Saab 96L – 76, " den opalgröna…"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96L – 76, " den opalgröna…"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 96L – 76, " den opalgröna…"
- Detta ämne har 23 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2011-10-11 05:04 av Ann Thorvaldsson.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 23, 2011 at 10:16 #31222
Nybesiktigad utan anmärkning – blankt papper – nu på morgonen. Besiktningsmannen överöste mig och bilen med superlativer om bilens tillstånd! Denna dag kunde inte börja på ett bättre sätt! :CE
Saab 96 GL- 78, orkidévit
Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight blackseptember 11, 2011 at 18:39 #32078Nu har man inhandlad en vinterbil! En Saab 9000 CSE A50 – 97, en av 172 st för EU-marknaden av totalt 829 st tillverkade allt som allt 97-98! Den här är i kanonskick! Gått 15000 mil, helt rostfri…
Den opalgröna kan nu med gott samvete ställas undan i svärmors garage för vintern. Kallgarage…Vad ska jag tänka på innan jag när jag ställer undan den? Luft i däcken – ska jag höja trycket fr 1,8? Kolla glykol o s v. Ta bort batteriet?Saab 96 GL- 78, orkidévit
Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight blackseptember 11, 2011 at 18:46 #32079Pumpa däcken alt ställ den på pallbockar. Sätt i en torrboll som suger upp fukten. Lägg lite enris i bilen, håller möss borta. batteriet tar du ur, underhålls ladda det under vintern. Lägg ett skynke över bilen.
september 12, 2011 at 16:24 #32111Och häll olja i cylindrarna! Kolla för säkerhets skull att du har ordentlig köldtålighet på kylvätskan och fyll gärna tanken. :WH
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Det enda som kan bli en “katastrof” är väl egentligen om kylvätskan inte har tillräcklig glykol, motorblocket kan ju spricka av frysningen…
Själv brukar jag bara ta IN batteriet och pumpa lite extra luft i däcken. Senare år även använt Yamaha motorkonservering som egentligen är för föräldrarnas 4-takts utombordsmotor. Men enligt instruktion gör den mest nytta i låginblandade tvåtaktare.
En annan grej som jag lärt mig hårda vägen är att undvika bilöverdrag om bilen står ute och utsätts för vind, överdraget slipar ner lacken 🙄 bättre att bara låta den stå öppet isåfall.
september 12, 2011 at 19:42 #32125Det är också bra att motionera hydrauliken genom att pumpa på broms och koppling då och då.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”oktober 1, 2011 at 19:09 #33185Ibland blir det oanade problem… Vinterförvaringen hos svärmor, som jag trodde var helt bestämd, visade sig inte vara det. Har nu fått tag i en annan plats hos en mc-åkande kompis, vars man har åkeri. (bra med kamrater vars män har ett passande yrke!). Får du stå tillsammans med några andra veteraner och mc. Känns gott!
Lite bilder på en nytvättad pärla!http://www.flickr.com/photos/annthorvald/sets/72157627169439692/with/6200017496/
Saab 96 GL- 78, orkidévit
Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight blackoktober 11, 2011 at 05:04 #33630Nu har V4:an fått somna in för vintern i vinteridet. Fick ställa bilen hos en kamrat vars man har ett åkeri…mkt bra! Tack för alla tips inför vintersömnen – allt åtgärdat! Enris, torrboll, silvergarage, nybytt glykol, spolarvätska, lagat däck o s v.
Bilen får stå med en Ford – 31, Mercedes – 66 (Tom Tranas gamla), Cadillac – ? samt 5 customhojar samt utanför står några veteranlastbilar. Känns som ett gott sällskap!Fotot visar V4:an med Forden bakom innan vi körde in dem i maskinhallen.
Saab 96 GL- 78, orkidévit
Yamaha FZ6 S2 - 08, midnight black -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.