Saab 96 V4 Super -79

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 96 V4 Super -79

  • Detta ämne har 17 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2007-12-08 11:25 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #17117
    2takt_nicke
    Deltagare

    Tjena!

    Nu har jag köpt mig en V4 som jag ska laga upp och fixa

    så här ser hon ut precis efter köpet

    Jag gav 1000:- kroner för henne. och då va det nytt avgasrör, Nya lyktor, Fick med nya brytare, Nya kulleder, packningar till grenröret för det läckte & nya backar med..
    Och sen 8 extra däck med fälg, mest 2-takts fälgar


    Läcker lagning :whistle:

    Jaa så ser hon ut….

    Vad ska jag göra med henne?
    [size:14pt]Först och främst LAGA ROST! [/size]

    Men jag ska inte börja riva i henne förens till helgen, Jag updaterar då

    Mvh Niklas

    #115409
    Karl Ask
    Moderator

    Här har du en bra bruksbil. Den kommer bli riktigt fin efter du lagat rosten och lackat den.
    Skall bli roligt att se vad denna bilen kommer se ut på din 18årsdag!
    Lycka till!

    //

    #115412
    Molte
    Deltagare

    En Super till! Välkommen till den exklusiva skaran som har privilegiet att ratta Super!
    Snygg färg på den! Du kommer ha en härlig bil när du har fixat till den lite.
    Lycka till!

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #115413
    2takt_nicke
    Deltagare

    Tack Karl & Molte! Man får ännu mera engergi att jobba när man får sånna kommentarer 🙂

    #115417
    benny
    Deltagare

    Va kul, blir lite avis.

    Nu när TT står utan maskin skulle en V4 göra susen.

    Good luck!

    #115444
    2takt_nicke
    Deltagare

    Hej du Baard

    TT´n är inte utan maskin 😉 Jag har orginal motorn i fortfarande och sen har jag en extra motor som trimmas för att inte förstöra orginal maskinen….

    Sen som Karl sa detta ska bli min så kallade 18:års bil,
    Men fy fajjen vad massa rost den har :crying:… Kommer iaf ta et bra tag att laga upp,
    Hade tänkt att lacka när det har blivit varmt ute men i vilken färg ska den lackas?

    Står i mellan
    Kawwa grön
    skrikig orange
    elle orginal färg?

    Säg vad ni tycker

    Mvh Niklas

    #115447
    rodder76
    Deltagare

    Ang. färgval så är jag så tråkig att jag råder till original. Detta mest efterson du hade rent hemska alternativ.
    Om alternativen istället byts mot gröna och oranga nyanser som fanns på 70talet så är det dock en annan historia, då finns det alternativa färger

    #115448
    2takt_nicke
    Deltagare

    Rodder berätta vad du tycker…jag vill behålla 70-tals stuket

    #115454
    rodder76
    Deltagare

    Ja, nu har jag själv inte funderat så mycket i banor om olika färgval på en V4 Super. Men det som jag ville poängtera i mitt tidigare uttalande var att jag råder dig att titta på bilder från gamla försäljningsbroschyrer och renoverade originalbilar för att få uppfattning om olika nyanser.
    När du skriver ”Kawasaki-grön” så tänker jag på de moderna sporthojjarna där många andra element bryter av av färgsättningen och försöker applicera nyansen på en bil, i detta fall din V4. Visst finns det ett fåtal som lyckats med just den nyansen på en bil, men det är sällan jag personligen tycker att det är lyckat. Då har vi som ett exempel den fina opal-gröna som fanns på V4, men kanske inte just din årsmodell. En färg som är tagen direkt från samma årtionde som bilen är. Chansen att lyckas med färgkombinationen blir större.
    Lika så ”skrikig orange”. Både Saab och Volvo hade oranga nyanser i typiska 70tals-nyanser som jag tror skulle passa bättre än den nyansen som jag tänker på när jag hör ”skrikig orange”

    Jag tycker inte att du behöver vara rädd för att titta hur det ser ut hos andra märken, men lättaste sättet att lyckas är att försöka hitta en nyans från den tidsepoken som bilen tillverkades.
    Sen så ska jag inte säga att jag bannlyser övertramp. Titta på jänkare och hotrods som lackeras i diverse färger, nyanser och effekter som man bara kunde drömma om på 40-50talet. Men visst hundan ser de alldeles förträffliga ut.

    Nu vet jag ju inte heller riktigt vilket mål du har med utseendet på bilen.
    Som ett exempel skulle man kunna lackera den i Jägermeiser orange och dekaltrimma den som deras tävlingsbilar såg ut på 70-80talet. På så sätt är det inte bara färgen som talar utan hela total-looken.
    Så om man bara jobbar med hela looken så kan man få alla färger och nyanser att passa, men ska man bara lägga på ett nytt lager färg på en bil som i övrigt kommer se väldigt original ut, ja då är det viktigare att försöka välja en nyans ”som stämmer”

    #115458
    2takt_nicke
    Deltagare

    Okej, när jag menade ”skrikig orange” menade jag typ
    http://www.garaget.org/show_ext.php?car=3208&image=83463
    Fast den verkar mera gul-aktig
    Hoppas länken funkar….

    De här med att välja färg är inte lätt :crazy:

    Men tack för rådet Rodder…

    Jag ska kolla runt lite och leta efter inspiration

    Fårse hur de blir, är ju trotsallt ett tag till 😎

    #115475
    rodder76
    Deltagare

    Där har du ett alldeles utmärkt exempel på tidig 70tals-nyans
    Jag antar att just de ”giftigaste” färgerna inte fanns på slutet (din e ju 79). Detta gör väl att vissa puritaner inte gillar blandningen, men personligen tror jag att det kan funka (även om jag själv inte skulle välja den färgen)

    Annars kan du ta o se över hur färgpaletten såg ut i slutet av 70talet. Det är ju möjligt att det finns nåt riktigt tjusigt

    Antar att det är så här fin din bil kan bli

    #115551
    2takt_nicke
    Deltagare

    Den va läcker :D.

    Jag ska hålla på hela helgen med bilen. ska börja och laga rosten där bak sen gå framåt
    Men fasen måste iväg och handla plåt imorgon…..

    Jag tror jag ska satsa på väghållning faktiskt, det är en del rost vid bär-armsinfästningarna så när jag ändå ska va där och böka tänkte jag göra det lite stöddigare sen handla rediga stötdämpare och fjädrar sen motormässigt bara lite friare andningsvägar för motorn.

    Mvh Niklas

    #115595
    Per-Erik
    Deltagare

    den ”skrikigt orange” bilen som du länkade till är ju indisk gul, en riktigt läcker 70-tals färg… en av de koolaste, speciellt om du tänker göra lite rally mod på bilen 🙂 Nu är jag väl något partisk, eftersom jag har en 74:a i den färgen, men ändå…

    #115596
    2takt_nicke
    Deltagare

    Javisst per-erik…. Men jag har bestämt att jag ska lacka den i Indisk gul nu iaf.

    jag plockade av höger bak skärm idag… Och FY va den är rostig, nästan så jag blir arg på dom som har varit där och ”lagat” rosten innan med överlappande plåtar.

    Så när rosten är fixad i höger hjulshus har jag nog tagit mandoms provet i plåt bearbetning :applause:

    #115598
    Lollo
    Deltagare

    Om du skall ha den indisktgul tycker jag att du ska byta framblinkers, baklampor och stöfångare till den äldre varianten, annars kommer den att se konstig ut, annars är den ju fin i alabastergul som den är.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng