Saab 96 TT 1963- Trött och går fett

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Saab 96 TT 1963- Trött och går fett

  • Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2017-09-07 19:03 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #434649

    Hej,
    Som rubriken lyder så går min gamla TT inte så bra, väldigt trött och därmed okörbar.
    Kollat bestyckningen på förgasare (Solex F40 B1) och den är rätt samt provat en annan förgasare (Solex 40 A1).
    Tändningen är ställd med flinta metoden samt justerat med stroboskop, även sett att vakuum förtändningen verkar funka. Kollat så att svänghjulets märke backar vid gaspådrag.
    Har ej kollat vakuumklockan , hur gör man de?
    Sitter sen förra året Saabklubbens 2 tums system.
    Kollat tjuvluft på insug , topplock.

    Stiften är svarta så bilen går fett men varför gör den de?

    Vad är nästa steg att kolla på eller att tänka på ?

    Finns i Strängnäs och är de nån som bor i närheten som är duktig på gamla djungeltrummor så skicka gärna ett PM.

    Hälsningar Niklas

    Bilagor:
    #434675
    charlie101
    Deltagare

    Vacuumklockan på min motor var full i bensin av någon anledning, när jag vred på tändplattan för hand så rann det plötsligt bensin ur den. När den var tömd så sög jag i slangen för att testa funktionen. Jag trodde inte den var trasig förrän jag vred på tändplattan samtidigt som jag sög i slangen, då först uppdagades att det var hål i membranet. Jag var naturligtvis tvungen att byta klocka.

    Vacuumklockan ska ställa om tändningen 10 grader enligt verkstadshandboken på min motor med den fördelaren jag har. För att justera vaacumklockans slaglängd/tändförställning måste man demontera klockan och skruva ut eller in stången. Stången är lös på gängorna trots att det är en mutter på stången, så man behöver inga verktyg. För att kontrollera att den ställde om 10 grader så gjorde jag som så: På min motor är det 3 märken för tändförställningen på motorblocket, Övre dödpunkt, grundinställning och märke för tändläget över 2000 varv (för att kolla centrifugalvikterna) Det är 10 grader mellan övre dödpunkt och grundinställning på min motor och det utnyttjade jag för att kolla klockans slaglängd. Jag använde en summer för att höra exakt när brytarspetsarna bröt. Jag vred fördelaren så att brytarspetsarna bröt precis på övre dödpunkt, sen sög jag klockan till stopp (med munnen via en slangstump) och vred samtidigt motorns vevaxel mot grundinställningen, och lyssnade när brytarna bröt igen. De bröt tidigare än märket för grundinställning så jag var tvungen att demontera klockan och skruva ut stången ett varv, sen ett halvt varv till, efter jag hade gjort det så blev det perfekt 10 grader . Sen fick jag naturligtvis återställa fördelaren till grundinställning igen och skruva fast.

    Det var ett tag sedan, och jag kommer inte riktigt ihåg vilket håll jag vred motorn, om jag ställde på övre dödpunkt och vred motorn mot grundinställningen, eller om det var tvärtom, men metoden funkade iallafall vilket håll det än är….

    Märkningarna på motorerna är lite olika beroende på vilken version det är, fördelarna skiljer sig också och vacuumklockans inställning är lite olika också så bäst är att kolla med verkstadshandboken. Man behöver inte gå efter märkningen på motorblocket, med en magnet eller tejp kan man fästa en tillfällig gradskiva av papp på främre remskivan. Gradskivan behöver inte ens vara rund, det behöver bara vara en remsa (konisk) som är 10 grader bred!

    #434678
    charlie101
    Deltagare

    Ett fel kan vara att flottörventilen är otät. Bara för att du har testat 2 förgasare så är det inte säkert att nålventilerna är täta. Båda kan läcka! Du kan också kolla bränsletrycket. Min pump pumpade över 2,5 meter högt och fullt med luftbubblor i slangen på trycksidan. Den ska pumpa mellan 0,8-1,1 meter ren bensin utan bubblor innan den själv stoppar! Skaffa 5 meter genomskinlig slang som du kan ansluta på in och utlopp, prova först att låta pumpen suga från bensintanken, Trycksidan 2 meter högt upp i luften, sen ned i en dunk. Om du finner något onormalt, testa vidare med en meter av slangen för att koppla på sugsidan och mata pumpen från dunken med bränsle. Obs att om pumpen pumpar upp bensin så högt att det rinner i den nedåtgående slangdelen så måste man avbryta och tömma slangen, bränslet som rinner ner skapar ett sug så pumpen fortsätter bara att pumpa. På min pump fann jag 2 fel, membranet skapade bubblor eller sög luft från något fullständigt osynligt hål, och brytarmekanismen var felaktigt justerad. Jag fick byta membran och justera om mekanismens slaglängd. Jag slipade även om de bägge backventilerna i pumpen med cigarrettaska. Blandade aska med lite saliv och mosade det med en sked till en trögflytande finfördelad massa. En gummipropp på änden av en penna fungerade fint som ventilslipskaft. Att slipa dessa tog en bra stund men det blev riktigt bra!

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 5 månader sedan av .
    #434695
    Janne Hagnell
    Moderator

    Cigarettaska! Går väl knappt att uppbringa längre – ingen röker ju!😂

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #434756

    Tack för alla svar!
    De sitter elpump i som fungerar bra, vet minst 2 st som har likadan pump utan problem.
    Servicekit beställt till förgasare så ska byta packningar o flottörventil samt justerskruv. Ska bytas i helgen.

    Vakuumklockan får jag kolla senare tänker jag 🙂

    Kört ett par mil med bilen och nu sista 10 min svarade den bättre och bättre 🙂

    Återkommer efter helgens jobb.

    // Niklas

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.