Saab 96 V4 -1970

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 -1970

• Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-12 07:18 av .
Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    berg
    Deltagare

Sådär, nu har jag också blivit med Saab. Främsta anledningen till att jag kollade på veteranbilar var för att slippa betala skatt, sen när jag började titta på gammelsaabar så vart jag helt frälst! Har tittat av och till efter en lagom bil i 3 månader nu, var nära på att köpa en 2takt och använda som brukis men det var lite väl…

4 tidigare ägare varav 2 av dem har varit inom samma familj och dom har haft den sen sena 70talet. Tidigare ägaren har hållit efter noggrant mekaniskt sett och även plåtmässigt, slipat och målat på. Nu på senare år så har den blivit negligerad och börjat få rost här och var.
    Jag kommer att använda den som bruksbil och någon gång i framtiden även renovera karossen, men time will tell som man säger.
    Hon har gått 14000 mil och är helt fantastisk mekaniskt sett.

phermansson
    Deltagare

Välkommen till forumet och lycka till med den fina bilen. :AP

Per-Erik
    Deltagare

Grattis till bilen, kul med gamla V4:or – jag har/har haft en hel hög. Svårt att släppa när man väl fastnat, så välkommen i gänget!

djungeltrumman
    Deltagare

Tjusig! Grattis! V4, det är svenska bilar för svenskt klimat, den kommer bevisa sin stolthet som bruksis i vinter! 😉

Johan

Janne Hagnell
    Moderator

Minsann, ett äldre och mer välbevarat syskon till Bimsan! Välkommen!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

berg
    Deltagare

Tackar för svaren! Efter 2 dagars ägande så har jag konstaterat några saker.
    1. Gnällig bromswire.
    2. 12v uttag i kupén/handskfacket vore fint, hur fel är det på en skala 1-10 enligt er originalfans?
    3. Charmig kasettradio i all ära, men lite bättre ljud vill jag allt ha.
    4. Alla lampor trasiga i instrumentbrädan samt kupélampan..
    5. Skadat gångjärn i bagageluckan, modell skitenkelt att svetsa!
    6. Förra ägaren har monterat rullbälte på förarsidan. Kluven mellan att återmontera originalbälte alternativt montera rullbälte höger, ser lite ”kefft” ut med olika.
    7. Och den viktigaste saken: Stadstrafik i Stockholm är döden! 😐

Bifogar en liten bild på inredningen också 🙂

Per-Erik
    Deltagare

mina åsikter…

12V i handskfacket – nödvändigt, med tanke på mobiler och liknande, kör på!

Bättre ljud – finns väl trevliga små apparater som du kan koppla in mobil/mp3 spelare, kör Spotify. Bagaget funkar bra som baslåda 😉

Alla lampor trasiga – förmodligen inte – finns något som heter ”reostat” – en liten svart knapp till höger om de två runda instrumenten. Det är en manick för att justera ljusstyrkan, oftast funkar den inte alls. Tips; på baksidan, koppla loss båda sladdarna, och koppla ihop dem med varandra, och vips så har du instrumentbelysning (typ i 99 fall av 100)

enor
    Deltagare

Att innerbelysningen inte fungerar beror säkert (också 9 fall av 10) på smuts och oxid, antingen i brytarna i dörröppningen eller i själva strömbrytaren på lamphuset.

/Magnus

markus a
    Deltagare

Rullbälten är _myycket_ bekvämare..

/M

berg
    Deltagare

Tack för tipsen! Jag ska titta på reostaten men det är en lampa som lyser (den som lyser upp högra sidan av hastighetsmätaren). Jag har redan bytt till nya fräscha lampor av principskäl men det hjälpte föga 🙂 Ja kupèbelysningen fungerade efter lampbyte men kontakten var ganska dålig i allmänhet där så det skall åtgärdas medelst 556

Janne Hagnell
    Moderator

Kassettradin kan du behålla, skaffa bara en fm-sändare till din mp3/iPod/Android/iPhone så rattar du in musiken med radion!
    Ska du skrota fasta bältet på passagerarsidan är jag intresserad av det… :race

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

maria ekwall
    Deltagare

😀 Åh, vad underbart att höra att vår gamla, fina V4:a har kommit till dig som verkar ha intresse för den. Från början är det min morfars, men mamma ärvde den från sin far. Ja, det är alltså min mamma som har ägt och brukat Saaben till vardags, medan min far har vårdat den.
    Jag har även själv kört den en hel del periodvis och jag looooovaaar; Det var inte lätt att ta beslutet att skiljas ifrån den nu när inte längre mina föräldrar kan använda och ta hand om den. Det kom en del :sad. Jag saknar den även nu och undrar om vi tog rätt beslut, men samtidigt var det inte läge för oss barn att ta hand om den så som vi tycker den ska tas om hand. Därför känns det verkligen roligt att höra att du redan tycker om vår f.d. V4:a. Vi hoppas förstås att du ska vårda den väl och önskar dig en fin tid med V4:an långt framöver.
    Grattis till ditt nyförvärv önskar jag från hela min familj :AP !

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng