Saab 96 -64 (Röd, lätt modifiering)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -64 (Röd, lätt modifiering)

Detta ämne innehåller 9 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-08-15 21:57.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19378

    stefan w
    Deltagare

    Det har blivit dags att starta en tråd om denna bilen.

    Tyvärr så har jag inte hela historien om denna bil men jag hoppas nån känner igen bilen och kan förmedla lite historik runt denna. Jag vet att den i slutet av -70 talet rullade i Örnsköldsvik, Själevad förekommer i den gamla körjournalen som lyckligtsvis finns med i bilen. Jag tror mig veta att den även rullat i Östersund och Sthlm där jag hämtade den i mars ifjol. Jag var egentligen ute efter ett annat objekt och kontaktade en eldsjäl i saabkretsar. Denne berättade att bilen jag var intresserad av var såld, men att han hade ett bra objekt. Ett helt knippe bilder via mailen övertygade mig och resten är bilhistoria.

    Jag ber härmed ödmjukt den som sitter inne med historik om bilen att skriva detta i tråden. Utelämna inget utan har nån fadäs inträffat så ta med det, jag älskar historik, saker får liv om man har koll på detta.

    En lustig sak som står i körjournalen näst längst ner på en sida är att ägaren vid ett tillfälle tankat 21 liter fotogen och 5 liter TT olja. Längst upp på nästa sida finns att läsa ” Byte av motor m.m.”

    Slutsatsen av detta är att man ska akta sig för fotogen.. :hype:

    Jag ska i tråden redogöra för lite kommande modifieringar. Det finns mycket att göra om man vill.

    All modifiering utförs så att återställning är möjlig, detta kommer att prioriteras högt. Allt dokumenteras för min egen del så att en återställning blir genomförbar.
    Funktion, säkerhet och bekvämlighet går före originalstuk tills vidare.

    #133868

    stefan w
    Deltagare

    Det som hittills gjorts är att bilen fått:

    -V4 växellåda med ståldrivknutar.
    -Växelstångsknut från V4 som gjorde så att växlingen går som smör, den som satt där innan
    var ngt kortare.
    -Renoverade V4 skivbroms fram.
    -Breda plåtfälgar tillverkade av Ford Scorpio 6×15 tums fälgbana och original TT fälgcentrum som parats ihop så att det funkar med hjälp av hemgjord specialjigg med ett kullager som går mot fälgbanan, på det sättet blev fälgarna raka och alla fick samma ET som landade på ca 30 mm. Lackade i två färger, Plastic Paddings Aluminium och Toreadorröd.

    -XP- pipa och klubbens bakre tvåtums.
    -Trimmad -66 långnosmotor se min trimningstråd http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=55437#Post55437
    -55A växelströmsgenerator från V4
    -Ombyggd defrosterfläkt, motorn, en Elektrolux kommer från en Volvo 140 -71
    -Elektrisk kylfläkt
    -En skräddarsydd aluminiumplåt under kylaren som hindrar den varma luften som passerat kylaren att blåsa runt igen
    -Bakskärm med högt placerat tanklock.
    -Signalhorn och tändning samt kylfläkt styrs via relä.
    -14″ sportratt.
    -V4ans motorsidostöd samt växellådskudde, det sistnämnda blev inte bra då växellådan vill slå mot torpedplåten vid start på ettan. ???!!!

    Dessa jobb är redan gjorda och jag har inte så mycket att visa runt detta mer än att en del finns i trimtråden.

    Ingen fara på taket dock, jag har mer på gång som är ogjort….

    #138912

    stefan w
    Deltagare

    Så har jag fått i sportstolar. Vad dessa annars hör hemma i för bil vet jag inte, nu sitter de i min bil i alla fall.

    Att montera dem var inte ett dugg okomplicerat, de är breda så det är en strykare att de får plats mellan dörrarna. Fördelen och anledningen till att jag köpte dem var att de är enkelt fällbara både framåt och bakåt.
    Det blev lite vingel med fästkonsolerna eftersom originalfästena i golvet är både sneda och föskjutna i längsled i förhållande till varandra. Jag skulle tro att fler än jag har slitit sitt hår över detta. Dessutom ville jag ha lite lutning så att framdelen på stolen kommer upp lite. Jag lovar att detta var inget som gjorde sig självt.

    Eftersom inget får förstöras eller sabbas när jag modifierar så fick jag bita i suräpple och bygga konsoler som passade i originalfästena, då är det väldigt enkelt att återställa den dag jag vill det.
    Resultatet är väldigt stadigt, nu fattas det bara bälten också.

    #139066

    stefan w
    Deltagare

    En av torkar spindlarna var kass, armen glappade på axeln så ibland hakade torkarbladen ihop. Det gjorde så att leden hoppade av. Detta var ingen enkel grej att fixa. I brist på bättre begrepp rev jag bort värmepaketet eftersom man måste in med en 9/16 och lossa muttern som sitter inne i utrymmet i torpeden under friskluftintaget.

    Hanskfacket måste bort såklart, enkel match. Nu kom jag på att om man kunde få bort friskluftsluckan så skulle man kunna komma åt muttern den vägen….

