Saab 99 Ems 1973

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 Ems 1973

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 Ems 1973

  • Författare
    Inlägg
    • april 27, 2013 at 22:12 #7467

      Har kommit över en Saab 99 Ems-73 kopparfärgad . Fanns dom även 1972 ? Bilen är original men ett objekt som är i stort rostfri och stått avställd inomhus ca 15-20 år, Vad kan en sådan bil betinga för värde som den står om den är komplett ? ? ska man renovera den med ny lack mm..Får man igen pengarna då ?? mvh

        april 27, 2013 at 22:35 #55041

        Jösses, va roligt! Kopparemser börjar bli riktigt ovanliga. Den lanserades 1972 och det var första årsmodellen. SAAB 99 är tyvärr fortfarande en underskattad modell och detta speglas tydligt i prisbilden. Trots detta tror jag att det skulle löna sig med en omlackering, EMS:en har många fått upp ögon för och då framförallt kopparbilarna(corall hette färgen). De är inte nära Turbobilarna i värde men klart mer än en standard L eller GL.

        Vore fantastiskt att få se bilder på bilen, både för ett det är en fin bil och att det är lättare att sätta ett marknadsvärde. Jag är inte proffs på EMS men här finns bättre människor på forumet. 🙂

        Johan

          maj 1, 2013 at 14:43 #55183

          Hej! Jag har också en sådan som är under pågående renovering. Pga brist på tid så är den bara drygt halvvägs.Också ett exemplar som är fräscht i karossen.
          Definitivt en bil att satsa på. Det finns som sagt inte många kvar. Troligen en modell som kommer att stiga i värde. Fast å andra sidan är det väl inte det ekonomiska värdet som man uppskattar utan att känslan av att ha en speciell bil, eller hur?

          MVH/Gunnar

            maj 1, 2013 at 19:33 #52899

            nej som sagt inte bara värdet,,en rolig bil att äga och köra som bruksbil och på träffar med . jag minns pappa hade en engång i tiden,,men jag tror den blev omlackad vit av en tjej som syrran kände för typ 20 år sedan ; ) har tidigare försökt spåra den,,men den är skrotad fick jag veta ifjol..men kul se lite bilder gärna på era projekt också om ni kan lägga upp eller maila direkt till mej om ni har lust,,jag har alldrig sett min bil ännu..pga jag hållit på i drygt 2 år att få köpa den osett men beskriven :sad ….men nu har jag fått klartecken :read att komma och hämta den..så det blir kanske i helgen men senast innan 15:e maj,,ska jag ha den hemma :race ..jag längtar :wrench

              maj 6, 2013 at 13:34 #55339

              Lägger upp några trevliga bilder på ett trevligt objekt = Saab Ems -73 . Hämtade objektet nära Storuman där den varit avställd sen 2001..

              Nu behöver jag en donator bil att köpa runt norr eller västerbotten..
              En saab med den rätta inredningsfärgen..kanske dom beiga 99:orna hade rätt inredningskulör ?. typ 72-73 ..den låga modellen med löstagbara nackstöd.Behöver bägge framstolarna och baksätet i rätt färg önskas ljusbruna ??tror jag dom ska vara ..annars invändigt original vad jag kan se…
              Behov av en originalratt , ska visst vara en fullstor ratttyp bakelitmodellens storlek.. men tydligen en klädd läderratt istället för bakelitratt,,för jag har en original mitt tut delen men inte samma skruvfästanordning som bakelitrattarna ??

              Sedan behöver jag eventuellt en hel motor från en 73-74 med elektrisk insprutning…… med alla insprutnings detaljer relän boxar , eftersom denna bil har dom bytt motor i till en mekanisk insprutning eller försökt ??? går det bygga om och använda samma motor ? ? men en riktigt trevlig saab även om det blir lite att göra på den.. :wrench

                maj 14, 2013 at 17:53 #55614

                Även jag har en 1973 99 EMS, en 100% rostfri USA modell från California i originallack, som jag köpte för många år sedan från ingen mindre än Ove Hasselberg. Han var på den tiden Saab fabrikens värme testare för nya bilar. Det finns tyvärr väldigt lite intresse för 99or, kanske med undantag av 99 turbo. Själv gillar jag också den första 99an med 1,7 liters motor och frilopp, väldigt tyst och vibrationsfri bil att köra.

                Mvh Mikael Hemmingsen

                  maj 15, 2013 at 19:27 #55658

                  Jag har också en riktigt dålig -73 bak på min “skrotgård”
                  Har tänkt mej ett karossbyte någon gång i framtiden.

                  Mvh Erik

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.