Saab 96 -75 "Kähty"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -75 "Kähty"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96 -75 "Kähty"

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juni 18, 2011 at 13:41 #28937

      Jag brukar använda en tving på kärvande kolvar. Se dock upp om det som sticker ut är skitigt och/ eller rostigt; det vill du INTE ha med in. Bättre då att blåsa ut kolvarna och renovera ordentligt. Eller köp fräscha ok. :ugeek:

      96 V4 1975 ”Bollen”
      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

        augusti 5, 2011 at 18:40 #30583

        Lite dåligt med uppdateringar här… Fick ordning på bromsarna, gått igenom och smörjat upp både fram och bak. Fram blev det även nya bromsbelägg, och efter en andra omgång motionering med bräckjärnet, luftning och smörjning blev bromsarna riktigt bra. När det gäller motorn fick jag aldrig bilen att gå bra med den förgasare som satt i. Bytte till en FoMoCo med manuell choke som låg i garaget, då blev det betydligt bättre. Bilen startar rätt lätt även utan choke, och går sen som den ska i motorn.
        Nu var det också dags för en provtur på ett par mil. Att verkade fungera relativt bra. Wiren till värmen kärvade, och gick snart av. Inte bra, men inte så farligt. Nästa provtur blev mer spännande, det var nämligen dags för en tur till Bilprovningen. Detta gick bättre än förväntat med tanke på att det var första besiktningen sedan 1994 och att inte särskilt många delar bytts. Motorn tickar lite, och ett mysko oljud återstår att lokaliseras. Dessutom behöver termostaten bytas, kylvattnet kommer inte upp i rätt temperatur utan mätarn ställer sig en bit under Normal. Här hade jag dock tur. På träffen i Båstad sålde en man diverse NOS-delar från ett flak, och den första termostat jag tog upp var till V4. Hittade även en NOS kondensator utan särskilt mycket letande.
        Vad gäller besiktningen så blev det en 2a då handbromsen på höger bak inte ville vara med alls. Har köpt nya vajrar och tagit bort de gamla. Vänster wire var på väg att gå av, höger kärvade rejält. Får hoppas det blir bättre när de nya vajrarna kommer på plats. Annars fick Käthy beröm för sitt fina underrede och att bromsarna tog bra och jämt i övrigt, riktigt kul då jag egentligen inte haft den tid jag skulle velat haft för att gå igenom bilen ordentligt. :CE
        Det som ska göras framöver är följande:
        -Montera handbromsvajrar och se till att handbromsen tar som den ska.
        -Ombesiktning.
        -Termostatbyte.
        -Fixa den lösa damasken på vänster sida.
        -Montera en universal chokewire.
        -Kolla om en universalvajer kan användas till värmereglaget.
        -Polera färdigt, städa invändigt och vaxa.
        -Fixa till dragkroken som ligger i garaget och montera den.
        -Besiktiga bilen med dragkrok.

          september 22, 2011 at 20:34 #32678

          Liten uppdatering… Kähty har nu stått och vilat ett bra tag då det vart mycket med andra projekt. Nu insåg jag dock att tiden för ombesiktning snart gick ut, så det var dags att ta tag i det igen. Bytte brytarspetsar och kondensator till nya delar och monterade en chokewire, än så länge lite provisoriskt. Den funkar som den ska men är lite för lång och får rullas ihop i soptunnan vid vänsterbenet 🙂
          Sen blev det en tur till Bilprovningen. Kähty spann som en katt, inga problem. Inte heller på bilprovningen blev det några problem, bromsarna tog helt ok med nya vajrar. Gött, blankt papper och slippa tänka på det i två år :CH
          Sen blev det besök hos föräldrarna och en lite halvspännande tur hem i höstmörkret. Hade funderat lite på om helljuset fungerade, men det var inga problem. Instrumentbelysningen däremot lyser (!) med sin frånvaro, så hastigheten fick bestämmas på känsla. Funkade bra, men fick ta upp mobilen att lysa med när jag passerade de två fartkamerorna på vägen 🙂

            september 22, 2011 at 21:33 #32682

            @phermansson wrote:

