Saab 99 EMS 1972 (pappersbil och kaross)

Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / Saab 99 EMS 1972 (pappersbil och kaross)

Forum / Sälj/Köp / Bilar, säljes / Saab 99 EMS 1972 (pappersbil och kaross)

  • Författare
    Inlägg
    • juli 10, 2016 at 22:15 #399743

      Bilen var från början en 99 EMS 72:as kopparmetallic som jag köpte 2004. Tyvärr krockades bilen in i ett träd dagarna innan jag hämtade den och då karossen även i övrigt var i dåligt skick blev planen att byta kaross från en annan bil. En vit 99:a från 82 inköptes och plockades ner helt. Har flyttat över motorpaket, styrväxel samt bensintank från EMS:en. Alla emblem, ratt, motorstyrning, ramnummer, chassinummer etc. finns kvar. Inredningen, och grillen är tyvärr borta. Bilen gick som ett spjut innan krocken. Satt lite folkracetrim på som extraktor och 2.5 tums-system.

      Donatorbilen är i MYCKET fint skick, inte en rostfläck. Som exempel kan jag säga att bultarna för länkarna fram lossades utan problem med spärrskaft. Den är i princip rostfri under. Jag har lackat motorrum och karossen utvändigt svart(sprayburk samt roller) då tanken alltså var att få igenom bilen med ny identitet. Tyvärr saknas huv och ena dörren då någon blev för ivrig vid en flytt. Huv, dörrar och baklucka från orginalbilen finns dock kvar. Alla bussningar i bakaxeln bytta och det sitter nya gasfjädrar bak.

      Projektet har stått i det här skicket i många år och nu vill jag bara bli av med allt. Den har stått och står i kallgarage. Kanske kan det vara intressant att fullfölja detta projekt med vad det innebär? T16 konvertering? Det enda jag inte kan tänka mig att sälja bilen för är folkrace då det skulle kännas meningslöst.

      Ring gärna för mer information, det finns för mycket att skriva. Har tyvärr inga bilder att tillgå nu, men det kan ordnas vid seriöst intresse. Bilen måste givetvis hämtas med släp.

      Pris? Jag är främst intresserad av att objektet får ett nytt hem och jag slipper dra den till skrot. Vid seriöst intresse kan vi nog komma överens. Det som har värde är väl EMS-delarna och identiteten även om det är en gråzon. Jag har aldrigt haft hjärta att skrota bort identiteten då den är så ovanlig och själv tyckte jag det var värt risken med karossbyte men inser att jag aldrig komma hinna klart med projektet.

      Bilen står i Umeå.

      Vänliga hälsningar
      Johannes
      0733-171028
      johannes.stenling(snabel-a)gmail.com

    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.