Saab 96 v4 1977 (Tillfixning)

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 v4 1977 (Tillfixning)

• Detta ämne har 22 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-09-20 21:02 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    anderskarlsson
    Deltagare

Har köpt mig en till 96a att åka med under tiden som min 67a ska bli färdig :AP
    Körde hem bilen i lördags på sommardäck 9 mil, var isgata och riktigt halt men det gick kanon hela vägen, vilken vinterbil!
    Den är faktiskt rätt okey i karossen, ena stötdämparfästet bak är olagat och rostfritt! Men det är klart att det finns rost på de klassiska ställena, ett hål i motorrummet, ena stötdämparfästet bak samt lite smått men det ska lagas så småning om!
    Bilen är besiktigad i somras så den går 1½ år till. Förra ägaren bytte motorn så balansaxeln är kanon :AP
    Har tänkt att bygga om den med äldre stötfångare, USA-front om man hittar, lite andra fälgar osv men då kanske man blir bannlyst?
    Vore faktiskt kul att bygga om den i gammalt rallystuk, men vi får se hur det blir!

Finns lite kosmetisk rost som ska fixas, främst skärm och dörr på vänster sida.

Finns det någon som har en höger bakskärm, framskärmar eller en vänster dörr i rätt röd färg är jag intresserad!

Polerat lite, blev allt skillnad!

djungeltrumman
    Deltagare

Riktigt kul projekt, har spejat på den en aning och kommer följa det. Fanns i Oskarshamn om jag inte minns fel.

Jag vet inte riktigt men var det inte så att samma annons lades ut igen fast med lägre pris och med trasig toppapackning? 😛

Gällande fälgar m.m så tycker jag att du skall behålla de som sitter på eller byta till tidsenliga, fotbollare hade vatt snyggt. 🙂

Johan

anderskarlsson
    Deltagare

@Djungeltrumman wrote:

Riktigt kul projekt, har spejat på den en aning och kommer följa det. Fanns i Oskarshamn om jag inte minns fel.

Jag vet inte riktigt men var det inte så att samma annons lades ut igen fast med lägre pris och med trasig toppapackning? 😛

Gällande fälgar m.m så tycker jag att du skall behålla de som sitter på eller byta till tidsenliga, fotbollare hade vatt snyggt. 🙂

Johan

Japp i Kristdala närmare bestämt, 3-4 mil från Oskarshamn.

Den kom ut på en annan annons med trasig startmotor och en läckande kylarslang. Men fick med en beg utbytesgenerator så den funkar klockrent nu :AP Sjönk 6000kr från utgångspriset så den var inte dyr.. 😉

De som sitter på är enligt mig ingen höjdare (original förvisso men ser inget kul ut). Får jag tag i några fotbollsfälgar så skulle det inte vara helt fel, men verkar vara rätt svårt att få tag på..

anderskarlsson
    Deltagare

Inte hunnit göra så jättemycket med bilen än (massa jobb med nuvarande bruksbilen, skitbil) men har iallafall tagit lite mer kort på bilen!

Motorrummet har klarat sig rätt hyffsat! Hel längst fram mot fronten, inte vanligt! Nybytt motor och låda oxå och balansaxeln är som ny :AP

Men lite hål finns det tyvärr, rättså lättlagat då jag ändå ska ta bort framskärmen o byta den framöver

Anledningen till skärmbyte. Har även sjukan runt blinkersen..

Skitigt men verkar friskt!

Snygga lackbättringar, ska lacka om alla skärmar och förardörren :AP

Stereon var borta men en trevlig högtalare satt kvar :AP

Rotade fram en klocka som ska monteras

Gamla tankmätaren var trasig, fifflade lite så den hoppade upp till rätt nivå men sedan fastnade mätaren på den nivån. Nåja, tog fram en ful men fungerande mätare.

Blev kalas! Lagade oxå instrumentbelysningen!

77an och min andra -67a :CH

fredrik.a.
    Deltagare

vilket fynd du gjort, grattis!! 🙂

anderskarlsson
    Deltagare

I helgen blev det lite tid för V4an, var iväg och köpte en vattenpump efter mycket letande!

Monterat, några nya slangar och vatten fyllt, läckte ingenting längre!

Tomgången justerades, märkte även att en slang var rejält torrsprucken, kanske finns nya?

Fronten blev lite riktad, svetsad (hade spruckit bredvid lyset mittpå) och skvätte på lite färg :AP

Ready to go, den uppmärksamme ser att grillen blev lackerad svart då den den var repig och hade smält i ena kanten.

Var så härligt att höra V4a ljud så den fick va igång i säkert 30 minuter :CE

Blir nog att ha svarvade 99a fotbollar på den om jag inte hittar riktiga V4a fotbollar

. . . f
    Deltagare

Mycket trevligt projekt . . .

Att bygga om till blanka stötfångare kan aldrig bli orsak till bannlysning. Det betraktas snarare som en välgärning i den goda smakens namn :AP

Enligt min uppfattning är 96an den modell som klär sämst i de stora gummistötfångarna. De stämmer inte alls in i den bilens design. 99an klarar det hyfsat, men, återigen enligt min åsikt, den enda SAABen som faktiskt klär bättre med dem är Sonett III, åtminstone baktill där den bilen faktiskt behöver den för att få lite längre rumpa . . .

Om Du kan få på en blank grill också, eller allra helst en USA-grill som Du sade, så tror jag blir det riktigt bra.

Ett plus med cinnoberröd är ju att den kulören fanns redan på de gamla stötfångarnas tid . . .

Ett tvåtumsavgas från Simons piggar också upp och absolut tycker jag att Du skall ha fyrbultat om Du kan. Adapterplattor går ju att få tag på och hjulen behöver komma ut lite. På min bil, som Du kan se i en annan tråd blev det mycket bra även om det blir trångt i bakskärmarna med 185/65-15.

. . . F

. . . f
    Deltagare

Typ så här . . .

. . . F

Per-Erik
    Deltagare

Det blir jättesnyggt med adapterplattor och 4-bult – vad kör du med för tjocklek Frank?

Länk till en som jag köpr från: http://www.manton.se/

Janne Hagnell
    Moderator

Enligt mig är 1975-1977 de 96:or som har den sämsta kombon av gammalt och nytt. 1978 kom de stora blinkersen, de stora bakljusen och ankstjärten (bla) och då tycker jag helheten lirar igen.
    Men som sagt, man får tycka och göra som man vill, vare sig det är att bygga om en 80:a till en 70:a eller vice versa!

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

. . . f
    Deltagare

@Per-Erik wrote:

Det blir jättesnyggt med adapterplattor och 4-bult – vad kör du med för tjocklek Frank?

Länk till en som jag köpr från: http://www.manton.se/

De är ganska tunna. 15-20 mm. Kommer inte från Manton utan verka vara gjorda av en duktig hemmafixare.
    Jag köpte dem begagnade komplett monterade på trummor/nav. Tycker de funkar bra.

. . . F

anderskarlsson
    Deltagare

@. . . F wrote:

Mycket trevligt projekt . . .

Att bygga om till blanka stötfångare kan aldrig bli orsak till bannlysning. Det betraktas snarare som en välgärning i den goda smakens namn :AP

Enligt min uppfattning är 96an den modell som klär sämst i de stora gummistötfångarna. De stämmer inte alls in i den bilens design. 99an klarar det hyfsat, men, återigen enligt min åsikt, den enda SAABen som faktiskt klär bättre med dem är Sonett III, åtminstone baktill där den bilen faktiskt behöver den för att få lite längre rumpa . . .

Om Du kan få på en blank grill också, eller allra helst en USA-grill som Du sade, så tror jag blir det riktigt bra.

Ett plus med cinnoberröd är ju att den kulören fanns redan på de gamla stötfångarnas tid . . .

Ett tvåtumsavgas från Simons piggar också upp och absolut tycker jag att Du skall ha fyrbultat om Du kan. Adapterplattor går ju att få tag på och hjulen behöver komma ut lite. På min bil, som Du kan se i en annan tråd blev det mycket bra även om det blir trångt i bakskärmarna med 185/65-15.

. . . F

Tanken är att jag ska montera kromade stötfångare, måste bara hämta ettpar! Tycker inte riktigt om de stora svarta klumparna som är på nu, ser mycket bättre ut på en 78- då de har större lysen osv. Rött och krom lirar snyggt ihop.

USA front och 2″ system har jag tänkt att montera, men första prioriteten har varit att få bilen helt fungerade till att börja med. Och då jag inte har något mekgarage så får de sakerna bli i sommar :AP

Men man får ta en sak i taget, och då jag fortfarande går i skola sätter ekonomin stopp till viss del tyvärr.

anderskarlsson
    Deltagare

Här är en sak som jag glömt att visa er, har skaffat en stol till v4an! Främst för originalstolen är söndersutten och sliten men denna är ju så frän! Gammal biltema-stol tror jag det är!

anderskarlsson
    Deltagare

Hej alla!

Har inte varit något aktiv alls med bilarna under flera veckor nu då det tagit slut med tjejen bl.a. Tappade lusten totalt.
    Men nu har gnistan kommit tillbaka lite och var o hämtade en V4 -75 idag! Stått avställd länge och ser ruggig ut. Men väldigt fina hjulhus bak samt nyrenoverade bromsar. Körde en liten sväng med den och den funkar fint, lite missljud från lådan ibland dock. Blir reservdelsbil av den, kanske lite synd kanske då den troligtvis är fullt besiktningsbar.

anderskarlsson
    Deltagare

Verkar inte kunna ändra gamla inlägg (konstigt?!) så försöker lägga in denna bild igen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng