SAAB 96 -77 (Cardinalröd metallic, bruksskick)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -77 (Cardinalröd metallic, bruksskick)
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 96 -77 (Cardinalröd metallic, bruksskick)
- Detta ämne har 85 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2008-01-26 15:47 av Per-Erik.
-
FörfattareInlägg
-
Så, jag tog en liten break från Jubben idag och hade funderingar på att åka till “Lödde” på veteranbilsträff, men icke – när jag skulle ut med Rödbetan imorse så ville hon inte starta. Snurrade runt lite stillsamt och tände inte alls. Jag har tyckt att den gått lite ryckigt de senaste dagarna och tänkt att det var dags för en liten genomgång, men ni vet ju hur det är. Nåväl, idag blev det nytt batteri, tändkablar, fördelarlock och bränslefilter, samt rengöring av bränslepump och inställning av tändning och tomgång. Sen passade jag på att göra lite annat med…
Lite tillbehör i kupén: Radiohållare (i behov av tidsenlig radio)
Och så ett klubbmärke, så tillhörigheten syns:
Tectyl har räddat denna bil 🙂
Och så en sista sak… är det någon som har en extra liten plastbit som ska sitta över skruvarna till backspegeln?
Allt för idag, Gonatt!
Ja, nu har jag inte skrivit något på ett tag o tänkte det var dags för an liten uppdatering…
På (eller snarare precis efter)Skånias sommarträff upptäckte jag att balansaxelns lager börjat glappa lite. Jag körde hem bilen och sedan har den stått parkerad. Jag började kolla lite efter nya lager, som jag nu köpt av Stefan, men det började klia lite i trim-tarmen… Nu så är planen att riva motorn och mer eller mindre helrenovera denna, samt trimma lite med kam, förgasare, plus lite div. Mer om detta senare. Jag kommer även att passa på att ge bilen en liten karossöversyn under vintern, lite bulor o repor att fixa till, byta framruta, nya lyktglas bak, samt ett nytt lager lack (i orginalkulör naturligtvis)… Måste bara bli färdig med Jubben först… Ahhrrgghhh – So many old cars – So little time!
Mer uppdateringar kommer så småningom… Vi hann iallafall avverka ca 300 mil i rödbettan i somras!
Hej o hå – man har drabbats av lite (mer?) vansinne… Här är den nya reviderade planen:
Trimmad motor, enligt tidigare – 1700, 7,6 kam, 36/36 weber, lättade lyftare (med alu.brickor?), hårdare ventilfjädrar, trimtoppar, digitalt styrd elfläkt, oljekylare, moddat avgasutblås, lättat svänghjul, förstärkt koppling, nyrenoverad växellåda…
´68 långnos front, 2st Bosch rally extraljus, kromade kofångare, rostfria stenskottsskydd på bakskärmarna. Ny lack, samma färg som innan naturligtvis!
Sänkning ett par cm, nya fjädrar o dämpare – rally/gas, fotbollsfälgar – svarvade, alt. breddade plåtfälgar med 185/195 däck, om det får plats 🙂
Tja, som sagt, inte mycket orginal, men närmare min ursprungliga tanke om busbil! Vi får väl se vad det blir när allt är “klart”!
september 22, 2007 at 08:15 #112030Varför inte bara ha den i samma skick som du har den nu? Jag tycker den är jätteläcker som den är!
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
hej hej igen…
ja vad ska man säga, saker o ting ändras snabbt här i världen. Man är inte sämre än att man kan ändra åsikt o inriktning, och tur är väl det, eller?!?! Jag har ju blivit med bil(-ar) sedan sist, så, numera är planen som följer med rö-bettan:
Behålla 77:an som den är utseenmässigt, alltså ingen omlackering. Det kan väl ändra sig igen, men för nu så är det så.
Återställa motorn till orginalskick, nya lager osv, samt på med enkelportaren igen
Orig. avgassystem på igen
Ok, den kanske blir lite tråkig så, men den blir familjens sommar-glidar-bil – buset kommer i en annan tråd!
som lite “avslutning” på projekttråden… Jag har kvar bilen, iallafall så länge jag inte kan få tag i vettig 95:a att byta mot. Den går underbart fint o pålitligt och är återställd till orginal, förutom fuggen som fortfarande är tvåport solex. Eftersom den är “färdig” nu och bara ska köras o servas blir det nog inte mycket skrivet i denna tråden mer – tack så länge från rö-bettan 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.