SAAB 96 -65

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -65

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -65

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • april 22, 2007 at 20:50 #15912

      Förra hösten så såg jag en annons på en 96 från 65 med massor av reservdelar till och jag blev intresserad. Problemet var att den stod några mil norr om Timrå. Men efter ett lite planerade så tog jag ledigt en fredag från skolan och pappa och jag åkte upp för att hämta den. Vi var framme på kvällen och lastade på bilen på kärran och lastade in alla delar i 9000 men alla delar fick inte plats trots att vi fällde baksätet, så vi fyllde 96an också. Det var nog mer än 300 kg reservdelar…
      Den person som jag köpte bilen av hade köpt bilen av en familj som hade haft den stående i en snickeriverkstad, den hade varit deras pappas bil. Så det har inte varit många ägare på bilen.

      Pappa kollar markfrigången!

      Det skrapade till i hjulhusen när det var ett gupp. Vägen hem gick bra förutom att vi skulle gena på ett ställe. Vi lyckades hamna på ett vägarbete, det var en grusväg bredvid vägen och det visade sig att 2 band hade skafts sönder mot plåten. Det hade inte varit kul att tappa bilen.
      När vi kom till Trollhättan ställde vi av bilen på min pappas jobb. Och där har den stått över vintern. Igår hämtade jag bilen men jag hade problem den gick bara ibland på tre cylindrar och jag misstänkte att det var samma fel som hände mig på Hisingen i höstas då bilen dog på motorvägen. Den orkade inte köra längre, vi var fem personer i bilen och den orkade inte köra på två cylindrar, upptäckte att en tändkabel var slut och jag byte brytarspetsar tändkablen, sen gick den bra. Men nu var det samma fel igen, det var ett gammalt tändstift som satt i och jag bytte det och bilen gick bättre. Men det gick inte bra, så fort man varvade så ville inte motorn mera och det började smälla ur avgassystemet. Bilarna bakom blev rädda! Men det gick att köra de 8 milen hem från Trollhättan till Floda. Men det var inte roligt.
      Kan inte riktigt komma på var det är för fel.

      Sen behöver dörrarna svetsas lite:

      Just nu står den utan kofångare, håller på att para ihop snygga:

      Motorrummet:

      Bilen första ägare klippte upp ett håll i grillen för att få inte sladden till motorvärmaren, det ser fult ut. Tänkte byta front när jag byter koppling, lamellerna är nästan slut.

      Bilen har lite skönhetsfläckar som skall åtgärdas, bland annat att någon försökte göra inbrott i bilen, men misslyckades?!?

      Rattstången sitter ett halvt varv fel så man kan inte få ut nyckeln. Det är lite småjobb sen är bilen riktigt fin.

        april 22, 2007 at 21:41 #105564

        Om bilen går på två trots att tänddelarna funkar som de ska, är kompressionsläckage ett vanligt problem. Ofta är det packboxarna som tätar vevaxeln framåt (mot fördelaren) som läcker.

        Vad menar du med att rattstången sitter fel?? Ratten har inget att göra med att ta ut nyckeln, du måste lägga i backen bara!

          april 23, 2007 at 05:03 #105570

          Det var inget problem när jag kollade kompressionen i höstas, den var bra på alla tre. Skall kanske testa byta fördelarlock och rotor. Jag byte inte de sist för de såg fina ut.

          Jag menade givetvis inte rattstången utan växelstången och jag vet att man måste lägga i backen. Den före ägaren byte lås på bilen och monterade tillbaka den fel. Jag var nog lite trött igår.

            april 23, 2007 at 05:28 #105571

            Enor menar vevhuskompressionen. Om tätningarna i vevaxelns främre lock läcker, komprimeras inte den insugna färskgasen som den skall och du får inte upp färskgaser i förbränningsrummet. Detta fel kan du inte upptäcka med ett kompressionsprov!

            Jag skulle nog satsa på att byta allt i tändsystemet, from spole tom stift. Det kostar inte så mycket men det är väldigt skönt att kunna lita på bilen.

            Lycka till med din härliga bilpark!
            Pelle

              april 25, 2007 at 07:32 #105654

              Tänddelar som funkar är a och o på et tvåtakt har jag märkt. Höll länge på att jävlas med en långnos jag hade för nåt år sedan. Jag bytte verkligen allt tyckte jag men den gick ändå inte bättre. De flesta delarna var sk. NOS delar medan annat var så gott som nytt, trodde jag. Till slut tog jag tjuren i hornen och bytte allt till nytt, brytare, rotor, fördelarlock tändkablar och stift. Då funkade det, fast jag fick pröva med 4 olika (nya) fördelarlock innan jag fick till det
              Så byt alla tänddelar först innan du gör några andra mer avancerade operationer.

              Ha det
              Henric

                april 27, 2007 at 16:00 #105742

                Bytte idag tändstiften, rotorn och fördelarlocket. Brytaren bytte jag innan vinterförvaringen så det var inget fel på den, men kabeln mellan tändspolen och fördelarlocket var slut. Bilen borde inte gått överhuvud taget. Så det blev en snabbtur till Lerum och en kabel köptes in, kablarna till stiften är nya redan. Men nu gick bilen 😀
                Körde på små grusvägar här omkring i över en timma, men jag märkte att motorn inte ville gå bra på högre varv?
                Tänkte byta tändspole vad är det för typ man skall köpa?
                Det är roligare att köra tvåtaktare än V4a, det märkte jag idag.

                Kofångarna är snart färdiga för att sättas på, väntar på den nya regplåten. Det ser inte snyggt utan de.

                Passade även på att installera radio, en 60-tals men det blev bra ljud ändå. Är det någon som har gamla högtalare över?

                Har även gjort ett ny hatthylla där bak, den gamla var fuktskadat.

                Bytte även torkarblad. 70-tals med plast är inte snyggt på bilen så det blev ett par av krom.

                  april 27, 2007 at 16:59 #105746

                  Hej,

                  Ser att du gjort en ny hatthylla, hur fick du till färgen?
                  För matrialet är väl vanlig masonit?!

                    april 28, 2007 at 00:38 #105758

                    Nej, jag tog inte masonit som det är från början, det blir lätt dåligt igen. Utan jag tog en lika tjock träskiva. Det blir mycket mer stabilare.
                    Jag tog med originalskivan till färghandlarn och de gjorde en färg som liknade den, det blev riktigt lika. Man kan nästan inte skilja färgerna från varandra. Men tänk på att måla båda sidorna, om de hade gjort det med originalskivorna så hade fukten inte trängt igenom och förstört de så lätt.
                    Om du vill ha samma färg så har jag kvar och jag tror att det räcker till en skiva till.

                      april 28, 2007 at 13:53 #105777

                      Jag har idag varit på Nossebro veteranmarkand och fyndat lite, fick tag i en komplett överdragsklädsel från 60-talet.

                        april 28, 2007 at 16:58 #105783

                        Trevligt och jätte grattis.
                        Har faktiskt inte sett de färgerna förut.

                          maj 9, 2007 at 19:35 #106256

                          Jag har köpt en ny tändspole och den gick ännu bättre nu men jag tycker att motorn fortfarande tappar kraft vid högre varv. Efter bytet av tändspole går den att få högre än tidigare, men det känns ändå som den stryps. Någon som vet vad man skall göra? Kanske tändinställningen, eller?

                          Har även vaxat bilen förutom dörrarna som skall svetsas. Någon som kan hjälpa mig med att svetsa? Har ingen svets och vågar inte riktigt svetsa de synliga delarna ännu.


                          Satte även på “snobbringar” idag, jag tycker att det lyfter upp bilen.


                          Nu väntar jag på färgen skall komma och sen skall de nyputsade kofångarna på. 🙂
                          Ni kanske förstår varför min mamma är sur på mig… Man kommer knappt in i garaget…

                            maj 9, 2007 at 19:45 #106257

                            Du bör naturligtvis kontrollera tändinställningen och brytaravståndet. Det är två mycket viktiga parametrar för att bilen skall gå som den ska.

                            Pelle

                              maj 15, 2007 at 16:56 #106486

                              Fick lacken till mina bilar i måndags och då började jag med en gång att lacka kofångarfästerna och en liten plåtbit.

                              Och idag fick jag ditt kofångarna efter mycket jobb, allt skall passas in, men jag fick inte ditt de två skruvarna som sitter på sidorna fram. Men jag orkade inte bry mig och den sitter bra med de i motorrummet. Men det blev riktigt snyggt nu med nya kofångare på.

                              Som ni ser har det fula hållet i fronten försvunnit, det var ett ovanligt klantigt ställe att dra in sladden till motorvärmaren. Nu sitter det en plåtbit och ett Göteborgsmärke från 60-talet. Men jag har inte följt anvisningarna till den. Den skulle sitta på kofångaren bak ett visst mått från sidan och ner…
                              Men det blev snyggt nu.

                                maj 26, 2007 at 17:17 #107000

                                Idag har jag bytt växellådsolja, det behövdes… Den har nog inte varit bytt på 30år. Passade på att göra rent den med fotogen, ett tips som jag fick av Mattihas R.
                                Så nu skall nog lådan fungera bra.

                                När jag väl hade lyft upp framvagnen passade jag på att rundsmörja alla de underhållsniplar som finns i hjulhusen. Det var nog längesen det också gjordes.

                                  juni 3, 2007 at 19:46 #107417

                                  Tillbaka från träffen i Göteborg idag så slog mätaren över 6000 mil. Kunde inte stanna med en gång utan var tvungen köra några meter till. Men 6000mil på 42 år är inte mycket, ca 143 mil om året.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 37 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.