille som körde i en orange 95 med 92 front vid Saabens Dagar säljer nya elpumpar för en tusenlapp, hoppas nån vet vem han är

    Det var Nikal Elander alias XP-Niklas.

    http://www.classicsaabracing.com/

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng