Saab 99 från 1969 – räddningsaktion
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Saab 99 från 1969 – räddningsaktion
- Detta ämne har 0 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2026-08-07 21:49 av
martin forss.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 7, 2026 kl. 21:49 #530093
Hej!
Nu på det här forumet, så ni får ha överseende med nybörjarmissar! 😁
Jag och frun står i begrepp att köpa och rädda en Saab 99 från 1969 (tillverkningsnummet verkar vara 6703 och den är registrerad i trafik i mars 1969).
Inredningen är relativt fin men behöver en tvätt, ingen synlig rost vad jag kunnat se, lossade på kromlisterna vid bakhjulen samt kikade på dörrarnas underkant och såg ingen rost. Under golvmattorna såg det bra ut och bortsett från några hål i tyget på sittdynan på passagerarstolen fram verkar stolarna vara hela och fina under överdragsklädseln.
Lacken och kromet är oxiderat men med lite polering och tvätt så kan det nog bli lyster skulle jag tro.
Motorrummet såg fint och prydligt ut, oljan i motorn och växellåda såg normal ut och kopplingspedal och bromspedal kändes inte svampiga och kopplingen rörde sig när vi testade. Kylarvätskans nivå verkar väldigt låg, såg ingen vätska i expansionskärlet men kände på slangen nedtill till kylaren och det gurglade så lite vätska finns. Bromsvätska fanns och slangar till servo såg bra ut, bilen hade ingen luft i däcken så orkade inte få den ut fläcken, eventuellt är bromsarna fastrostade. Bilen verkar ha gått ca 13000 mil i Norrbottens inland till största del och gamla verkstadskvitton verkar enbart ha handlat om justering och åtgärder av bromsarna.
Brasklappen är att bilen senast besiktas i slutet av 1989 och enligt uppgift har den stått i garaget där den nu finns sedan 1990. Ägaren avled för några or sedan och dennes syster vill minnas att den var fungerande när den ställdes av iaf.
Jag har bakgrund som industrimekaniker under 7 år med hydraulik, industriväxlar och bergborriggar som arbetsområde, idag är jag administrativ tjänsteman.
Tar jag mig vatten över huvudet, tror ni motorn är bortom räddning och vilka tips vill ni ge mig för att få igång denna? Jag har tänkt och upprättat lite rudimentär planer för uppstart, tänker först få den att rulla, sedan få den att starta och sen får vi se. Har tänkt att jag kommer behöva köpa bromsslangar/bromsskivor etc, ny vattenpumpstätning och termostat samt delar för förgasare, bränsleslangar, tändstift osv. Men vad tror ni?
Jag älskar formen och har hört att det finns Triumph-motorer som inte per automatik käkar topplockspackningar, kan det vara så eller är alla lika dåliga och bör ersättas med B-motor?
Hoppas ni kan ge mig lite råd och tips. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.