Saab 96 -75 "Kähty"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 -75 "Kähty"

  • Detta ämne har 49 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2013-03-31 17:00 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28937
    Janne Hagnell
    Moderator

    Jag brukar använda en tving på kärvande kolvar. Se dock upp om det som sticker ut är skitigt och/ eller rostigt; det vill du INTE ha med in. Bättre då att blåsa ut kolvarna och renovera ordentligt. Eller köp fräscha ok. :ugeek:

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #30583
    phermansson
    Deltagare

    Lite dåligt med uppdateringar här… Fick ordning på bromsarna, gått igenom och smörjat upp både fram och bak. Fram blev det även nya bromsbelägg, och efter en andra omgång motionering med bräckjärnet, luftning och smörjning blev bromsarna riktigt bra. När det gäller motorn fick jag aldrig bilen att gå bra med den förgasare som satt i. Bytte till en FoMoCo med manuell choke som låg i garaget, då blev det betydligt bättre. Bilen startar rätt lätt även utan choke, och går sen som den ska i motorn.
    Nu var det också dags för en provtur på ett par mil. Att verkade fungera relativt bra. Wiren till värmen kärvade, och gick snart av. Inte bra, men inte så farligt. Nästa provtur blev mer spännande, det var nämligen dags för en tur till Bilprovningen. Detta gick bättre än förväntat med tanke på att det var första besiktningen sedan 1994 och att inte särskilt många delar bytts. Motorn tickar lite, och ett mysko oljud återstår att lokaliseras. Dessutom behöver termostaten bytas, kylvattnet kommer inte upp i rätt temperatur utan mätarn ställer sig en bit under Normal. Här hade jag dock tur. På träffen i Båstad sålde en man diverse NOS-delar från ett flak, och den första termostat jag tog upp var till V4. Hittade även en NOS kondensator utan särskilt mycket letande.
    Vad gäller besiktningen så blev det en 2a då handbromsen på höger bak inte ville vara med alls. Har köpt nya vajrar och tagit bort de gamla. Vänster wire var på väg att gå av, höger kärvade rejält. Får hoppas det blir bättre när de nya vajrarna kommer på plats. Annars fick Käthy beröm för sitt fina underrede och att bromsarna tog bra och jämt i övrigt, riktigt kul då jag egentligen inte haft den tid jag skulle velat haft för att gå igenom bilen ordentligt. :CE
    Det som ska göras framöver är följande:
    -Montera handbromsvajrar och se till att handbromsen tar som den ska.
    -Ombesiktning.
    -Termostatbyte.
    -Fixa den lösa damasken på vänster sida.
    -Montera en universal chokewire.
    -Kolla om en universalvajer kan användas till värmereglaget.
    -Polera färdigt, städa invändigt och vaxa.
    -Fixa till dragkroken som ligger i garaget och montera den.
    -Besiktiga bilen med dragkrok.

    #32678
    phermansson
    Deltagare

    Liten uppdatering… Kähty har nu stått och vilat ett bra tag då det vart mycket med andra projekt. Nu insåg jag dock att tiden för ombesiktning snart gick ut, så det var dags att ta tag i det igen. Bytte brytarspetsar och kondensator till nya delar och monterade en chokewire, än så länge lite provisoriskt. Den funkar som den ska men är lite för lång och får rullas ihop i soptunnan vid vänsterbenet 🙂
    Sen blev det en tur till Bilprovningen. Kähty spann som en katt, inga problem. Inte heller på bilprovningen blev det några problem, bromsarna tog helt ok med nya vajrar. Gött, blankt papper och slippa tänka på det i två år :CH
    Sen blev det besök hos föräldrarna och en lite halvspännande tur hem i höstmörkret. Hade funderat lite på om helljuset fungerade, men det var inga problem. Instrumentbelysningen däremot lyser (!) med sin frånvaro, så hastigheten fick bestämmas på känsla. Funkade bra, men fick ta upp mobilen att lysa med när jag passerade de två fartkamerorna på vägen 🙂

    #32682
    hotrodder
    Deltagare

    @phermansson wrote:

    Liten uppdatering… Kähty har nu stått och vilat ett bra tag då det vart mycket med andra projekt. Nu insåg jag dock att tiden för ombesiktning snart gick ut, så det var dags att ta tag i det igen. Bytte brytarspetsar och kondensator till nya delar och monterade en chokewire, än så länge lite provisoriskt. Den funkar som den ska men är lite för lång och får rullas ihop i soptunnan vid vänsterbenet 🙂
    Sen blev det en tur till Bilprovningen. Kähty spann som en katt, inga problem. Inte heller på bilprovningen blev det några problem, bromsarna tog helt ok med nya vajrar. Gött, blankt papper och slippa tänka på det i två år :CH
    Sen blev det besök hos föräldrarna och en lite halvspännande tur hem i höstmörkret. Hade funderat lite på om helljuset fungerade, men det var inga problem. Instrumentbelysningen däremot lyser (!) med sin frånvaro, så hastigheten fick bestämmas på känsla. Funkade bra, men fick ta upp mobilen att lysa med när jag passerade de två fartkamerorna på vägen 🙂

    Spännande och kul du fått riktig rull på´n men…. Så värdelöst utan bilder :WH
    😆

    #32690
    phermansson
    Deltagare

    🙂 Visst är det. Det har ju inte hänt så mycket utseendemässigt, men det är kul att ta kort. Dessutom gav gårdagens parkering ett bra upplägg för att ta ett par kort.

    #32701
    Janne Hagnell
    Moderator

    Säkert reostaten till instrumentbelysningen som lagt av. Enklast är att koppla förbi den.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #32702
    phermansson
    Deltagare

    Jo det är nog så. Har förresten den där vita runda keramikprylen vid säkringsdosan med detta att göra? Anslutningarna till den är inte helt friska…

    #32704
    Janne Hagnell
    Moderator

    Är inte den till halvljusautomatiken?

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #32705
    hotrodder
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Är inte den till halvljusautomatiken?

    Jopp! den reducerar spänningen så halvljuset inte lyser med full styrka. En inovation för att spara på ”dyra” lampor.

    #32728
    retic
    Deltagare

    När infördes varselljuset (reducerade halvljuset) i Saab 96 egentligen? Jag har haft för mig att det endast satt monterade i årsmodeller som hade en informationstext intill strömbrytaren för belysning vilket väl introducerades först på 75-B modellen? Säkert är dock att den runda keramikprylen hör till varselljuset. Fanns varselljuset verkligen som standardutrustning redan på 75-A modellen som ju inte hade informationstexten intill belysnings strömbrytaren?

    #30166
    Janne Hagnell
    Moderator

    Det såldes också som eftermonteringssats. Jag har på min 73:a.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #30147
    phermansson
    Deltagare

    Hmm ok, då är den inte så viktig. Men ska se om jag kan koppla förbi reostaten, eller se om det ligger nån i garaget. Får sätta fart i alla fall, snart kanske det rullar in nått nytt på gården som pockar på uppmärksamhet 🙂 I alla fall om jag får som jag vill, den perfekta Saabo-dragbilen är i sikte.

    #32753
    William
    Deltagare

    Är det inte reostaten kan det mycket väl vara trasig lampor i instrumenten..

    #40748
    phermansson
    Deltagare

    Long time no see… Käthy har mest fått stå ute och frysa i vinter. Hade igång motorn och åkte en kort sväng för nån månad sen.
    Men nu ska det bli lite mer action, har kört upp henne på gårdplanen idag. Fixade lite med tändkablarna sist när hon var svårstartad, så idag var det riktigt lätt att få snurr på motorn. Det som blev gjort idag var urtorkning och dammsugning, var ett tag sedan den bilen blev städad…

    #40753
    Janne Hagnell
    Moderator

    @phermansson wrote:

    Long time no see… Käthy har mest fått stå ute och frysa i vinter. Hade igång motorn och åkte en kort sväng för nån månad sen.
    Men nu ska det bli lite mer action, har kört upp henne på gårdplanen idag. Fixade lite med tändkablarna sist när hon var svårstartad, så idag var det riktigt lätt att få snurr på motorn. Det som blev gjort idag var urtorkning och dammsugning, var ett tag sedan den bilen blev städad…

    Vårkänslor! Idag var det ju riktigt varmt – innan solen gick i moln… 😎

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 50 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng