SAAB 96 -77 (Cardinalröd metallic, bruksskick)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -77 (Cardinalröd metallic, bruksskick)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -77 (Cardinalröd metallic, bruksskick)

Visar 11 inlägg - 76 till 86 (av 86 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • juli 2, 2007 at 17:09 #108558

      sådärja, då ser bilderna rätt ut tror jag….

        juli 7, 2007 at 19:56 #108738

        mycke fina bilder det.

          juli 31, 2007 at 20:58 #109777

          Så, jag tog en liten break från Jubben idag och hade funderingar på att åka till “Lödde” på veteranbilsträff, men icke – när jag skulle ut med Rödbetan imorse så ville hon inte starta. Snurrade runt lite stillsamt och tände inte alls. Jag har tyckt att den gått lite ryckigt de senaste dagarna och tänkt att det var dags för en liten genomgång, men ni vet ju hur det är. Nåväl, idag blev det nytt batteri, tändkablar, fördelarlock och bränslefilter, samt rengöring av bränslepump och inställning av tändning och tomgång. Sen passade jag på att göra lite annat med…

          Nya grejer i motorrummet:

          Lite tillbehör i kupén: Radiohållare (i behov av tidsenlig radio)

          Mittbälte, från en SAAB 900

          Och så ett klubbmärke, så tillhörigheten syns:

          Tectyl har räddat denna bil 🙂

          Och så en sista sak… är det någon som har en extra liten plastbit som ska sitta över skruvarna till backspegeln?

          Allt för idag, Gonatt!

            augusti 27, 2007 at 10:46 #111103

            Ja, nu har jag inte skrivit något på ett tag o tänkte det var dags för an liten uppdatering…

            På (eller snarare precis efter)Skånias sommarträff upptäckte jag att balansaxelns lager börjat glappa lite. Jag körde hem bilen och sedan har den stått parkerad. Jag började kolla lite efter nya lager, som jag nu köpt av Stefan, men det började klia lite i trim-tarmen… Nu så är planen att riva motorn och mer eller mindre helrenovera denna, samt trimma lite med kam, förgasare, plus lite div. Mer om detta senare. Jag kommer även att passa på att ge bilen en liten karossöversyn under vintern, lite bulor o repor att fixa till, byta framruta, nya lyktglas bak, samt ett nytt lager lack (i orginalkulör naturligtvis)… Måste bara bli färdig med Jubben först… Ahhrrgghhh – So many old cars – So little time!

            Mer uppdateringar kommer så småningom… Vi hann iallafall avverka ca 300 mil i rödbettan i somras!

              september 6, 2007 at 10:19 #111444

              he he – 1700 motor inköpt (ska bara betalas… detaljer detaljer), lätt trimmad, 7,6 kam plus diverse… Ska målas snyggt, o prydligt, sen i rödan framemot vårkanten, eller vad det blir 🙂

                september 18, 2007 at 11:03 #111872

                Trevligt med 1700 🙂

                  september 18, 2007 at 12:44 #111878

                  Hej o hå – man har drabbats av lite (mer?) vansinne… Här är den nya reviderade planen:

                  Trimmad motor, enligt tidigare – 1700, 7,6 kam, 36/36 weber, lättade lyftare (med alu.brickor?), hårdare ventilfjädrar, trimtoppar, digitalt styrd elfläkt, oljekylare, moddat avgasutblås, lättat svänghjul, förstärkt koppling, nyrenoverad växellåda…

                  ´68 långnos front, 2st Bosch rally extraljus, kromade kofångare, rostfria stenskottsskydd på bakskärmarna. Ny lack, samma färg som innan naturligtvis!

                  Sänkning ett par cm, nya fjädrar o dämpare – rally/gas, fotbollsfälgar – svarvade, alt. breddade plåtfälgar med 185/195 däck, om det får plats 🙂

                  Tja, som sagt, inte mycket orginal, men närmare min ursprungliga tanke om busbil! Vi får väl se vad det blir när allt är “klart”!

                    september 21, 2007 at 22:25 #112017

                    Låter som ett trevligt recept! Go for it, säger jag! :jobbar:

                    Saab 96 -62
                    Saab 96 V4 -75
                    Saab 9000 Kombi -91
                    Saab 900 T16 -92

                      september 22, 2007 at 08:15 #112030

                      Varför inte bara ha den i samma skick som du har den nu? Jag tycker den är jätteläcker som den är!

                      Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
                      Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
                      Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
                      Saab 9-3 Vector SC ´09

                      Skämsbil:
                      Audi A6 Avant

                      Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                        oktober 6, 2007 at 15:42 #112756

                        hej hej igen…

                        ja vad ska man säga, saker o ting ändras snabbt här i världen. Man är inte sämre än att man kan ändra åsikt o inriktning, och tur är väl det, eller?!?! Jag har ju blivit med bil(-ar) sedan sist, så, numera är planen som följer med rö-bettan:

                        Behålla 77:an som den är utseenmässigt, alltså ingen omlackering. Det kan väl ändra sig igen, men för nu så är det så.

                        Återställa motorn till orginalskick, nya lager osv, samt på med enkelportaren igen

                        Orig. avgassystem på igen

                        Ok, den kanske blir lite tråkig så, men den blir familjens sommar-glidar-bil – buset kommer i en annan tråd!

                          januari 26, 2008 at 15:47 #117563

                          som lite “avslutning” på projekttråden… Jag har kvar bilen, iallafall så länge jag inte kan få tag i vettig 95:a att byta mot. Den går underbart fint o pålitligt och är återställd till orginal, förutom fuggen som fortfarande är tvåport solex. Eftersom den är “färdig” nu och bara ska köras o servas blir det nog inte mycket skrivet i denna tråden mer – tack så länge från rö-bettan 🙂

                        Visar 11 inlägg - 76 till 86 (av 86 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.