    Det visade sig att det var bara att kroka av fjädern, sen kunde man pillra ut luckan bakvägen in i kupen. Det finns inget gångjärn, den är bara instucken och hålls på plats av fjäderkraften.

    Nåt så mördande enkelt och driftsäkert…

    Det är bara att konstatera det vi redan vet..

    Det är inga blåbär som konstruerat dessa bilar, det är förbaskat smarta killar :applause:

    En bekant till mig har sagt ”Inteligens.. det är att lösa problem på ett enkelt sätt”

    Ju mer jag kollar in bilen desto nöjdare blir jag, den är otroligt frisk för sin ålder. Nån tidigare ägare har lagt ner en hel del tid på att olja in den överallt. Det märks att det gjort nytta.

    #140505

    stefan w
    Deltagare

    Jag blev till sist tvungen att ta steget.
    Nu har den en extra ljuddämpare. Börja inte gråta nu när ni ser montaget…

    Jag insåg till slut att jag måste göra nåt, folk stirrade när jag kom och drog sig undan. Jag hörde själv när jag passerade viadukter att ljudet var i häftigaste laget.

    Nu är det som så att jag behöver bara släppa på ett klammer och lossa en M10 mutter i reservdäcksutrymmet så kan hela paketet demonteras. Om jag nu skulle vilja det…

    Ljudet blev en överaskning, jag hade tidigare provat trä på extradämparen på utloppet på den befintliga och kunde då konstatera att ljudet blev mörkt, dovt och fint.
    Nu när allt satt monterat så låter det mera som en EU- moppe… :skull:

    Troligen så när längden förändrades så förändrades även resonansen, alltså den frekvens som förstärks beroende på rörlängden. Det låter som om det är samma frekvens som man hör i en telefonlur när man lyfter den som förstärks, om jag är rätt ute så skulle detta vara ca 1000 hz. Det skulle inte vara nån konst att beräkna rätt längd men för detta skulle jag behöva veta avgastempen i systemet. Här går gränsen för min entusiasm.

    Jag har alltid tyckt att bland det roligaste när man skaffat en bil är att se vad föregående ägare haft för sig. Man kommer på lite grejer då och då som är värda att flina åt.
    Två exempel kommer här.

    Gångjärnet är glappt, nu ser man varför, nån har slagit ner en M8 utan skalle och krökt den för att få den att stanna kvar. Det är inte gångjärnet utan hålen i fästet som glappat upp sig. Löstes enkelt genom att svetsa på två plattjärnsbitar med nyborrade hål och så en M8 genom allt, blev kanonbra.
    Nedersta skärmskruven saknade plåtmuttern, här har nån ersatt den med en plastplugg och dragit skruven i densamma…. funkade inte särskilt bra men nu sitter där en riktig plåtmutter..

    #143909

    stefan w
    Deltagare

    Ja denna sommar är en katastrof egentligen. Backtävling i Hammarstrand i slutet av Juni var väl det sista som hände innan luften gick ur mig totalt. Jag har för många järn i elden helt enkelt..

    Motorn och lådan är urplockade efter urtrampningslagerhaveri som drog med sig en del mindre roliga saker som grafit på lamellen 😮

    Jag har länge blängt på en mindre rostskada bakom vänster bromsslangsinfästning, nu skar jag upp denna och kollade runt lite….. det är som att vara kapten på Titanic, man ser bara toppen av isberget när man tittar…

    Jag vill gärna laga så att lagningen blir i det närmaste osynlig om det går. Bocka plåt är inte så svårt, det luriga kommer när man måste bocka tvärs mot en annan bock…

    Vi får se hur det går i helgen som kommer.

    #143939

    kortnos
    Deltagare

    Men då säger jag som Titanics kapten sa när det brakade åt helvete ”Be British boys, be British”….

    Be British Stefan 🙂 du får ta tjuren vid horna och svetsa igen det där hålet, du kan trösta sig med att min 96 rostad på exakt samma ställe, ser nästan ut som du tagit foto av min bil.

    Rule Brittania…

    #143946

    fredrik.a.
    Deltagare

    verkar vara ett vanligt rostställe det där, var ju så även på min bruna trubbnos!

    #144036

    stefan w
    Deltagare

    Hmm… såvitt jag lärt av historien så var det nog många som fick rejäla kallsupar den natten, det är nog svårt att fatta vilket helvete det var..

    Ibland funderar jag på vad jag håller på med egentligen, svetsa kantikant och göra osynliga lagningar…. vem fasen ska egentligen ha några synpunkter på hur det ser ut. Kanske bättre att bara bonka dit plåten ovanpå och svetsa…

    Det är ju iockförsig lite stolthet men i detta också, det tar inte så mycket längre tid att göra allt snyggt heller men att bonka går alltid fortare…

    #144040

    modo
    Deltagare

    Ja det är ju upp till dig hur du vill ha det och vad du har för planer & idér med bilen. Ska den vara i originalskick eller bruksskick? Har själv riktigt fula lagningar från tidigare ägare och det lever jag med för jag ska ha den som en rolig bil att köra med på sommaren. Jag har hellre det är en bil som man knappt vågar köra för det är en museiföremål.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng