Saab 99 1984, svår att växla

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 1984, svår att växla

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 1984, svår att växla

  • Författare
    Inlägg
    • december 14, 2010 at 10:13 #23209

      Min Saab 99 från 1984 svår att växla. Det är som att växelspaken glider ur läge då jag kör och och återgår till friläge. Efter ett par försök “tar” växeln och jag kan ta mig fram. Först började det med femmans växel men nu krånglar även ettan och trean. Och snart är det dags för besiktning..

      Är inte kunnig på motorer men lär mig allt eftersom. Hoppas nu på någon här kan ge mig tips på vad som kan vara fel. Tacksam för all hjälp!

        december 14, 2010 at 10:30 #165664

        Om du söker lite hät på forumet hittar du goda råd angående “växelförarknuten” som är det mest troliga problemet för dig. I orginalutförande på 99:an är dessa tillverkade i nåt dåligt material som blir utnött med tiden. När man då ska ha i någon växel som medför “drag” i växelföraren tänjs bara knuten ut och ingen växling sker. Däremot när 2-4-backen ska i så trycker stången på knuten och inget glapp uppstår, växeln går i utan problem.
        Orginal “filtknutar” är en rätt dyr historia men en 900 knut går rätt lätt att bygga om. Man behöver korta den och borra nytt hål för sprinten.

          december 14, 2010 at 10:33 #165665

          Tusen tack! Ska kolla det omedelbart.

            december 14, 2010 at 11:01 #165667

            Om du ber nå´n polare föra växelspaken fram och tillbaka medans du kikar ner mellan torpedvägg ocg motor så ser du var problemet sitter

              december 14, 2010 at 11:04 #165668

              Anders du är en klippa. Tack igen.

                december 14, 2010 at 11:54 #165670

                Här finns lite tips hur att göra vid byte av knuten, lycka till.

                  december 19, 2010 at 10:05 #165821

                  Hur har det gått? Hittade du felet?

                    december 20, 2010 at 20:15 #165914

                    Istället för att lägga inn mitt ärfarande i den gamla tråden, puttar jag dom inn här.

                    Oftast är det växelspaksknutan som går isär, och växlingen går trått intill det går inte alls. Om du har den gamla typen knuta, funkar inte det här trikset.
                    Har du den med gummimellanlägg, kan du stripsa dom två halvorna isammans. Enkelt som det. Okänt om bilprovningen tycker att det häller, eller om det håller länge nog.
                    Den andra metoden är två m6 40mm bultar (muttrarna har du allt) och ett styck hockeypuck, spickad ner tills den passar mellan dom två halvorna. Borra två hål i pucken före, tre bultarna igjenom och skruva till muttern.
                    Den tredje metoden är Original SAAB eller Scan Tech del, kostar fläsk.

                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.