            Liten uppdatering… Kähty har nu stått och vilat ett bra tag då det vart mycket med andra projekt. Nu insåg jag dock att tiden för ombesiktning snart gick ut, så det var dags att ta tag i det igen. Bytte brytarspetsar och kondensator till nya delar och monterade en chokewire, än så länge lite provisoriskt. Den funkar som den ska men är lite för lång och får rullas ihop i soptunnan vid vänsterbenet 🙂
            Sen blev det en tur till Bilprovningen. Kähty spann som en katt, inga problem. Inte heller på bilprovningen blev det några problem, bromsarna tog helt ok med nya vajrar. Gött, blankt papper och slippa tänka på det i två år :CH
            Sen blev det besök hos föräldrarna och en lite halvspännande tur hem i höstmörkret. Hade funderat lite på om helljuset fungerade, men det var inga problem. Instrumentbelysningen däremot lyser (!) med sin frånvaro, så hastigheten fick bestämmas på känsla. Funkade bra, men fick ta upp mobilen att lysa med när jag passerade de två fartkamerorna på vägen 🙂

            Spännande och kul du fått riktig rull på´n men…. Så värdelöst utan bilder :WH
            😆

              september 23, 2011 at 05:06 #32690

              🙂 Visst är det. Det har ju inte hänt så mycket utseendemässigt, men det är kul att ta kort. Dessutom gav gårdagens parkering ett bra upplägg för att ta ett par kort.

                september 23, 2011 at 09:18 #32701

                Säkert reostaten till instrumentbelysningen som lagt av. Enklast är att koppla förbi den.

                96 V4 1975 ”Bollen”
                96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                  september 23, 2011 at 09:30 #32702

                  Jo det är nog så. Har förresten den där vita runda keramikprylen vid säkringsdosan med detta att göra? Anslutningarna till den är inte helt friska…

                    september 23, 2011 at 10:32 #32704

                    Är inte den till halvljusautomatiken?

                    96 V4 1975 ”Bollen”
                    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                      september 23, 2011 at 10:44 #32705

                      @Janne Hagnell wrote:

                      Är inte den till halvljusautomatiken?

                      Jopp! den reducerar spänningen så halvljuset inte lyser med full styrka. En inovation för att spara på “dyra” lampor.

                        september 23, 2011 at 15:53 #32728

                        När infördes varselljuset (reducerade halvljuset) i Saab 96 egentligen? Jag har haft för mig att det endast satt monterade i årsmodeller som hade en informationstext intill strömbrytaren för belysning vilket väl introducerades först på 75-B modellen? Säkert är dock att den runda keramikprylen hör till varselljuset. Fanns varselljuset verkligen som standardutrustning redan på 75-A modellen som ju inte hade informationstexten intill belysnings strömbrytaren?

                          september 23, 2011 at 17:42 #30166

                          Det såldes också som eftermonteringssats. Jag har på min 73:a.

                          96 V4 1975 ”Bollen”
                          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                            september 23, 2011 at 18:28 #30147

                            Hmm ok, då är den inte så viktig. Men ska se om jag kan koppla förbi reostaten, eller se om det ligger nån i garaget. Får sätta fart i alla fall, snart kanske det rullar in nått nytt på gården som pockar på uppmärksamhet 🙂 I alla fall om jag får som jag vill, den perfekta Saabo-dragbilen är i sikte.

                              september 23, 2011 at 22:26 #32753

                              Är det inte reostaten kan det mycket väl vara trasig lampor i instrumenten..

                                mars 10, 2012 at 15:46 #40748

                                Long time no see… Käthy har mest fått stå ute och frysa i vinter. Hade igång motorn och åkte en kort sväng för nån månad sen.
                                Men nu ska det bli lite mer action, har kört upp henne på gårdplanen idag. Fixade lite med tändkablarna sist när hon var svårstartad, så idag var det riktigt lätt att få snurr på motorn. Det som blev gjort idag var urtorkning och dammsugning, var ett tag sedan den bilen blev städad…

                                  mars 10, 2012 at 17:23 #40753

                                  @phermansson wrote:

                                  Long time no see… Käthy har mest fått stå ute och frysa i vinter. Hade igång motorn och åkte en kort sväng för nån månad sen.
                                  Men nu ska det bli lite mer action, har kört upp henne på gårdplanen idag. Fixade lite med tändkablarna sist när hon var svårstartad, så idag var det riktigt lätt att få snurr på motorn. Det som blev gjort idag var urtorkning och dammsugning, var ett tag sedan den bilen blev städad…

                                  Vårkänslor! Idag var det ju riktigt varmt – innan solen gick i moln… 😎

                                  96 V4 1975 ”Bollen”
                                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.