Saab 96 -75 "Kähty"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -75 "Kähty"

Detta ämne innehåller 49 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2013-03-31 17:00.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3935

    phermansson
    Deltagare

    Äntligen dags för en projekttråd trots att det inte hänt så mycket än. Fick nys om bilen för en månad sedan, en brun 96:a som var matt i lacken men inte särskilt rostig. Priset var det inte alls något fel på, så det vara bara att försöka se hur man skulle få hem den. Bilen hade stått sedan början av 90-talet, den var obesiktigad och kanske körbar. Inga problem, bara att hämta på trailer? Jo visst, men 75 mils enkel resa, 13 timmars resväg enligt Eniro kändes inte särskilt lockande. Jag kontaktade Hotrodder som bor i närheten av där bilen stod, och han hämtade hem den till sin verkstad för en första koll.
    Sen fick jag tips om en tråd på forumet där det diskuterades en biltransport från Öland till Östersund. Alltså skulle det gå en tom trailer åt andra hållet, alltså från Östersund till Öland. Hmm… Lite mail, PM och telefonsamtal senare så var det ordnat så att Kähty fick åka med från Östersund till Mariestad, bara 7 mil härifrån. Då var det ju en enkel match att ta med sig en trailer och möta upp och ta hem bilen sista vägen. Förra fredagsnatten landade Kähty så här på gården.

    Efter detta har det inte funnits tid till så mycket mer än kika lite på bilen. Ett par bättre däck har införskaffats, ett batteri köptes till helrätt pris på Klubbdagen på Ana. Igår kväll fick jag till slut en stund över till att sätta i batteriet och byta ett av hjulen som inte höll luften. Efter en del övertalning och startgas tuffade motorn igång, men den gick långt ifrån bra. Kanske inte så oväntat, en dam som stått 30 år utan att ompysslad är givetvis inte så glad 🙂
    Nu blir det till att skaffa nya tänddelar, nya jordkablar, fixa ett batterifäste med mera.

    Säljarens bilder:

    På väg från Julle:

    Hemma på gården med sina nya kompisar:

    #27525

    Vad kul att det löste sig såpass bra för dig. Den verkar ju vara riktigt fin! Grattis 😀

    #27527

    Bra att du räddade den från det dåliga sällskapet på första bilden! 😉

    Lycka till med projektet.

    #27530

    phermansson
    Deltagare

    Tackar! Jo den är fin rostmässigt, bara ett hål i främre delen av tröskeln som är lite oroande. Sen är den ju, som Julle uttryckte det, ”sunkig”. Men det ska snart ordna sig 🙂

    #27535

    Melwin
    Deltagare

    Lycka till med v4an! Ser ut att vara en fin gård ni köpt,skönt att bo på landet.

    #28122

    phermansson
    Deltagare

    Ja det är verkligen inte fel! Men när man nyss köpt hus blir det en del att fixa med, och för husfridens skull hamnar bilarna ofta en bit ned på Att-göra listan. Det har alltså inte hänt så mycket med Kähty. Jag köpte ett lass V4-delar, det var en del godbitar där. Bland annat två nyrenoverade toppar 🙂
    Hade dock en stund över häromkvällen. Gick igenom tändsystemet, kollade, gjorde rent och så. Kollade över en del elanslutningar och skrev upp vad som behövde bytas.
    Bytte även det slangmonterade slangfiltret, det var inte vackert 🙂

    Sen testade jag att starta bilen, och då gick den naturligtvis sämre än tidigare 🙂 Tände bara lite på startgas, inte annars. Får fortsätta rengöringen med att blåsa ur förgasaren och göra rent filtret i pumpen också.
    Grundtanken är annars att få bilen att gå bra, sen ska vi till besiktningen.

    #28143

    phermansson
    Deltagare

    Efter några ihärdiga startförsök i kväll var det nya filtret också rätt kass. Hittade en del gegga i förgasaren och en hel massa i pumpen. Gjorde rent och blåste ur så gott det går med tryckluft på burk. Men nu kan man tro att tanken är tom, kom knappt en droppe när jag lossade slangen mellan bränsleledningen och pumpen. Sannolikt gegga i ledningen alltså, blir till att låna hem fars kompressor tror jag. För tomt i tanken ska det inte vara vad jag vet.

