Saab 99 -74 – Renovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -74 – Renovering

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Saab 99 -74 – Renovering

  • Författare
    Inlägg
    • mars 22, 2014 at 09:34 #24254

      Tänkte lägga upp en tråd om min Saab 99:a:

      Köpte den för en tid sedan och har haft den undanställd sedan dess i väntan på rätt tillfälle att sätta igång med renoveringen.

      Det är en vit Saab 99 2.0 med Automatlåda. Bilen har endast rullat ca 6000 mil och är förhållandevis välbehållen. Den har dock stått i 8 år så det är en del fix innan den åter kan rulla ut på vägarna:

      * Fixa/byta vänster fram- och bakskärmar som är rostskadade, även höger fram och bakskärm behöver rostlagas, men det är endast ytrost.
      * Rost i hjulhusen bak
      * Rosthål precis framför bakhjulet, i nederkanten av sidan
      * Innertaket hänger, dock är tyget helt.
      * En rejäl service

      Lägger upp lite bilder på den inom kort.

      Ha det!

      MVH Robin

        april 12, 2014 at 08:17 #77938

        Tänkte passa på att lägga upp lite bilder:



          april 12, 2014 at 18:10 #61671

          Ska bli kul och följa detta…

          😎

          Saab 99 1971 2.0 - Saab 99 1971 1.85 - Saab 99 1972 1.85 - Saab 99 1973 1.85 - Saab 99 1975 CC 2.0 - Saab 99 1981 T8

            april 12, 2014 at 18:45 #77122

            Verkligen kul. Ser ut att vara i ett väldigt fint skick. Men tror du kommer hitta en hel del att göra. Bilar som stått stilla tenderar att kräva en del arbete.

            Går den rent och fint? Växlar automaten som den skall?

            Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
            Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
            Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
            Saab 9-3 Vector SC ´09

            Skämsbil:
            Audi A6 Avant

            Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

              april 16, 2014 at 20:07 #174777

              Jo, det är nog en hel del jobb innan den kommer ut på vägarna igen. Har börjat rota lite i det hela och sett att det finns två rätt stora rosthål i vardera hjulhus bak, samt ett framför höger bakhjul. Sedan behöver vänster fram- och bakskärm troligen bytas. Men i övrigt ser den ut att ha klarat sig bra, några stenskott på motorhuven och ett par fläckar här och var men det har som tur är inte gått så långt ännu.

              Jodå, den går rent och fint, var ute och körde den lite före vintern, så att den fick röra lite på sig. Automaten tycks också växla som den ska. Nu står bilen i garaget och väntar på att jag ska börja plocka ner och smörja upp bromsarna som kärvar. Tänkte även passa på att se vad det är för fel på handbromsen, drar jag åt den så kan jag dra en bit. Sen är den helt stumm men den bromsar inget.

                juli 16, 2014 at 12:38 #175091

                Nu har det äntligen börjat hända lite grejer. Har haft ganska mycket annat att göra på sista tiden, och eftersom jag är nybörjare så går det lite långsamt. 🙂

                Höger framskärm kommer nog behöva bytas. Ett hyfsat stort rosthål finns precis i hörnet, under stötfångaren. Likadant finns ett hyfsat rosthål framför bakhjulet, den sneda delen där karossen viker av mot golvet. Sedan finns två hål i vardera hjulhus bak. Är det enklast att byta hela hjulhusen? Det största hålet är ca 10×5 cm.

                Sedan är inredningen urtagen för lite lagning. Dörrsidorna fram såg överlag bra ut, lite dåliga nertill men det borde gå att fixa till. Förarstolen har spruckit på ett ställe så den ska lagas. I övrigt är det bara tvätt som gäller.

                Innertaket var dock en tråkig historia. Tyget hade släppt helt, så jag plockade ut det för att klä om det. Det visade sig vara väldigt trasigt, lite mögel och ganska mycket sprickor och saknade bitar. Så det blir nog till att byta ut det helt, plus C-stolparnas klädsel.

                Nästa steg blir att laga rosthålen.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.