    #28551

    phermansson
    Deltagare

    Idag har jag fixat lite mer med Kähty. Funderade en stund på var avtappningen till tanken satt, men kom fram till att den blev enklast att hitta om jag tog ur tanken. Och det var ju rätt lätt gjort. Hällde sedan ut det som var i tanken, och det var väl inte så konstigt att bilen inte startade.

    Hmm ser inte helt najs ut i uppsamlaren 🙂
    Tankarmaturen var inte helt vacker den heller:

    Armaturen rengjorde jag med stålborste och skrapade loss lös skit med en skruvmejsel. Därefter blev den dränkt i olja, där den får ligga ett tag. Tanken blev ursköljd ett par gånger, fick stå med lite ren bensin i och så. Sen en näve grus och skaka runt. Mycket skit kom det ut, ingen klar bensin direkt… Sen var väl det värsta att få ut gruset igen, men det gick. Därefter blev det ytrostslipning, följt av grundmålning. Snart är tanken som ny 🙂
    Blåste också ur bränsleröret med min minikompressor, verkade funka bra.

    #28553

    Janne Hagnell
    Moderator

    se bara till att skölja tanken noga, annars kommer du att få rengöra filtret i pumpen ofta. :ugeek:

    #28557

    Blä vad bösigt! Gött att fått ut allt det.

    #28560

    phermansson
    Deltagare

    Så sant 🙂 Och den ‘spya’ som syns på bilden var bara en del av det. Men så blir det väl när man häller färsk bensin i en tank som stått i princip tom i 20 år.

    #28571

    Janne Hagnell
    Moderator

    precis. en bil som står rostar och slits inte mycket, men det händer annat istället… 😕

    #28698

    phermansson
    Deltagare

    Så sant. Igår eftermiddag blev det lite smått fixat. Sköljde tanken lite mer och la på lite svart färg. Inte mycket kvar i sprayburken, så det blev en snyggt mönstrad tank i grått och svart 🙂
    Bytte också jordflätor och en backspegel. Sen kom jag på att det är roligare att greja med en fin bil. Blev en enklare motortvätt, sen tog jag fram rubbing-burken. Och då började det regna. In med burken igen, och det slutade regna. Gjorde ett nytt försök efter en stund, då började det regna igen. Gjorde även ett tredje försök, men nu har det regnat rejält ända sedan dess. Hmprf :ID Får se till att få i tanken så att jag kan köra in henne i garaget tror jag.

    #28773

    phermansson
    Deltagare

    Idag var arbetslusten på jobbet liten så det blev en match med Kähty istället. Tanken var idag att det är roligare att greja med en bil som går att starta, så det var målet. Tanken har ju blivit rengjord, och idag monterade jag den i bilen. Sen blev det ett par timmar blåsande i bränslesystemet. Blåste rent bak till tanken igen, rensade filtret i pumpen mm utan framgång, ingen bensin i extrafiltret. Till slut hade jag dock bensin i slangen fram till pumpen, men inget i extrafiltret efter. Blåste ur utloppet från pumpen, och då spottade det äntligen upp bensin i filtret. Men ingen lycka med startförsöen… fick riva vidare och blåsa ur resten upp till förgasaren, tog av locket och blåste ur inloppet och ventilen, och då funkade det. Satt sedan och gasade lite, gött att höra lite V4a igen 🙂
    Dagens lärdom blir alltså att det är lika bra att göra rent allt från tank till förgasare minst två gånger om man får såna här problem.

    #28926

    phermansson
    Deltagare

    Grejade lite till med Kähty häromdan. Kom ju så långt att det går att köra med bilen, så nu var det dags att ordna så att man kan stanna också. Har därför plockat ned frambromsarna, som var i det skick man kunde förvänta sig. I princip inget kvar av bromsbeläggen, och allt kärvade. Det var dock inte så farligt, långt ifrån 99an förra året där det tog många timmar och mycket våld för att få grejerna att röra på sig. Fick dock ta kväll när energin tog slut vid det roligaste momentet, att få in kolven i bromscylindrarna. Frågan är om de går att använda, bilen har stått med cylindrarna i yttersta läget…
    Tog också ett tag med rubbing-burken igen, undrar om man kan sälja bilden som reklambild för Turtle Rubbing Compound? 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng